Citat:
Nu kan jag inte uttala mig om varje fritidsskeppares metod för navigering, men jag påstår att gott sjömanskap är att i första hand navigera efter de riktpunkter som finns i omgivningen. Det betyder att man går efter kurs, inte eventuellt vitt vatten BB eller SB på sjökortet eller plottern.
På sidan 80 i FUPen kan man ju se spåret de fått från Skippo och de ligger verkligen i mitten av farleden nästan hela vägen. Jag hade väl också kunnat lega där om jag hade bråttom men med dödsångest hela vägen och ögon i nacken. På sidan 80 kan man ju ocks fundera över alternativa vägar för snipan, allt som är vitt vatten är alltså mer än 6 meter djup och snipan skullle utan problem hållit sig flera hundra meter utanför farleden men valde att inte göra det. Kanske hade de bråttom och letade efter den rakaste vägen. Det var trång farled för MV men knappast för snipan.
I snipan Doris fall betyder det att den rimliga navigeringen på väg från Mitholmarna [sic!] förbi Katten är att sikta på Krokholmens röda lysboj, eller kanske aningen SB om denna. Av förhöret att döma tycks de ha gått mot Älgö fyr, se nedan, och det skulle långt senare kunnat dra dem ut mot farledens mitt pss som MV faktiskt åkte. Men innan det inträffade hade de haft alla möjligheter att gira SB när de passerade Krokholmen.
Citat:
FUP s.189
FL: Och då hade du koll på var sjömärkena var i detta läget också?
MÄ: Det man har att göra när man ska någonstans. Jag har inte så mycket aktiviteter utan det är nästan som en hobby man har. Nu ska det finnas en röd prick någonstans och så försöker man lokalisera den. Där verkar den vara, okej, då vet jag. Det är liksom det som är själva snipåkningen. Att man har så gott om tid. Det kanske kommer vara en halvtimme tills vi är där. Men så är det lite som en utmaning för en själv att hitta så fort som möjligt.
FL: Ja jag förstår När ni åker framåt där. Ni har slutat bogseringen, ni tuffar framåt med båtarna. Hur uppfattar du att din sikt är när du befinner dig på styrplatsen som jag har
förstått att du var?
MÄ: Alltså jag har ju, jag upplever ju inte, alltså förutom att det är skymning, det är ju inte dagsljussikt. Men jag har ju inga problem med att upptäcka de sakerna jag letar efter liksom.
Så jag kan ju se om det är på Älgögavel det står en fyr eller minns jag inte. Men det finns ju, vi har ju gått på en fyr och sen ska vi mot Älgögavel och runda den för att komma ut i Älgöfjorden. Så den har jag ju sett och det är liksom inga problem att jag går på det ljuset. Så jag upplever inte egentligen mer än att det skymmer. Alltså att sikten är särskilt försämrad förutom det.
…
MÄ: Det man har att göra när man ska någonstans. Jag har inte så mycket aktiviteter utan det är nästan som en hobby man har. Nu ska det finnas en röd prick någonstans och så försöker man lokalisera den. Där verkar den vara, okej, då vet jag. Det är liksom det som är själva snipåkningen. Att man har så gott om tid. Det kanske kommer vara en halvtimme tills vi är där. Men så är det lite som en utmaning för en själv att hitta så fort som möjligt.
FL: Ja jag förstår När ni åker framåt där. Ni har slutat bogseringen, ni tuffar framåt med båtarna. Hur uppfattar du att din sikt är när du befinner dig på styrplatsen som jag har
förstått att du var?
MÄ: Alltså jag har ju, jag upplever ju inte, alltså förutom att det är skymning, det är ju inte dagsljussikt. Men jag har ju inga problem med att upptäcka de sakerna jag letar efter liksom.
Så jag kan ju se om det är på Älgögavel det står en fyr eller minns jag inte. Men det finns ju, vi har ju gått på en fyr och sen ska vi mot Älgögavel och runda den för att komma ut i Älgöfjorden. Så den har jag ju sett och det är liksom inga problem att jag går på det ljuset. Så jag upplever inte egentligen mer än att det skymmer. Alltså att sikten är särskilt försämrad förutom det.
…
Intressant nog tycks broder sjökapten på snipan Freja gått efter GPS, men det ledde i stället till att han drev ut mer mot mot mitten av farleden.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-31 kl. 15:53.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-31 kl. 15:53.