2026-09-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag vet inte om jag ska tycka att det är smått fantastiskt eller helt urballat märkligt, de återkommande inläggen som ovan.

Det finns i grund och botten två "läger" i tråden.

De som påstår att det finns ett delat ansvar, där de i detta läger nog kan sägas vara hyfsat överens om att pappan hade ungefär halva ansvaret. Lägret jag hör till.

De som påstår att pappan står helt utan ansvar och att enbart kapten och lots står står för allt ansvar.

Ändå kommer med jämna och relativt frekventa inlägg som detta ovan, där någon raljerande undrar över att det bara är pappans fel. Dessa inlägg är dessutom, vad jag sett, kategoriskt helt utan något som helst citat eller referens till någon som seriöst påstår att det skulle vara enbart pappans fel, precis som det ovan.

Kort och gott är det som så att alla som förstår sjövägsreglerna förstår följande saker.

1. Pappan är inte utan skuld till att denna olycka inträffade.
2. Kaptenen är inte utan skuld till att denna olycka inträffade.
3. Lotsen är inte utan skuld till att denna olycka inträffade.
4. Vilka av dessa tre som är straffrättsligt ansvariga för sin skuld till olyckan kommer vi inte att få veta, eftersom enbart kapten och lots står åtalade. Så vi kommer bara att få veta hur det är med kaptenens och lotsens straffrättsliga ansvar.
5. Båda fartygen bröt emot regel 5 om utkik.
6. Snipan bröt emot regel 9 om trång farled.
7. För det fall att fartygen var i sikte av varandra, vilket möjligen kommer att fastlås av domstolen var fallet, så bröt skeppet mot regel 13 om upphinnande.

En skillnad mellan fartygen som det ska bli intressant att se om domstolen tar notis om, hänsyn till och i så fall på vad vis, är det faktum att man på skeppet trots bristen i utkik ändå har haft utkik och har ansett sig haft en tillräcklig utkik, man har inte medvetet struntat i uppgiften, man har tittat framåt, man har rört sig på bryggan för att se och man har använt radarn.
På snipan har man medvetet valt bort att ha utkik, man har bara prioriterat att titta framåt och inte velat titta bakåt.
Det ovanstående baseras på uttalanden från de ombordvarande på respektive fartyg.
Domstolen kommer avgöra om bristen i den utkik som skeppet ändå hade är att betrakta som vårdslös, och i så fall om det också leder till ett ansvar för vållande till annans död. Det ska bli intressant att se om de i sitt domskäl tar upp något kring intention, avsikt och medvetenhet gällande såväl skeppet som snipan.
Jo Veri, du brukar säga att "pappan har minst halva ansvaret" vilket givetvis innebär att du tycker att han bär huvudskulden. Detta är en föjld av att du sätter alla sjövägsregler högre än regel 13, en regel som du med yranden försöker att trolla bort. Och du svamlar om att regel 9 är en skyldighet att ge väg, trots att denna regel hänvisar till regel 13. Att pappan inte hade utkik akteröver är förvisso oansvarigt och dåligt sjövett, och visst kunde han ha legat ytterligare styrbord i led. Men att hårdra detta till att han är straffskyldig är ju närmast löjeväckande.

Vi har redan varit igenom en mängd tidigare case som typiskt fördelar skulden 80/20 på den upphinnande trots trång farled. Vet inte vem du försöker att övertyga.
Citera
2026-09-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Tanken bakom mitt inlägg var att få hjälp av dig att förstå ditt syfte med några av dina
senare inspel i tråden.

Blir ju rätt konstigt när du ger uttryck för att förstå "inspel" som du har hittat på att jag har gjort.

Nästa gång du undrar över något jag skrivit, så kan du ju citera det jag har skrivit som du undrar över istället för att lägga dina ord i min mun och be mig förklara vad du skrivit.
Ett litet tips bara ...

Jag noterar att du undvek att svara på så gott som alla mina frågor.
Citera
2026-09-20, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Har inte alla en skyldighet att göra allt för att förhindra en kollision och att hålla god uppsikt?

Det finns ett gäng i tråden som blundar intensivt för hur de internationella sjövägsreglerna fungerar.
De påstår alla möjliga konstiga saker och läser reglerna värre än fan läser bibeln. Och de är fullständigt faktaresistenta och obildbara.

Du har så klart helt rätt i ovanstående. Den skyldigheten har alla på sjön.

Snipan hade skyldighet att hålla uppsikt åt alla håll. Att pappan inte gjorde det för att han inte ville det gör det grovt vårdslöst och hade han åtalats för det hade han med all säkerhet dömts minst lika hårt som de nu åtalade evenuellt kommer att dömas.

Snipan hade dessutom skyldighet att väja för Misje Verde enligt regel 9b, och denna regel träder i kraft som jag nämnt, och visat med flera olika referenser från myndigheter och vetenskapliga artiklar, innan regel 13 för Misje Verde träder i kraft, om regel 13 trädde i kraft här, det vet vi inte med säkerhet ännu.
Citera
2026-09-20, 15:01
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Blir ju rätt konstigt när du ger uttryck för att förstå "inspel" som du har hittat på att jag har gjort.

Nästa gång du undrar över något jag skrivit, så kan du ju citera det jag har skrivit som du undrar över istället för att lägga dina ord i min mun och be mig förklara vad du skrivit.
Ett litet tips bara ...

För min del är saken inte aktuell längre.

Min önskan att förstå är borta.
Citera
2026-09-20, 15:32
Medlem
Citat:
För min del är saken inte aktuell längre.

Min önskan att förstå är borta.

Go figure...

Men som sagt, nästa gång frågan dyker upp, citera det jag skrivit som du undrar över.
Det börjar bli rätt tröttsamt med alla som ber mig förklara saker de hittat på att jag skulle ha sagt, särskilt på så raljanta vis.

Kan du åtminstone medge att pappan avstått från att begära skadestånd och att han inte var med på hela huvudförhandlingen, och att det inte var något "underligt" alls med att påtala denna fakta!?
Senast redigerad av Veridictores 2026-09-20 kl. 15:42.
Citera
2026-09-20, 16:01
Medlem
Citat:
Go figure...

Men som sagt, nästa gång frågan dyker upp, citera det jag skrivit som du undrar över.
Det börjar bli rätt tröttsamt med alla som ber mig förklara saker de hittat på att jag skulle ha sagt, särskilt på så raljanta vis.

Kan du åtminstone medge att pappan avstått från att begära skadestånd och att han inte var med på hela huvudförhandlingen, och att det inte var något "underligt" alls med att påtala denna fakta!?
Med komplett citat.

Vilken del av rättegången valde ha att inte närvara på och vad, enligt dig, kan vara orsaken till hans beslut?

Dvs. en konkret faktafråga och en öppen fråga för att försöka förstå varför du tycker att hans beslut är av vikt i sammanhanget.
Citera
2026-09-20, 16:03
Medlem
Citat:
Och jag noterar att du undvikit att svara på min fråga angående hur du menar att åklagaren är korrupt. Hur menar du att han vinner något på att begå fel? Vilket fel du anser att han begår behöver du inte förklara, det har framgått. Men vad vinner han på det?

Och nej, jag bryr mig inte om att citera vad du sagt, det har jag gjort tidigare utan att du svarat. Och du har påstått detta i massor med inlägg sedan lång tid tillbaka.

Alternativt: är det någon annan i tråden som kan förklara för mig hur och varför åklagaren skulle vara korrupt? Eller är Veri ensam om den åsikten?
Citera
2026-09-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo0om
Och jag noterar att du undvikit att svara på min fråga angående hur du menar att åklagaren är korrupt. Hur menar du att han vinner något på att begå fel? Vilket fel du anser att han begår behöver du inte förklara, det har framgått. Men vad vinner han på det?

Och nej, jag bryr mig inte om att citera vad du sagt, det har jag gjort tidigare utan att du svarat. Och du har påstått detta i massor med inlägg sedan lång tid tillbaka.

Alternativt: är det någon annan i tråden som kan förklara för mig hur och varför åklagaren skulle vara korrupt? Eller är Veri ensam om den åsikten?

Jag har redan svarat på din fråga. Att DU väljer att inte ta till dig betydelsen av ordet korruption är ditt eget problem, inget jag kan göra något åt.
Citera
2026-09-20, 16:46
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Go figure...

Okej.

Angående att snipaföraren inte har ansökt om skadestånd och att han inte var närvarande under hela rättegången:

Inget jag har förnekat men har väldigt svårt att se som relevanta detaljer i ett resonemang om att den båtkaptenen har åtminstone halva skulden för olyckan.

Att du tar upp dessa, i mitt tycke helt ointressanta, omständigheter i debatten är svårt att begripa. Jag kan givetvis gissa men är som sagt inte intresserad av att veta längre.
Citera
2026-09-20, 16:47
Medlem
Citat:
Jag har redan svarat på din fråga. Att DU väljer att inte ta till dig betydelsen av ordet korruption är ditt eget problem, inget jag kan göra något åt.
Jag antar att du menar "svaret" du gav här: (FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Jag tycker ju inte att det var ett svar på själva frågan, mer att du bytte ut min formulering mot en synonym sådan. Ett förtydligande om du så vill. Din formulering är t ex den Sida använder, som i sin tur hämtat den från definitionen formulerad av Transparency International, så den är givetvis helt korrekt. Men det var alltså inte det frågan gällde.

Jag upprepar, och är så tydlig jag bara kan:

Hur menar du att åklagaren har "utnyttjat sin ställning för att uppnå otillbörlig fördel för egen eller annans vinning"?
Citera
2026-09-20, 16:55
Medlem
Citat:
Okej.

Angående att snipaföraren inte har ansökt om skadestånd och att han inte var närvarande under hela rättegången:

Inget jag har förnekat men har väldigt svårt att se som relevanta detaljer i ett resonemang om att den båtkaptenen har åtminstone halva skulden för olyckan.

Att du tar upp dessa, i mitt tycke helt ointressanta, omständigheter i debatten är svårt att begripa. Jag kan givetvis gissa men är som sagt inte intresserad av att veta längre.

Det är verkligen ytterst anmärkningsvärt att du inte förstår relevansen av det i mitt svar till en postare som tar upp pappans ansvar och åsikten att pappan bör få höra att han har ansvar. Då påpekar jag att pappan inte ville höra, han avvek. Det säger allt om dig och ingenting om mig att du inte förstår det och ifrågasätter mig på det vis du gör.
Senast redigerad av Veridictores 2026-09-20 kl. 16:58.
Citera
2026-09-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo0om
Jag antar att du menar "svaret" du gav här: (FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Jag tycker ju inte att det var ett svar på själva frågan, mer att du bytte ut min formulering mot en synonym sådan. Ett förtydligande om du så vill. Din formulering är t ex den Sida använder, som i sin tur hämtat den från definitionen formulerad av Transparency International, så den är givetvis helt korrekt. Men det var alltså inte det frågan gällde.

Jag upprepar, och är så tydlig jag bara kan:

Hur menar du att åklagaren har "utnyttjat sin ställning för att uppnå otillbörlig fördel för egen eller annans vinning"?

Om du inte klarar av att hantera vanlig svenska och svar på de frågor du får utan fortsätter att trolla och sprida skitsnack om mig och vad jag skrivit och inte så placerar jag dig i troll-facket.

Sista chansen, här får du svaret på frågan ovan:

Som jag har förklarat många gånger i tråden hittills, men som du, så troll-likt, låtsas som att du inte har läst, så "menar jag" att åklagaren har blundat för de brott som snipapappan kan misstänkas och åtalas för och han har direkt lagvidrigt föregripit utredningen och en eventuell prövning av åtalsunderlåtelse för det fall det skulle kunna ha kommit att bli aktuellt. Detta har helt väntat fått en negativ effekt på förundersökningen som har drivits utifrån förutfattade meningar om skuld och de de-facto misstänkta har inte utretts objektivt. Något som även påpekats av försvaret under rättegången.

Inget av det jag skriver ovan är något nytt, jag har gett uttryck för detta många gånger i tråden. Det är bara troll, som bo0om, som vägrar ta det till sig och av outgrundliga anledningar tjatar och tjatar och tjatar om att jag ska upprepa samma saker om och om och om igen.

Det är förresten en annan intressant detalj. Å ena sidan beklagar sig trollen i tråden ideligen över att jag skrivit för många inlägg i tråden, någon av dem har till och med gått så långt att hen har tagit till AI för att "utreda" mina inlägg i tråden, håhåjaja. Men å andra sidan gnäller de ideligen över att jag inte svarar på all skit de skriver. Ja jösses, fatta vad inlägg det skulle bli om jag gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in