Citat:
Wow! Jag antar att det inte är lotsen som kliver ombord och säger "Jag tar över, gå du och gör annat", utan det är väl antagligen befälhavaren som hade lite annat att stå i och befälhavaren kollade med lotsen om han kunde ta en mer aktiv roll. Sedan körde lotsen över snipan.
Citat:
Citat:
Var läser jag detta? https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/atal-vackt-efter-fartygsolyckan-vid-tjorn/ Där stod inget om exakt hur det skett.
Hela jävla tråden har ju varit gissande och antaganden trots att det gissats om saker som kommer komma fram slutligen. Otillåtet med det nu?
Hela jävla tråden har ju varit gissande och antaganden trots att det gissats om saker som kommer komma fram slutligen. Otillåtet med det nu?
Jag har inte skrivit att det står i pressmeddelandet exakt vad som skett eller sagts.
Jag skrev att man vet exakt vad som sagts, genom fartygets VDR - som framgår i pressmeddelandet.
Det kommer att vara och är en mycket stor del i bevisningen. Därför ingen anledning att gissa vem som sagt vad.
.....Det är tack vare en gedigen utredningsinsats men även tidig tillgång till värdefull sakinformation som målspår (av AIS- och GPS-positioner) från de inblandade fartygen och inte minst information från lastfartygets VDR (Voyage Data Recorder, ”svarta lådan”).
– Därför vet vi nu säkert vad som kunde ses i realtid på radarskärmar på bryggan och vad som sagts av de som vistades där. Rollfördelningen mellan befälhavaren och lotsen har framkommit .......
Om någon får tillgång till FUP för uppladdning här kan vi ta del av det hela.
Ganska otroligt hur befälhavaren fortsatt kan förneka brott.
)