Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Du missar poängen helt. "Vem skapade skaparen?" handlar inte om huruvida något kan ha funnits för evigt eller inte, utan om att man inte kan använda regeln "allt måste ha en orsak" för att kräva en skapare till universum, för att i nästa sekund göra ett undantag från samma regel för sin Gud. Det är en ren motsägelse. Om universum måste ha en orsak för att existera så måste Gud det också. Bättre då att ta bort orsaksargumentet och utgå ifrån ett evigt universum, så behövs ingen Gud heller. Ockham skulle föredra den slutsatsen.
Skillnaden är att vetenskapen observerar det som bevisligen finns (materia/energi) utan att lägga till ett extra, obevisat led i form av en medveten aktör. Att stanna vid det vi faktiskt kan observera kräver inga hittepå-undantag från reglerna – och vi behöver inte heller hitta på att helt andra regler kan ha gällt tidigare.
Jag har aldrig påstått att "allt måste ha en orsak".
Min poäng är att båda sidor i den här frågan tvingas göra exakt samma logiska undantag och landa i något som är evigt och oskapat.
Gudstroende väljer att stanna vid en medveten Skapare. Du väljer att stanna vid en evig, blind energi som helt av sig själv antas ha förmågan att prestera exakta naturlagar och digital kod (DNA). Båda dessa modeller vilar i slutändan på obevisade antaganden om existensens nollpunkt. Ingen av sidorna stannar vid "det vi faktiskt kan observera", eftersom ingen kan mäta eller observera en oändlig tidslinje bakåt i tiden.
Jag tror jag stannar här för min egen del, för att undvika onödiga upprepningar. Det blir mest bara tjatigt.