2026-09-03, 12:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
En allsmäktig gud hade omedelbart kunna övertyga varenda människa på Jorden om att han existerar. Bara att dyka upp och utföra lite mirakel.
Ja han har gjort det och gör det hela tiden. Vissa bryr sig inte och tycker sig ha viktigare saker för sig.
Citera
2026-09-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskopbetong
Jaha då är vi tydligen överens.

Absolut
Citera
2026-09-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Gud är inte komplicerad, gud innehåller inga delar.
Gud påstås för fasen vara en person, med alla möjliga egenskaper, åsikter och magiska krafter.
Han författar böcker, utfärdar dödsstraff för offerlösa brott och ogillar kläder av blandat tyg.
Hur i hela fridens namn kan du sitta och påstå att en sådan entitet inte är komplex?

Citat:
Om existens och medvetande är samma sak vilket jag tror är möjligt så är gud ren existens, alltså existensen själv, att verkligheten har en identitet.

Ren existens = medvetande utan delar är alltså inte komplicerat och är mycket rimligare som grunden till verkligheten än en tredimensionell gigantisk fysiksandlåda fylld med partiklar, naturlagar, rumtid och mängder av olika delar.

Det där är bara en lek med ord. Rent nonsens.
Varken existens, medvetande eller gud är samma sak.
Vi kan lika gärna applicera din ordlek på universum och det hade fortfarande varit lika fånigt.
Citera
2026-09-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ja han har gjort det och gör det hela tiden. Vissa bryr sig inte och tycker sig ha viktigare saker för sig.

Nej det finns det inga seriösa belägg för.
Han hade nu på en gång kunnat dyka upp framför näsan på samtliga människor i världen och utfört tusen mirakel som är omöjliga att förneka.
Om han fanns på riktigt vill säga.
Citera
2026-09-03, 13:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej det finns det inga seriösa belägg för.
Han hade nu på en gång kunnat dyka upp framför näsan på samtliga människor i världen och utfört tusen mirakel som är omöjliga att förneka.
Om han fanns på riktigt vill säga.
Ja han har gjort det många gånger. Ateister förnekar dom även fast dom är omöjliga att förneka.
Citera
2026-09-03, 13:09
Medlem
Citat:
Ja han har gjort det många gånger. Ateister förnekar dom även fast dom är omöjliga att förneka.
Jaså, när har han gjort det? Jag ställer mig tveksam till att jag skulle glömma bort en sådan upplevelse.
Citera
2026-09-03, 13:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jaså, när har han gjort det? Jag ställer mig tveksam till att jag skulle glömma bort en sådan upplevelse.
https://www.youtube.com/watch?v=Lk2W9mKTzIQ

Här har du en långgenomgång på 10 timmar om olika mirakel som gud har gjort i världen. Jag orkar inte skriva allt själv för det skulle ta för lång tid men du kan se på videon och gå igenom dessa saker.
Citera
2026-09-03, 13:14
Medlem
Citat:
Ja men tar du 17 saker som alla pekar mot att gud 'antagligen' finns så blir den totala sannolikheten att gud finns 'definitiv' även om ingen av dessa 17 faktorer uppnår 'definitivt' själv. Det handlar om en sannolikhetsbedömning. Sen skulle jag faktiskt säga att det finns saker som uppnår 'definitivt' på egen hand också, men det är en annan femma.
Det finns ingenting som pekar mot att "gud" antagligen finns annat som ett mänskligt konstrukt.
Citera
2026-09-03, 13:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskopbetong
Det finns ingenting som pekar mot att "gud" antagligen finns annat som ett mänskligt konstrukt.
Jo.
Citera
2026-09-03, 13:28
Medlem
Citat:
Men varför är fattiga afrikaner troende i högre utsträckning än techmiljardärer?
För att de är vidskepligare överlag?
Citera
2026-09-03, 13:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
För att de är vidskepligare överlag?
Eller för att de är ödmjukare?
Citera
2026-09-03, 13:32
Medlem
Citat:
Det finns bara en religionsfamilj som påstår att gud uppenbarat sig för oss på jorden, den abrahamiska.

På jesus tid så fanns det bara 200 miljoner människor, man kan säga att de flesta som levt har levt efter jesus. Dessutom så var skriftspråken inte så utvecklade långt före jesus tid så det hade varit svårt att bevara uppenbarelsen då.

Man kan säga att Jesus kom precis innan världsbefolkningen exploderade och precis när skriftspråken var mogna, så att de flesta människor i historien skulle kunna höra budskapet och det skulle kunna spridas korrekt.

Ingen annan religion hävdar uppenbarelser med historiska bevis och dokumentation. Det är därför alla icke-abrahamiska religioner tillhör kategorin mytologi och hedniska religioner medans den abrahamiska religionsfamiljen är sin egen grej och kan inte jämföras med dom.
Alla vet väl att det var Oden, Vile och Ve som skapade världen av Ymers kropp. Bara att läsa Eddorna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in