2026-08-10, 12:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Grejen är att du inte behöver grädde. Du får den gräddig utan använda grädde. Det är lite grejen. Det är det kuliga med carbonara. Ägg som blir gräddigt. Så häftigt! Och vitsen med carbonara. Det är liksom grejen.

En carbonara serveras a la minute. Vill man ha de som en lunchrätt så kan man naturligtvis fuska, med typ grädde.
Spelar du dum nu?
Man behöver verka grädda eller ägg för göra det krämigt vet jag med
Så varför ska man ha grädde eller ägg för?
Och du vet om att en del pallar inte med äta så mycket kolesterol, för det är enorma mängder av kolesterol i äggulor och är medicinskt rekommenderat att undvika vid flertal tillstånd där hälsan svikatar.

När man ser hur rätten utvecklas, så inser man att en lunchrestaurang aldrig kan servera det som dessa där.
Då de inte håller på med portionstillagning för var gäst, och vilken idiot som helst fattar ju att de får göra på annat sätt.
Och är det någon som sagt att lunchrestaurangens carbonara är något som i denna video.
Så vad är ditt argument som ingen säger emot?

Och igen, titta på det klippet, och sluta tro saker.

Och jo, det är inget fusk med grädde, för det berättar carbonarans historia att det är en ingrediens som används.
Men det hade du vetat om du tittat på videon, är du så rädd för verkligheten att du inte vågar titta på den och spräcka din tro om carbonara?
Citera
2026-08-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Spelar du dum nu?
Man behöver verka grädda eller ägg för göra det krämigt vet jag med
Så varför ska man ha grädde eller ägg för?
Och du vet om att en del pallar inte med äta så mycket kolesterol, för det är enorma mängder av kolesterol i äggulor och är medicinskt rekommenderat att undvika vid flertal tillstånd där hälsan svikatar.

När man ser hur rätten utvecklas, så inser man att en lunchrestaurang aldrig kan servera det som dessa där.
Då de inte håller på med portionstillagning för var gäst, och vilken idiot som helst fattar ju att de får göra på annat sätt.
Och är det någon som sagt att lunchrestaurangens carbonara är något som i denna video.
Så vad är ditt argument som ingen säger emot?

Och igen, titta på det klippet, och sluta tro saker.

Och jo, det är inget fusk med grädde, för det berättar carbonarans historia att det är en ingrediens som används.
Men det hade du vetat om du tittat på videon, är du så rädd för verkligheten att du inte vågar titta på den och spräcka din tro om carbonara?
Vitsen med en carbonara är att man inte behöver ha grädde i den. Det är liksom det som är grejen.
Citera
2026-08-10, 12:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vitsen med en carbonara är att man inte behöver ha grädde i den. Det är liksom det som är grejen.
Man behöver inte heller något ägg för göra den krämig

Kolla videon och lär dig något, för detta börjar bli lite patetiskt och när du inte ens fattar vad carbonara är genom tiden, och det är då faan inte det som puristen säger det är och ens nära.
Och innan du tittar på videon, så fattar du inte ens vad vitsen är, mer än dagens purist carbonara då.

Och igen, och som du verkade inte fatta det heller och började yra om lunchrestauranger.
Det är att i carbonarans historia har man även gjort ägget stannat, rent krasst man kan säga de har gjort en äggröra med spagetti och pancetta.
Åhh, det var inte ens spagetti på den förta där
Eller en uns av svartpeppar.

Titta videon, lär dig något, och sluta gör bort dig:
Det enda du kan säga är att du gillar den med ägg, och det är det enda jag kan respektera just nu, men såklart du säger inte det så.
Citera
2026-08-10, 12:53
Medlem
Citat:
Man behöver inte heller något ägg för göra den krämig

Kolla videon och lär dig något, för detta börjar bli lite patetiskt och när du inte ens fattar vad carbonara är genom tiden, och det är då faan inte det som puristen säger det är och ens nära.
Och innan du tittar på videon, så fattar du inte ens vad vitsen är, mer än dagens purist carbonara då.

Och igen, och som du verkade inte fatta det heller och började yra om lunchrestauranger.
Det är att i carbonarans historia har man även gjort ägget stannat, rent krasst man kan säga de har gjort en äggröra med spagetti och pancetta.
Åhh, det var inte ens spagetti på den förta där
Eller en uns av svartpeppar.

Titta videon, lär dig något, och sluta gör bort dig:
Det enda du kan säga är att du gillar den med ägg, och det är det enda jag kan respektera just nu, men såklart du säger inte det så.
Grejen med carbonara är att man gör den med ägg. Det är liksom det viktiga.

Om du länkar till filmen så kanske jag tittar, men jag hade föredragit att du i ord berättar hur hen gör.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-10 kl. 13:02.
Citera
2026-08-10, 13:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Grejen med carbonara är att man gör den med ägg. Det är liksom det viktiga.
Nope, går med grädde också, och göra carbonara, din okunnighet hjälper dig inte.
Titta på videon och lär dig något nu, för du ser bara mer och mer korkad ut för var inlägg du skriver och när du missar en så fundemental bit.

Det enda du berättar är vad du gillar och inget mer om carbonara.
En del gillar stannat ägg, men den är ju inte krämig, så den är ju fel enligt dig själv.
Eller har du sett videon och insett att du måste breda begreppet ägg?(Dock finns det precis ingenting som stödjer du sett videon än, för annars hade du insett mer saker och istället berättat hur du helst vill ha en carbonara, än säga att detta är viktigast, för svaret, nope, det är det inte alls viktigt.)
Citera
2026-08-10, 13:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
....

Om du länkar till filmen så kanske jag tittar, men jag hade föredragit att du i ord berättar hur hen gör.
Har redan gett dig länken
Och genom säga du bör titta på videon ovan, och nej, jag ger inte länk två ggr och när det är bara en sida tillbaka.
För om du är så jävla lat, så lev i din ovisshet, inte bryr jag mig om det.
Dock kommer jag påminna dig var ggr att nej, det är inte alls viktigt, för det enda du berättar då är vad du tycker är viktigt.

Och det är precis det enda jag kan respektera just nu, och vad du tycker är godast.
Själv är jag inte så petig, utan gillar tom varianter utanför vad som använts genom tiderna i carbonara, som helt vanligt bacon.
Citera
2026-08-10, 13:09
Medlem
Har aldrig hört talas om att Carbonara som jag i det närmaste betraktar som husmanskost skulle ha några puristregler kring ingredienserna.

Låter mer som ett problem som husvagnsfolket fantiserat fram när de väl lärde sig uttala ordet kar-boh-NAH-rah (fonetiskt uttal).

Det går alldeles utmärkt att användas både grädde och Pancetta istället för Guanciale och ägg i Carbonara.
Citera
2026-08-10, 13:12
Medlem
Om man har ätit en bra carbonara så kan man få känslan av att det är grädde i såsen.

Det är liksom det som är vitsen med en carbonara. Ägg. Hur fan kan man inte ta in det?
Citera
2026-08-10, 13:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulinar
Har aldrig hört talas om att Carbonara som jag i det närmaste betraktar som husmanskost skulle ha några puristregler kring ingredienserna.

Låter mer som ett problem som husvagnsfolket fantiserat fram när de väl lärde sig uttala ordet kar-boh-NAH-rah (fonetiskt uttal).

Det går alldeles utmärkt att användas både grädde och Pancetta istället för Guanciale och ägg i Carbonara.
Titta på videon som är i ett citat jag gav en sida tillbaka, så får du bifall för vad du tror är och att det är inte en tro, utan helt korrekt.

Lärde mig en ny variant av carbonara, och med liten skvätt vitt vin och persilja.
har gjort med en skvätt nollie prat, men den är bra mer smakrik än vitt vin, så den kanske inte tar över, men blir en prominent smak utan tvekan.
Så den ska jag testa senare.

Komiskt nog fick jag en stor bit guanciale, så kan köra pruistvarianten om jag känner för det, och gör nog det och helt enkelt det var ett tag sedan.
Em sen kommer helt garanterat den med vin och persilja.
Citera
2026-08-10, 13:14
Medlem
Citat:
Har redan gett dig länken
Ge mig den igen.
Citera
2026-08-10, 13:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Om man har ätit en bra carbonara så kan man få känslan av att det är grädde i såsen.

Det är liksom det som är vitsen med en carbonara. Ägg. Hur fan kan man inte ta in det?
Det löser man göra en carbonara och med grädde med, och just göra en carbonara.
Det enda du berättar är vad du gillar, precis inget annat.
Citera
2026-08-10, 13:18
Medlem
Citat:
Det löser man göra en carbonara och med grädde med, och just göra en carbonara.
Det enda du berättar är vad du gillar, precis inget annat.
Vitsen med en carbonara är att du använder dig av ägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in