2014-10-07, 15:51
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Kan man ha valfri pasta till pasta carbonara eller måste det vara spagetti?

Lägg några minuter på en egen pastadeg, ägg / durumvete ex.v - blir något helt annat & grädde blir nästan på moset då
Citera
2015-03-06, 23:43
Medlem
Monoceruss avatar
Jag kockar min pasta och steker mitt bacon.
När detta puttrar/steks och blandar jag ost,grädde och några ägg.

Sedan ner jag ned det knaperstekta baconet och blanda runt så att osten smälts.

Sedan rör man ner denna röran i den färdigkokta pastan.

Lägg upp på tallrik och sedan rikligt med peppar.

Idag så trycka jag i mig en portion med två paket bacon, tre ägg, två deciliter grädde och sedan pasta på det.
Citera
2015-03-07, 01:57
Medlem
christerys avatar
Bor vägg i vägg med en Italiensk restaurang nu så jag testade carbonaran där (pizzan är fantastisk) men jag blev lite besviken, serverades inte med svartpeppar (det fick jag säga till om) och ägget var utblandat i såsen till pastan.

Vad det var för köttslamsor som var inblandande vågar jag inte ens gissa, men bacon var det i alla fall inte.

Kocken är (säger dom i alla fall) från Italien, men om man missar grovmalen svartpeppar på en carbonara så vetefan...

Kanske finns olika varianter, men "kolarens hustru" som carbonara skall betyda/anknyta till har jag för mig behöver svartpeppar för att det skall kännas rätt. Svartpepparn är ju "kolet".
Citera
2015-03-07, 02:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Bor vägg i vägg med en Italiensk restaurang nu så jag testade carbonaran där (pizzan är fantastisk) men jag blev lite besviken, serverades inte med svartpeppar (det fick jag säga till om) och ägget var utblandat i såsen till pastan.

Vad det var för köttslamsor som var inblandande vågar jag inte ens gissa, men bacon var det i alla fall inte.

Kocken är (säger dom i alla fall) från Italien, men om man missar grovmalen svartpeppar på en carbonara så vetefan...

Kanske finns olika varianter, men "kolarens hustru" som carbonara skall betyda/anknyta till har jag för mig behöver svartpeppar för att det skall kännas rätt. Svartpepparn är ju "kolet".
De kan ha lite olika rökt skinka och pecorino istället för parmesan men svartpeppar det finns alltid. Och äggen ska vara utblandade i såsen för de är ju just det, såsen.
Citera
2015-03-07, 04:37
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
De kan ha lite olika rökt skinka och pecorino istället för parmesan men svartpeppar det finns alltid. Och äggen ska vara utblandade i såsen för de är ju just det, såsen.

Ok, ägget i såsen kan jag tåla även om jag vill ha en rå gula serverad till. Men det fanns inte peppar öht. Inte ens ett korn, det löste ju sig men jag funderar nu på om kocken faktiskt är från Italien, det är ju trots allt Kambodja som jag sitter i nu.

Kan vara nån som "lärt" sig av en Italienare, sett det i Thailand där dom helt plötsligt är mästerkockar på farang mat efter en vecka när dom jobbat med en farang kock. Tja, dom lagar inte farangmat efter en vecka, inte bra i alla fall. Samma som att jag skulle försöka mig på att göra Thaikäk efter att kikat lite på hur tjejen gör. Det blir ganska lika, men inte alls lika bra.

Men carbonara för mig skall vara serverad med svartpeppar, grovmalen och nästan så det är för mycket, och gärna med en rå äggula serverad i halverade skalet av ägget som jag själv får blanda ner i pastan.

Det kanske är för mycket begärt, men det är så jag vill ha den.
Citera
2015-03-07, 05:05
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:

Verkar finnas en del varianter av carbonara beroende på var i landet den görs men alla har rimligen svartpeppar.
Citera
2015-03-07, 11:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Men carbonara för mig skall vara serverad med svartpeppar, grovmalen och nästan så det är för mycket, och gärna med en rå äggula serverad i halverade skalet av ägget som jag själv får blanda ner i pastan.

Det kanske är för mycket begärt, men det är så jag vill ha den.
Du är ju herre i ditt kök så du gör ju som du vill. Gillar du det så kör på, men en fråga, har du någonsin inte blandat ner gulan ?
Citera
2015-03-07, 16:19
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du är ju herre i ditt kök så du gör ju som du vill. Gillar du det så kör på, men en fråga, har du någonsin inte blandat ner gulan ?

Japp visst gör jag det, men vid bordet. Men en rykande het pasta så tillagas osten+gulan i alla fall.
Sen att pastan skall vara al dente så den liksom tål lite väntetid åxå är ju nåt jag gillar, men missar dom svartpeppar (grovmalen) så är det inte en carbonara enligt mig.

Men det finns väl olika åsikter om det. Troligen lika många som det finns kockar.

Bacon (tja, varmrökt sidfläsk är nästan bättre, gillar den smaken mer. Fast det är lite dyrare) äggula, parmesan och svartpeppar till pastan. Det är liksom min version, men jag vill blanda i gulan vid bordet. Om dom har haft i det med osten så struntar jag i det - dom får ha i vad dom vill, jag vill ha en rå gula serverad med carbonara. Då känns det rätt, men denna kock missade ju för guds skull svartpepparn. Det är ju som att svära i kyrkan.
Citera
2015-03-09, 00:08
Medlem
usrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Lägg några minuter på en egen pastadeg, ägg / durumvete ex.v - blir något helt annat & grädde blir nästan på moset då

Ja, TS historiska åsikt om valfri pasta skär i hjärtat/magen. Det ska vara bandpasta, helst färsk eller egengjord. Vanlig standardspaghetti ger verkligen inte samma slutprodukt.
Citera
2015-03-09, 06:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usrid
Ja, TS historiska åsikt om valfri pasta skär i hjärtat/magen. Det ska vara bandpasta, helst färsk eller egengjord. Vanlig standardspaghetti ger verkligen inte samma slutprodukt.
Jaså du...

Märkligt då att rätten heter Spaghetti Carbonara tycker du inte det?
Den serveras alltid med spaghetti eller spaghettoni i Italien.
Citera
2015-03-09, 10:01
Medlem
blowns avatar
Citat:
Japp visst gör jag det, men vid bordet. Men en rykande het pasta så tillagas osten+gulan i alla fall.
Sen att pastan skall vara al dente så den liksom tål lite väntetid åxå är ju nåt jag gillar, men missar dom svartpeppar (grovmalen) så är det inte en carbonara enligt mig.

Men det finns väl olika åsikter om det. Troligen lika många som det finns kockar.

Bacon (tja, varmrökt sidfläsk är nästan bättre, gillar den smaken mer. Fast det är lite dyrare) äggula, parmesan och svartpeppar till pastan. Det är liksom min version, men jag vill blanda i gulan vid bordet. Om dom har haft i det med osten så struntar jag i det - dom får ha i vad dom vill, jag vill ha en rå gula serverad med carbonara. Då känns det rätt, men denna kock missade ju för guds skull svartpepparn. Det är ju som att svära i kyrkan.

Den extra gulan är viktigt även för mig. Den ger det där lilla extra både för smak och konsistens på rätten.
Citera
2015-03-09, 11:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Den extra gulan är viktigt även för mig. Den ger det där lilla extra både för smak och konsistens på rätten.
BS du hade inte för ditt liv känt skillnaden i ett blindtest med mindre än att den blandade bestod av mestadels äggröra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in