Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-06, 12:44
  #1225
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Absolut gott, ett litet tips är att ha rumsvarma ägg, även ost rumsvarmt och rivet, köttet inte stekhett men varmt

under 63 grader
Sen mickrar du en glasskål i micron 1 min så skålen är varm sen introducerar du pastan varm i skålen med köttet och flottet först med pastan och rör om ordentligt. Sen lite pasta vatten i ochså, sen uppvispade ägg och ostrivet med pastavatten och rör om. Sen häller du över det på pastan i inte allt för snabb takt och rör om som en galning hela tiden
Ja, så brukar jag göra. Sedan rör jag i lite dijon och creme fraiche. Brukar även ha i soltorkade tomater.
Riktigt gott med Carbonara!
Citera
2023-10-09, 12:01
  #1226
Medlem
Kedoxs avatar
Idag tänkte jag för första gången testa att göra carbonara med griskind Får se hur det blir.

Kör en enkel variant:
Pasta
Griskind (guanciale)
Pecorino
Ägg
Grädde

Toppar med svartpeppar & persilja.
Citera
2023-10-09, 12:04
  #1227
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Idag tänkte jag för första gången testa att göra carbonara med griskind Får se hur det blir.

Kör en enkel variant:
Pasta
Griskind (guanciale)
Pecorino
Ägg
Grädde

Toppar med svartpeppar & persilja.

Gröna ärtor är gott till!

Skulle även testat med lite hackad chili i, och/eller lite stark italiensk råkorv för att sätta lite kryddig smak på anrättningen. Har själv provat innan, och höjer verkligen smaken på det hela!
__________________
Senast redigerad av peterpanp 2023-10-09 kl. 12:06.
Citera
2023-10-09, 12:17
  #1228
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Gröna ärtor är gott till!

Skulle även testat med lite hackad chili i, och/eller lite stark italiensk råkorv för att sätta lite kryddig smak på anrättningen. Har själv provat innan, och höjer verkligen smaken på det hela!

Gröna ärtor är inte min melodi. Föredrar ärtskidor eller gula i ärtsoppa

Dagens ingredienser är redan hemma. Var dock längesen jag gjorde carbonara så funderar på om det lämpar sig bäst att slå i hela ägg i gräddblandningen eller bara gulor?
Citera
2023-10-09, 12:26
  #1229
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Gröna ärtor är inte min melodi. Föredrar ärtskidor eller gula i ärtsoppa

Dagens ingredienser är redan hemma. Var dock längesen jag gjorde carbonara så funderar på om det lämpar sig bäst att slå i hela ägg i gräddblandningen eller bara gulor?

Ja, gillar man inte ärtor så skall du givetvis skippa det.

Ta och knäck hela äggen i en skål med lite ost (oftast parmesan eller pecorino), som du sedan har i pannan på slutet, men skippa grädden. Här har Jamie en enkel sammanfattning om hur du gör:

https://youtu.be/D_2DBLAt57c
__________________
Senast redigerad av peterpanp 2023-10-09 kl. 12:28.
Citera
2023-10-09, 14:10
  #1230
Medlem
Grädden har man förstås i på slutet och smakar av med
Citera
2023-10-09, 14:20
  #1231
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Grädden har man förstås i på slutet och smakar av med

Njae. Det beror på. Skall man göra en klassisk Carbonara så skall man inte det.

https://youtu.be/AvO8UPbIH30

Skall man inte göra det (en klassisk Carbonara), så kan man ha i vad som helst som man vill. Inte något fel på det heller. Oavsett om kyckling, korv, ris eller potatis (tror det var uppe i tråden innan som förslag).

Man gör ju självklart precis som man vill och önskar med sina egna rätter.
Citera
2023-10-09, 20:38
  #1232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Idag tänkte jag för första gången testa att göra carbonara med griskind Får se hur det blir.

Kör en enkel variant:
Pasta
Griskind (guanciale)
Pecorino
Ägg
Grädde

Toppar med svartpeppar & persilja.

Felsvar.
Citera
2023-10-09, 22:39
  #1233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Njae. Det beror på. Skall man göra en klassisk Carbonara så skall man inte det.
Ska jag göra en klassisk carbonara har jag givetvis i grädde, inte samma sak utan. Det är lite som att inte ha i vitlök.
Citera
2023-10-09, 23:00
  #1234
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Ska jag göra en klassisk carbonara har jag givetvis i grädde, inte samma sak utan. Det är lite som att inte ha i vitlök.

Ingen vitlök heller. Och inga ärtor heller. Och ingen svamp heller. Ingen persilja heller. Ingen Crème Fraiche heller. Sorry!

Italian Chef Reacts to Popular CARBONARA VIDEOS
https://youtu.be/AcMbsBDROnQ

Man kan ha i vad man vill, och inget fel i det om man tycker det är godare, men det är då inte längre en klassisk Carbonara.

Då är det någon annan pastarätt man skapat. Men det går bra det också.
__________________
Senast redigerad av peterpanp 2023-10-09 kl. 23:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback