Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
9/10 ggr gör vi den klassiska husmanscarbonaran på bacon, lök och grädde med valfri äggula på toppen. Dels för att det är snabbare och enklare, dels för att ungarna gillar den bättre.
1/10 är det bara vuxna, ofta gäster, som skall äta och då blir det varianten baserad på äggula och ost.
It's not that deep, som ungarna säger.
Det är väldigt mystiskt detta med Italienare, och hur det smittat över till matintresserade i Sverige och just främst Italienska rätter.
Personligen försöker jag göra allt så lik autentiskt som möjligt någon gång.(Och just carbonara finns det många att välja på där.)
Sen alltid när jag gör ny mat från andra länder, så försöker jag få tag i ett autentiskt recept på maträtten jag ska göra.(Även där finns det flera välja på.)
Och sen senare när jag gjort så kan det bli så att det hamnar mer saker i som är inte tänkt, och något hamnar utanför, men försöker behålla "kroppen" och andemeningen i rätten.
Och en del rör jag inte, utan känner det är perfektion från början och det receptet man valde.
Håller med ungarna, mat är inte så allvarligt och ska lekas med och förändras efter sina smaklökar.
Och för puritanerna säger man bara till dom, "Ohh, jag trodde du fattade det var en carbonara variant och när jag hade dessa ingredienserna, och när de vill mästra.".
Det mest komiska i denna diskussion, igår fick jag en stor bit guanciale, så antar jag blir "tvingad" att göra mig en mer strikt carbonara nu då

Men såklart, det finns en massa andra goda rätter man kan använda den till istället, få se vad det blir.