Citat:
Ursprungligen postat av
GG505
Gard kan ju driva den processen helt fristående från rederiet om dom vill - det skulle kunna antas ligga i linje med deras intresse att 9B inte blir helt "bortdribblad" av herr Von Anka.
Ja, det är så klart ett alternativ. Men det finns kanske också en viss risk att om lots eller kapten fälls, kanske framförallt om lotsen fälls, att Gard nekar ersättning till rederiet. Jag är inte insatt i villkoren där.
Men som du är inne på finns ju helt klart ett intresse hos dem att sjövägsreglerna består.
Men jag är helt och fullständigt övertygad om att tingsrätten i Göteborg inte kommer att dribbla bort dem, då kastar de med all säkerhet mycket hellre denna åklagare under bussen. Sånt pass rättspatos har dom nog ändå, hoppas jag innerligt.
Men, om Gard betalar ut ersättning även för det fall lots eller kapten fälls, och även om domstolen inte dribblar bort 9'an, så finns ju ett incitament för Gard att få tillbaka pengarna, och en del försäkringsbolag kan vara rätt principfasta.
Ja det hade verkligen varit ett intressant skeende om så skulle ske.
En liten abrovinch på detta är också om Albin och mammans och dotterns efterlevande ansöker om skadestånd och det slutar med att göteborgs tingsrätt helt enkelt konstaterar att skadeståndsanspråket bara kan avgöras efter en fullständig utredning kring de olika inblandade fartygens ansvar, och att det inte har kunnat göras i denna process pga bristerna i utredningen kring snipans ansvar, och på den grunden nekar skadestånd. Det där hänger mycket på vad som kommer att presenters under rättegången.