2026-08-15, 20:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Försöka igen med vad? Det står garanterat bea på Knorrs påsar, och det står garanterat bea på burkarna hos ICA. Och en del anser att det är bea.

Jag har redan konstaterat att vissa recept på carbonara innehåller grädde, och att det tidvis har varit en ingrediens i rätten, och att den inte ursprungligen kommer från Italien.

Jag anser att man inte behöver grädde i en carbonara, att det tillför lika lite i en sådan som grädde skulle göra i en handslagen bea.

Så visst hade jag fel gällande hur originalet såg ut.
Varför är du patetisk nu för?

Inget handlar om vad du behöver, utan det berättar att grädde i en carbonara är en carbonara.
Och ingen ens vet vad originalet är, en sak dock helt säker och det är att puritanens carbonara är en av många carbonaras.
Och att även den med grädde är carbonara.

Betyder du till slut tittat nu?
Citera
2026-08-16, 11:08
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det finns original då man kan spåra dom till ett original.
Carbonara är inte en, svenska köttbullar är inte en osv....

Butter chicken dock har ett original, dock tvistas det en del om vilka av de två restaurangerna som är originalet.
Och inga rätter utan för dessa två restauranger kan hävda original som de två försöker göra.
Lägger ingen tanke på vem som har rätt om de två.
För det vi vet att en av dom har rätt och ingen annan.

Sen finns det massor av butter chicken som är gjorde utanför dessa två.
En del har massvis med kryddor som enda har, andra har mindre kryddor.(Och ja, det finns varianter, men bara två är rätt, vilken, inte en aning, men de andra är inga original alls.)
Dock är de tveklöst goda dom med, kanske inte alla, men många.
Dock en sak är helt solklar, butter chicken är begränsat som original för dessa två ställen.

Jag förstår precis vad du menar och hur det gäller där

Ang svenska husmanskosträtter som har en titel, kan bakgrunden till det va annorlunda
men allt börjar med ett original som importerades (delar av det) som sen förädlades, ändrades försvenskades till landets original sin riktning som sitt original av ursprungs-originalet som kanske var bara lokaliserat ifrån en enda plats i ett land på hela klotet som sen spred ut sitt original till samtliga länder i världen som i sin tur gjorde sitt original av det. Sen som sagt blir originalet i Sverige en inrikes, lokal fråga vilka inriktningar på smaken som är tillåtna inom vilka gränserna och gärna hur man ska presentera denna rätt för utlandet och vilken i Sverige som var först med vad att göra denna rätt med titel ?
Senast redigerad av Sladdaren 2026-08-16 kl. 11:10.
Citera
2026-09-15, 22:51
Medlem
Sladdarens avatar
Pastastärkelsesås med pastavatten till Carbonara, vad tusan är det ? Jo det här och inte bara för rätten... men för redning av din valfria sås tex

https://www.youtube.com/shorts/HvjiGvvAGLc
Citera
2026-09-16, 06:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Pastastärkelsesås med pastavatten till Carbonara, vad tusan är det ? Jo det här och inte bara för rätten... men för redning av din valfria sås tex

https://www.youtube.com/shorts/HvjiGvvAGLc
Antar det som i klippet, pastavatten och spagetti i detta fallet.
Aldrig gjort själv, eller ens haft tanken på att göra det.

Brukar faktiskt fuska med lite maizena om det är illa med sin sås, men oftast löser det sig själv eller med lite pastavatten och sen när man kokar såsen med pastan.
Citera
2026-09-17, 13:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Antar det som i klippet, pastavatten och spagetti i detta fallet.
Aldrig gjort själv, eller ens haft tanken på att göra det.

Brukar faktiskt fuska med lite maizena om det är illa med sin sås, men oftast löser det sig själv eller med lite pastavatten och sen när man kokar såsen med pastan.

Jag har testat och funkar förvånansvärt bra till mycket, inte till en bechamel där vetemjöl har sin plats osv rätter där vetemjöl är standard-redningen för smakens skull. Finns ju nån tråd om "redning" men la in den här för den var tydligen enligt Michelin- kocken en "liten hemlighet" de hade i sin Carbonara på Restaurangen de driver eller flera :-)
Citera
2026-09-17, 13:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag har testat och funkar förvånansvärt bra till mycket, inte till en bechamel där vetemjöl har sin plats osv rätter där vetemjöl är standard-redningen för smakens skull. Finns ju nån tråd om "redning" men la in den här för den var tydligen enligt Michelin- kocken en "liten hemlighet" de hade i sin Carbonara på Restaurangen de driver eller flera :-)
Hade aldrig en betvivlan om det inte skulle funka.

Sen intressant att de behöver en redning för sin carbonara, för det är vad jag ser pastavatten och spagetti mixat är.
Citera
2026-09-17, 13:13
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Hade aldrig en betvivlan om det inte skulle funka.

Sen intressant att de behöver en redning för sin carbonara, för det är vad jag ser pastavatten och spagetti mixat är.

Iofs men han menar på i klippet att det ger extra lenhet och släthet och krämighet vilket jag inte vet ännu. Men har testat redningen på en annan pastarätt-sås än så länge men den är inte alls testat av mig för just Carbonara så det kommer bli intressant å testa framöver när jag käkar det nästa gång. Och sen får man ge omdömet om det vart bättre eller sämre annorlunda
Citera
2026-09-17, 14:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Iofs men han menar på i klippet att det ger extra lenhet och släthet och krämighet vilket jag inte vet ännu. Men har testat redningen på en annan pastarätt-sås än så länge men den är inte alls testat av mig för just Carbonara så det kommer bli intressant å testa framöver när jag käkar det nästa gång. Och sen får man ge omdömet om det vart bättre eller sämre annorlunda
Kommer aldrig testa, men förstår lenheten det kan ge.
Så inget att säga om det.
Citera
2026-09-18, 10:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Kommer aldrig testa, men förstår lenheten det kan ge.
Så inget att säga om det.

Nä, känns som ett överflödigt extrasteg, men Kocken säger att han kör på så i Michelin-Star Restaurangen ivf
Citera
2026-09-18, 10:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nä, känns som ett överflödigt extrasteg, men Kocken säger att han kör på så i Michelin-Star Restaurangen ivf
De tänker nog så här och att de vill få den extremt len och krämig med denna metod.
Och sen som en stjärnrestaurang så vill dom väl stå ut lite, och då funkar det inte riktigt att göra samma carbonara som alla andra då.

Suttit funderat lite på vad man skulle kunna använda detta till, men ser tyvärr inget direkt användningsområde för min matlagning.
Och de ggr det kanske skulle behövas, så kan man inte sätta igång ett kok med spagetti och mixa detta.
Därför kör jag snabbvarianten de få ggr det behövs och lite maizena slury.
Citera
2026-09-18, 10:35
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jag tror du menar arketypisk eller default eller vanligast eller standard eller något sådant ord. För köttbullar, korv och sånt finns helt enkelt inga orginal. Om de någonsin fanns är de och deras upphovsmän förlorade i tidens dimmor. Samma med Carbonara.

Tore Wretmans köttbullar är just Tore Wretmans köttbullar. Det är inget original eller på något sätt det rätta sättet eller vad alla måste utgå ifrån. För Carbonara kan man analogt säga att det finns Italienska Matakademins Carbonara. Men det är bara just vad några figurer där tycker är den bästa versionen av Carbonara och inget som förminskar andra versioner eller något man behöver bry sig om.

Varför italienare verkar så pigga på att hitta på äkta och rätta versioner och sen fjanta sig med att tillrättavisa andra vet jag inte. Om någon svensk påstod att det bara fanns en version av köttbullar och började mästra andra påstå att de gjorde fel om de inte gjorde just den versionen skulle de ju bli utskrattade. Men i Italien kan man tydligen bete sig så och dessutom få en massa folk runt om i världen att stämma in i kören.
Befriande att läsa ditt inlägg, ska definitivt använda det som motargument mot min bajsnödiga vän som konstant ska mästra mig i hur jag får eller inte får använda ordet carbonara.
Citera
2026-09-18, 10:39
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
De tänker nog så här och att de vill få den extremt len och krämig med denna metod.
Och sen som en stjärnrestaurang så vill dom väl stå ut lite, och då funkar det inte riktigt att göra samma carbonara som alla andra då.

Suttit funderat lite på vad man skulle kunna använda detta till, men ser tyvärr inget direkt användningsområde för min matlagning.
Och de ggr det kanske skulle behövas, så kan man inte sätta igång ett kok med spagetti och mixa detta.
Därför kör jag snabbvarianten de få ggr det behövs och lite maizena slury.

Skulle säga pastarätter där en sås ingår. Du kommer ju ändå kombinera pasta i munnen med såsen så det ger ju inga skeva smak- överraskningar med att du redigt såsen med extremfinsmalen spagetti och pastavatten till en lättflytande sås som funkar som redning

Maizena är ju ganska knepig att återvärma som spricker osv och har kanske en konsistens som är lite slemmig trots allt. Och inte speciellt tempepraturtolerant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in