2003-08-10, 15:53
Medlem
svängde ihopen en spagetti carbonara på måfå häromdagen, blev riktigt smarrigt. i en carbonara har man oftast i ägg också, men då jag inte gillar ägg körde jag utan och det blev perfekt ändå! enkelt och mycket lättlagat.

Räcker till två matglada personer (4 port.)

Valfri spagettisort
2 paket bacon
1 gul lök
Ett paket matlagningsgrädde (2,5 dl)
Salt o svartpeppar
Parmesanost

Koka upp vatten med salt i kastrull till pastan. Tärna löken och bacon och stek i panna på medelhög värme. Tillsätt önskad mängd spagetti i det kokande vattnet. När spagettin kokat klart häller du grädden i lök & baconröran. Tillsätt lite salt (bacon är salt i sig själv) och mycket svartpeppar, rör runt i såsen på låg värme i högst en minut. Klart! Strö rikligt med parmesanost över när du serverat pastan och såsen i djup tallrik.

Smaklig spis!
Citera
2003-08-10, 21:06
Medlem
jenas avatar
Re: Spagetti Carbonara

Citat:
Ursprungligen postat av gg
svängde ihopen en spagetti carbonara på måfå häromdagen, blev riktigt smarrigt. i en carbonara har man oftast i ägg också, men då jag inte gillar ägg körde jag utan och det blev perfekt ändå! enkelt och mycket lättlagat.

Räcker till två matglada personer (4 port.)

Valfri spagettisort
2 paket bacon
1 gul lök
Ett paket matlagningsgrädde (2,5 dl)
Salt o svartpeppar
Parmesanost

Koka upp vatten med salt i kastrull till pastan. Tärna löken och bacon och stek i panna på medelhög värme. Tillsätt önskad mängd spagetti i det kokande vattnet. När spagettin kokat klart häller du grädden i lök & baconröran. Tillsätt lite salt (bacon är salt i sig själv) och mycket svartpeppar, rör runt i såsen på låg värme i högst en minut. Klart! Strö rikligt med parmesanost över när du serverat pastan och såsen i djup tallrik.

Smaklig spis!

Själv skulle jag addera en eller två råa äggulor, mums, mums.
Citera
2003-08-10, 21:39
Medlem
Ja, Carbonara är finfint. Men jag är konservativ och således lite tveksam till att blanda in lök. Dessutom ska det såvitt jag vet vara rökt sidfläsk istället för bacon. Och givetvis rå äggula. Men, men. Man tager vad man haver... 8)
Citera
2003-08-10, 21:45
Medlem
Grädde är ju underbart att blanda till såser utav men den har en förmåga att bli en aning "simmig". För att få fason på detta brukar jag slå i lite Maizena redning (den för ljusa såser) å vips så får man en krämig delikat sås i sitt eget lilla enmanskök!!!
Citera
2003-08-11, 16:03
Medlem
Rubbermans avatar
AH det är mums!
Testa att byta ut svartpepparn mot citronpeppar, det blir väldigt gott det med. Vad anbelangar bacon eller sidfläsk kvittar mig personligen men jag brukar steka det superhårt, sådär så det knastrar mellan tänderna!
Smaklig spis!
Citera
2003-08-11, 17:35
Medlem
Capo di tutti capis avatar
Skadar inte att dra i en hackad vitlök och lite hackad chilli om man villl testa en hetare variant!
Sen är det ett måste med färskriven parmesan
Citera
2003-08-26, 20:54
Medlem
mums... carbonara

Låter gott! Om du vill kan du testa nått som jag tycker om.Vanliga gröna ärtor i carbonaran, passar mycket bra! Och så MÅSTE man bara dricka ett gott vitt till!
Citera
2003-08-27, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esping
Ja, Carbonara är finfint. Men jag är konservativ och således lite tveksam till att blanda in lök. Dessutom ska det såvitt jag vet vara rökt sidfläsk istället för bacon. Och givetvis rå äggula. Men, men. Man tager vad man haver... 8)

ursäkta, men är inte rökt sidfläsk och bacon samma sak???
Citera
2003-08-27, 01:11
Medlem
Raazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av il ducce

Bacon är detsamma som tunna skivor rökt sidfläsk
Citera
2003-08-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av il ducce
Du har säkert rätt. Förmodligen var det ett akut infall av snobberi från min sida...
Citera
2003-09-03, 22:16
Medlem
MrOranges avatar
Carbonara ska egentligen inte innehålla nån mjölkprodukt alls.. Men men, det är ju smaken som avgör

Själv tycker jag det är godast med rökt sidfläsk, spaghetti, svartpeppar, lite olivolja och nån äggula ovanpå.
Citera
2008-09-23, 11:26
Medlem
Disgustipateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludd3emm
5 år senare kan jag avsluta med att man äter det som är gott. Punkt slut.
Men vad fan, vilken jäkla idiotbump. För att rädda dig så söker jag efter lite tips på hur man gör Carbonara på bästa sätt. Jag vet att det går att kolla Tasteline, men lite tips på variationer vore kul, typ vitlök och chili i som nämndes ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in