2026-09-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Varför kostar ais reciever som är ju bara en radio mottagare på vhf kanal typ 160Mhz eller nåt, mer än vad många fritidsbåtsägare är villiga att betala?
Är det alla certifieringar och regler som ska följas?

Jämför med en raspberri pi eller odroid med rtl sdr dongle är mycket billigare men kan visa var ais skepp är i närheten, i realtid utan att bero på någon server. Lyssna bara på radiovågorna informationen är där redan.
AIS receiver är inte så fasligt dyrt men transponder är det, dom ligger på 10-15k, och sedan ska man ha VHF cert också med årligt abonnemang. Egentligen helt sjukt, borde vara gratis staten är småsnål ibland.

Man kan med en VHF ihop med GPS trycka på en knapp för att skicka ett meddelande till alla tex, men sådant hjälper inte när man är puckade som dessa två bröder!
Senast redigerad av kalabaliken1 2026-09-02 kl. 16:31.
Citera
2026-09-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Tvärtom så rekommenderas INTE flyt/räddningsväst UNDER däck.
Om man snabbt behöver ta sig ut genom en trång lucka så kan västen lätt bli ett hinder,
Är den uppblåst kan den bli en dödsfälla.

Nej väst av under däck men lätt tillgänlig DIREKT utanför luckan...
Den rekommendationen är inte värt något, lättare att ta sig ut ur hytten än att hitta en flytväst när man kommit ut i paniken och sedan ska den på!!! Glöm det, det klarar inte många
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Ja läste det, men ser det som att han hade mer problem med sina vindrutetorkare och spray än med regnet. Ingen källa har ju visat att sikten gick ned under 1 000 meter.

Lotsen säger: "tungt regn, men inte så dålig sikt ändå"

Kaptenen säger: "cirka 2–3 mil" och att regel 19 "passar inte". Han säger också att extra utkik krävs bara vid "dåligt väder och begränsad utsikt [..] just den dagen fanns inga sådana omständigheter"

Pappan säger: "bra sikt, fyrar synliga" "skymning, inte dagsljussikt" och "inte särskilt försämrad"

KBV säger: "21.17–21.22 – front med nederbörd, ökad vind, försämrad sikt; därefter bättre tills Misje Verde i bild 21.30"

SMHIs intyg säger: "tillfälligt från >10 km ner mot ~4 km (måttlig–dålig) i området" (sidan 56)

Svårt att bedöma om brodern som enskild källa är trovärdig. Känns som han behöver nya vindrutetorkare eller sticka upp huvudet i luckan.

Pappans vittnesmål minst trovärdigt eftersom han varit med om ett trauma och hjärnans inlagring från korttids till långtids är blandad förmåga.

Lotsen och kaptenen kommer ju sannolikt inte säga ngt som skulle kunna påvisa att dom behövde tuta etc

Min poäng var, att på beskrivningen som Ramsey gör så är det väl precis sådana situationer som brodern vittnar om som han syftar på när han säger "fritidbåtar bör gå vid sidan om farled till vädret lugnat sig"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han kanske hade stänk i ansiktet och glasögon? Då blir det lokalt väldigt dålig sikt. Men filmen som visar olyckan bevisar att sikten inte var dålig. Det var varken dimma eller mörker så det hade gått bra att bogsera långtradare ur det hänseendet.
Eftersom KBV-båten kunde se Misje Verde tydligt ifrån Älgökajen just då olyckan inträffade (det är 2 500 meter) så kan det ju inte vara så herrans dålig sikt. Jag har inte sett den videon publicerad (SVT sände en annan ca 2-3 min senare men de påstår "att de borde ha kunnat ser snipan om kamerans upplösning hade varit bättre". I FUPen kallas den kameran för "Dagljus".

Oklart om kamerorna kunde se land (>2 000 m) hela tiden men ingenting säger att det inte var fallet.
Citera
2026-09-02, 16:35
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo men Skippo, eller Nautical Classic som det hette när jag använde det, är mycket bättre.
Gratiskonto på Marine Traffic funkar säkert inte i realtid.

Nej, jag vet det. Men även med fördröjning är ju allt bättre än att inte veta något alls...
Citera
2026-09-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Du har rätt till din uppfattning, även om jag inte håller med.

"Moralpredikan"...?
Tja, det var inte jag som lastade in familj och ungar och sedan såg till att bli nedseglad.

Jag säger vad jag tycker, svårare än så är det inte.
Håller med, INGEN som läser denna tråd ska få för sig att bröderna gjort något rätt, dom har gjort allt fel.
Citera
2026-09-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Här i Singapore är AIS ett krav för alla båtar över 7 meter och/eller med maskin.
Jo men i Singpore finns det nästan inga fritidsbåtar eller hur.
Citera
2026-09-02, 16:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Varför kostar ais reciever som är ju bara en radio mottagare på vhf kanal typ 160Mhz eller nåt, mer än vad många fritidsbåtsägare är villiga att betala?
Är det alla certifieringar och regler som ska följas?

Jämför med en raspberri pi eller odroid med rtl sdr dongle är mycket billigare men kan visa var ais skepp är i närheten, i realtid utan att bero på någon server. Lyssna bara på radiovågorna informationen är där redan.

Så är det inte riktigt. AIS-signalen kan alla ta in, men det är litet knepigt att göra den meningsfull (avkodning) och sedan att visa den (presentationen). Tyvärr behöver även en billig mottagare (det finns för 1500 spänn, helt OK) någon sorts bildskärm att visa resultatet på (en platta duger bra), och på båtar skall det helst vara vattentätt.

Bygger man själv kan det bli billigare.

Certifieringar krävs bara för sändande enheter, men de blir också dyrare för de innehåller en GPS och en sändare som skall vara godkända.
Citera
2026-09-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
AIS receiver är inte så fasligt dyrt men transponder är det, dom ligger på 10-15k, och sedan ska man ha VHF cert också med årligt abonnemang. Egentligen helt sjukt, borde vara gratis staten är småsnål ibland.

Man kan med en VHF ihop med GPS trycka på en knapp för att skicka ett meddelande till alla tex, men sådant hjälper inte när man är puckade som dessa två bröder!

Varför ska skattebetalarna stå för fritidsbåtfolkets fria nöje? Man kan undra om ni vill var en del av lösningen eller en del av problemet…
Citera
2026-09-02, 16:44
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Så är det inte riktigt. AIS-signalen kan alla ta in, men det är litet knepigt att göra den meningsfull (avkodning) och sedan att visa den (presentationen). Tyvärr behöver även en billig mottagare (det finns för 1500 spänn, helt OK) någon sorts bildskärm att visa resultatet på (en platta duger bra), och på båtar skall det helst vara vattentätt.

Bygger man själv kan det bli billigare.

Certifieringar krävs bara för sändande enheter, men de blir också dyrare för de innehåller en GPS och en sändare som skall vara godkända.

Man får även ais pos i appar som Skippo om man har premium men det kräver abb.

Och täckning för mobil

Riktiga ais tar direkt från luften o visar på kartplottern och är en fördel långt ut till sjöss
Citera
2026-09-02, 16:54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Skippo är helt uruselt skit.
Körde motorbåt med den, rutt inlagd. Den dränera batteriet från 90% till 10% på mindre än 1 timme av 5 timmars planerade körning. Batteriet som vanligt kan vara i 2 dagar, 1 dag om jag ringer mycket.
Mitt val då var börja fippla med laddkabel eller stänga av den och ha telefon i alla fall.

Det händer att teknik strular. Man måste planera för det också.
Jaså den är så pass dålig idag? Vad jag minns så var den OK när jag använde gamla betalversionen, den som man inte behövde abonnemang för.

Har gått över till Open CPN nu när jag inte längre kunde flytta vidare min evighetslicens mellan lurar, och har ju knappast någon lust att gå tillbaka till Eniro på sjön/Nautical Classic/Skippo efter det...
Citera
2026-09-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Jo men i Singpore finns det nästan inga fritidsbåtar eller hur.
Inte alls som i Sverige. Ca 5 000 fritidsbåtar finns det. Men sedan är hela Singapore lika stort som 2x Orust så helt tomt är det inte. Och så kryllar det av större båtar. Ta en kik på Marine Traffic. En billig transponder kostar ca 3 000 SEK. De enklaste är laddbara och förseglade ( bara transponder, inte receiver).

Håller med Bergakungen att detta skulle ta musten ur fritidsbåtslivet i Sverige, men kostnaden kanske kan komma ned till "Biltema AIS transponder"-nivå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in