2026-09-02, 12:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Varför ska vi ha ytterligare en distraktion att sitta och glo i mobilen som kan få slut på batteri eller ha dålig mottagning, på en app som kan vara ouppdaterad eller krångla av hundra olika anledningar?
Det finns redan en "fail safe" metod som funkat i tusentals år, håll god uppsikt åt alla håll.
Om detta pga yttre omständigheter inre går, så får man anpassa sig efter omständigheterna eller helt enkelt inte ge sig ut på havet. Det är inte fler appar och mer mobilgloende som behövs, det är mer uppmärksamhet på verkligheten runt omkring oss som behövs.

Menar du kanske att Misje Verde skulle ha avstått från att segla den dagen?

Sedan tror jag du läste mitt inlägg litet fel. Läs igen, och fundera på om detta verkligen var ett förslag. Kanske kan du ana ett alternativ, som mer liknar din ståndpunkt?
Citera
2026-09-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vilken sida i FUPen står detta på?

Pinsamt för Veri att göra dubbelfel på dubbelfel.

Avståndet mellan snipan å sjömärket kan anges exakt på metern.
En farleds bredd anges aldrig på samma sätt
Sidan 143 - men det är en knepig mätning mellan två fyrsektorer. Dessutom skedde olyckan vid Lövöns norra udde och detta avstånd på 317 meter mäts mellan två fyrsektorer (en vit enslinje från Älgö Fyr och en vit enslinje från Mittholmarna). Är man 100 meter från Älgön så är ju bredden på den vita sektorn säker bara 40 meter, men definierar ju inte fritt vatten. Det var ju dagsljus och fyrsektorerna spelar ju egentligen ingen roll - så lite underligt. Det finns betydligt mer plats upp emot Katten och en del ytterligare plats mot gröna pricken.

Gör jag en egen mätning mellan Katten och Gröna pricken så ser det snarast ut som 440 meter. Dessutom så står ju gröna pricken på en 12-metare och det finns ytterligare 440 meter mot 4.2 metersgrundet som lotsen nämner. Så om 4.2-metaren är lotsens referens så är leden mer än 850 meter bred.

Se skiss nedan - röda pinnen är olycksplatsen.
https://drive.google.com/file/d/1yZJ9nhKjGovAeHYnFpP9deQv93PeYjU0/view?usp=sharing
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-09-02 kl. 12:38.
Citera
2026-09-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasev99
Definitivt men framförallt är det viktigt att hålla närmast konstant koll bakåt när man kör en långsam båt. Den största risken är inte ens stora fartyg, i farleder är det inte helt ovanligt att det drar förbi en powerboat i 70-80 knop och de har inte alltid full uppsikt framåt.

Kör du båt i 70-80knop kan jag lova dig att är det något du har så är det full uppsikt framåt. Har du ens varit på sjön?

Värre är i så fall en kabinbåt i 15-20knop
Citera
2026-09-02, 12:36
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Som jag fattade det var de på väg till sin hemmahamn, och att de skulle få hjälp med reparation där sedan.

Detta är inte båtar som man drar å en vanlig båtkärra efter bil. Broderns båt är drygt 8 meter lång och väger 3 ton. Däremot har de kanske en båtvagn i hamnen eller där de vinterförvarar båten, men den kärran är bara för att flytta båten med traktor från båtkran till vinterplats inom hamnområdet.

Lite beroende på typ av lager, det var alltså ett propelleraxellager, som var problemet och började brinna, lite beroende på modell så var allt det handlade om att serva det med lite fett. Istället hällde brodern vatten över lagret för att kyla det, men då sköljer man också bort det lilla fett som eventuellt fanns kvar och påskyndar haveriet. Inte undra på det började brinna till sist. Ja j-vla idiot rent ut sagt, hans familj, som fick evakuera ur främre ruffluckan för att inte bli rökförgiftade ska vara glada att de är vid liv. Undrar om de förstår det.

Nu är det ett tag sedan jag läste fuppen, men var det inte efter branden han kylde med vatten? Så tolkade jag det som. Att det inte var för att kunna köra vidare, utan för att minska risken att branden tog sig på andra sidan, där det var svårare att komma åt.
Citera
2026-09-02, 12:36
Medlem
Citat:
Förstår att du har svårt att acceptera sanningen. Det jag återger är fakta. Att du kallar fakta för "troll" säger allt om dig och inget om mig.

Rent juridiskt är det som det är, minst 50% ansvar för snipan.
Rent moraliskt anser jag att 100% ligger på snipan. Som pappa och kapten har HAN HELA ansvaret för sina familj/besättning och att de färdas säkert och tryggt oavsett hur andra fartyg på havet bär sig åt, och då alldeles särskilt stora handelsfartyg som går precis där de förväntas gå. Precis på samma vis som JAG har 100% ansvar för allas säkerhet ombord på mina fartyg när jag är befälhavare, oavsett hur jävla korkat andra fartyg bär sig åt. Jag har skrivit det förr i tråden och jag skriver det igen, som fritidsbåt måste man betrakta handelsfartyg på samma vis som motorcyklister betraktar bilar, bussar och lastbilar, som fullständigt livsfarliga i varje situation och din säkerhet ankommer helt på dig själv. Kommentaren "jag hade i alla fall rätt" åldras jävligt illa i graven. Och här hade snipan inte ens rätt.

Du kan tycka vad du vill om saker och ting, men kom inte dragandes med en massa jävla lögner och skitsnack!

Fakta är vad de är! Pappan sa direkt efter olyckan att ingen hade flytväst på sig. Det är också det som verkar stämma med de fakta vi vet. Varken mamman eller dottern hade flytväst på sig där de låg drunknade på havets botten. Fakta.

En 5-åring (visst var han 5 och flickan 9?) tar sig inte till ytan utan flytväst. Han hittar ju pojken i vattnet med flytväst och en tom bredvid.

Pojken lär haft flytväst på sig.
Citera
2026-09-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Är du helt säker på att "det brukar bli" om lastbilen mejar ner personbilen bakifrån på landsvägen ?
Det var ju heller inte pappan som hade ihjäl fru och barn annat än i diverse krystade resonemang som inte grundas i regelverk eller omständigheter. Snipan blev överkörd bakifrån av ett fartyg som inte hade uppsikt.

Ja det stämmer.

Men om en traktor bogserar en annan traktor långsamt i dimma på en 90 väg och sen någon kör på dem bakifrån så lär traktorn vara vållande.

Jag har inte läst Fup. Var småbåtarna rätt i farleden till höger eller låg de mitt i?
Senast redigerad av Svempa2014 2026-09-02 kl. 12:46.
Citera
2026-09-02, 12:40
Medlem
Citat:
Förstår att du har svårt att acceptera sanningen. Det jag återger är fakta. Att du kallar fakta för "troll" säger allt om dig och inget om mig.

Rent juridiskt är det som det är, minst 50% ansvar för snipan.
Rent moraliskt anser jag att 100% ligger på snipan. Som pappa och kapten har HAN HELA ansvaret för sina familj/besättning och att de färdas säkert och tryggt oavsett hur andra fartyg på havet bär sig åt, och då alldeles särskilt stora handelsfartyg som går precis där de förväntas gå. Precis på samma vis som JAG har 100% ansvar för allas säkerhet ombord på mina fartyg när jag är befälhavare, oavsett hur jävla korkat andra fartyg bär sig åt. Jag har skrivit det förr i tråden och jag skriver det igen, som fritidsbåt måste man betrakta handelsfartyg på samma vis som motorcyklister betraktar bilar, bussar och lastbilar, som fullständigt livsfarliga i varje situation och din säkerhet ankommer helt på dig själv. Kommentaren "jag hade i alla fall rätt" åldras jävligt illa i graven. Och här hade snipan inte ens rätt.

Du kan tycka vad du vill om saker och ting, men kom inte dragandes med en massa jävla lögner och skitsnack!

Fakta är vad de är! Pappan sa direkt efter olyckan att ingen hade flytväst på sig. Det är också det som verkar stämma med de fakta vi vet. Varken mamman eller dottern hade flytväst på sig där de låg drunknade på havets botten. Fakta.
Hej Veri, pappan sade direkt efter olyckan att båda barnen hade flytväst på sig:

“Jag … ser två flytvästar, mina barn hade flytvästar på sig. Simmar bort mot flytvästarna, ett barn endast. Den andra är tom. Jag tar den tomma och blåser i visselpipan. Tar min son.”
Citera
2026-09-02, 12:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Sidan 143 - men det är en knepig mätning mellan två fyrsektorer. Dessutom skedde olyckan vid Lövöns norra udde och detta avstånd på 317 meter mäts mellan två fyrsektorer (en vit enslinje från Älgö Fyr och en vit enslinje från Mittholmarna). Det var ju dagsljus och fyrsektorerna spelar ju egentligen ingen roll - så lite underligt. Det finns betydligt mer plats upp emot Katten och en del ytterligare plats mot gröna pricken.

Gör jag en egen mätning mellan Katten och Gröna pricken så ser det snarast ut som 440 meter. Dessutom så står ju gröna pricken på en 12-metare och det finns ytterligare 440 meter mot 4.2 metersgrundet som lotsen nämner. Så om 4.2-metaren är lotsens referens så är leden mer än 850 meter bred.

Se skiss nedan - röda pinnen är olycksplatsen.
https://drive.google.com/file/d/1yZJ9nhKjGovAeHYnFpP9deQv93PeYjU0/view?usp=sharing

Lotsens invändning om ledens bredd bugger troligen på lotsens (eller lotsarnas) egen bild över hur fartygen bör föras genom det här avsnittet. Att hålla sig på rätt sida prickar och bojar vill man nog göra.

Däremot är det i praktiken gott om plats här, särskilt om man inte behöver ta hänsyn till 12-metersgrundet. Det går nog båtar i leden som inte har marginal för detta, och då blir leden förstås trängre (i lotsarnas värld). Lotsarna (vågar jag gissa) vill gå samma väg hela tiden, vare sig upp eller ner i leden.
Citera
2026-09-02, 12:42
Medlem
Citat:
Menar du kanske att Misje Verde skulle ha avstått från att segla den dagen?

Sedan tror jag du läste mitt inlägg litet fel. Läs igen, och fundera på om detta verkligen var ett förslag. Kanske kan du ana ett alternativ, som mer liknar din ståndpunkt?

Citat:
alla AIS-fartyg visas på en kartbild på mobilen och begär att alla småbåtar har den och använder den
Kan inte tolka detta annorlunda än att du vill lagstadga mobilanvändning vid fritidsbåttrafik, att man ska vara tvungen att ev i en öppen båt i regn sitta och stirra i mobilen X antal minuter i timman och distraheras från uppsikt och övriga åtaganden ombord.
Nej jag har inte påstått eller menat att Misje Verde inte borde seglat den dagen, deras tillkortakommanden handlar om helt andra saker.
Citera
2026-09-02, 12:44
Medlem
Citat:
Lotsens invändning om ledens bredd bugger troligen på lotsens (eller lotsarnas) egen bild över hur fartygen bör föras genom det här avsnittet. Att hålla sig på rätt sida prickar och bojar vill man nog göra.

Däremot är det i praktiken gott om plats här, särskilt om man inte behöver ta hänsyn till 12-metersgrundet. Det går nog båtar i leden som inte har marginal för detta, och då blir leden förstås trängre (i lotsarnas värld). Lotsarna (vågar jag gissa) vill gå samma väg hela tiden, vare sig upp eller ner i leden.
I daglig färd ja. Men inser man att man är på väg att köra över en snipa med människor ombord så räds man ju inte en prick på en 12-metare. Men som du säger, lotsen planerar nog efter den ca 440 meter breda leden.
Citera
2026-09-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Kan inte tolka detta annorlunda än att du vill lagstadga mobilanvändning vid fritidsbåttrafik, att man ska vara tvungen att ev i en öppen båt i regn sitta och stirra i mobilen X antal minuter i timman och distraheras från uppsikt och övriga åtaganden ombord.
Nej jag har inte påstått eller menat att Misje Verde inte borde seglat den dagen, deras tillkortakommanden handlar om helt andra saker.
Här i Singapore är AIS ett krav för alla båtar över 7 meter och/eller med maskin.
Citera
2026-09-02, 12:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja det stämmer.

Men om en traktor bogserar en annan traktor långsamt i dimma på en 90 väg och sen någon kör på dem bakifrån så lär traktorn vara vållande.

Inte om traktorerna får lov att vara på vägen och bogsering är tillåten. Vi talar om allmän landsväg, inte motorvägen...

Hint: En farled, som den i Hakefjorden, har inga förbud knutna till sig, öppen för alla, kan man säga. Den liknar mest en vanlig väg.

Det finns "motorvägar" till sjöss som kallas för trafiksepareringar, och där tolereras inga småbåtar annat än tvärs och bara om de inte hindrar, alls. Men så är det inte ofta i svenska vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in