2023-04-07, 14:10
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homoaktivist
Betyder? Man ska inte ha grädde/vodka/katturin eller spya i punkt slut.

Du ska inte tanka bensin i dieselbil heller, men nog är det möjligt.

Men vill du det går det utmärkt men då är det ingen Carbonara.

Jag syftar på att du i din jämförelse valde ett exempel där man helt tar bort en ingrediens som finns i själva namnet på rätten. Namnet potatisgratäng implicerar potatis som ingrediens, men namnet pasta carbonara implicerar inte att rätten är gräddfri. Din jämförelse fungerar alltså inte.

Det var bara det.

Jämförelsen med dieselbilar är nog också befängd. Jag har själv ingen erfarenhet av dieselbilar men gissar att de går sämre eller inte alls på bensin.

Jämförelsen med kattpiss fungerar inte heller. Kattpiss är ju inte mat. Men du tramsar bara antar jag. Glad påsk
Citera
2023-04-07, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Tråden handlar ju inte om receptet. Utan om varför människor känner nödgade att påpeka att det inte är äkta.

Så svara på frågan. Varför känner ni er nödgade?

Receptets äkthet är ot
Om det är fel, så är det fel. Allt beror på sammanhanget. I en diskussion om mat, så är det inte alls ett problem att påtala vad som är äkta och inte, men att från ingenstans köra upp det i ansiktet på någon som bjuder på middag är bara ett tecken på bristande social kompetens. Om det nu inte är så att man bara vill göra personen ledsen.
Citera
2023-04-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Så fort man kommenterar en video på YouTube, gör ett inlägg på ett forum eller pratar med någon i verkligheten och råkar nämna en ingrediens man gillar att ha i sin carbonara som kanske inte är helt traditionell blir de mästrande, nedsättande och pretentiösa:

"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Man ska ha ääääkta pecorino från en familjegård i Toscana, ingen fake från ICA! Och så ska det vara guaaaanciiiaaale. Själv köper jag guanciale i Östermalmshallen. Riktigt fiiiint. Bara nybörjare som inte vet vad de gör har bacon. Vadå vitlök?? Det är inte traditionellt! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara! "

Jag tvivlar på att majoriteten av dessa har varit i Italien och smakat en "äkta" carbonara, än mindre pratat med någon italiensk mormor som lagat carbonara i 50 år.

Varifrån kommer denna sjukliga fascination för en "äkta carbonara"? Varför tror folk att de är mästerkockar för att de inte har grädde i carbonara? Vilka är det som sitter och skriver alla inlägg på Flashback och Youtube? Varför bryr de sig? Och nu menar jag svenskar. Italienare är ett kapitel för sig...

Diskutera.

Edit: Den här tråden handlar alltså inte om recept, utan om vilka det är som känner behov av att påpeka vilka ingredienser som får eller inte får ingå i en äkta carbonara.
Mästrande vet jag inte.. Om jag lägger banan på min pizza, och byter ut skinkan mot bacon, kan jag då fortfarande kalla min vesuvio för 'vesuvio' då? En carbonara ska ju faktiskt innehålla guanciale, men inte grädde, så det blir ju lite märkligt om vi ska prata om olika saker. Det är klart att du får laga vad du vill, men en maträtt utgörs av sina ingredienser, och ändrar du ingredienserna eller kompositionen ändrar du rätten.
Citera
2023-04-07, 14:25
Medlem
Det beror på hur strikta definitioner folk anser behövs. Är en svensk taco en taco? Är den minsta gemensamma nämnaren kött i bröd vikt som en taco? Är i så fall en bao också en taco, en kinesisk taco? Vad är en pizza? Är Chicago deep dish också en pizza? Är svenska ordet paj också en pizza? Varför? Varför inte? Är det formen eller ingredienserna som spelar roll? Ja, och så vidare. Det är en intressant värld där ute, där definitioner spelar roll och kan skilja sig mellan människor och kulturer. Tar vi just carbonara så är det ägg, ost, svartpeppar och guanciale. Allt smält i salt pastavatten. En del byter ut guanciale till pancetta, och redan där råder det delade meningar om det är samma rätt. Här byter vi ofta ut både guanciale och pancetta till bacon. Är det fortfarande carbonara? Är det carbonara om man lägger till grädde? Är det carbonara om man lägger till tomat? Om gränsen går vid tomat, varför? Är det färgen som spelar roll? Ja, jag har inga svar på det, ställer mest ett batteri av frågor för att få igång diskussion.
Citera
2023-04-07, 14:25
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slalompjäxor
Mästrande vet jag inte.. Om jag lägger banan på min pizza, och byter ut skinkan mot bacon, kan jag då fortfarande kalla min vesuvio för 'vesuvio' då? En carbonara ska ju faktiskt innehålla guanciale, men inte grädde, så det blir ju lite märkligt om vi ska prata om olika saker. Det är klart att du får laga vad du vill, men en maträtt utgörs av sina ingredienser, och ändrar du ingredienserna eller kompositionen ändrar du rätten.

Man kanske bör kalibrera sitt perspektiv med hänsyn till vilken typ av rätt det är och hur avancerad den är. I vissa fall är det rustika och det spontana en charm. Carbonara är nudlar med lite fläsk, svartpeppar och en äggula. Rätten briljerar möjligen i sin enkelhet, inte som något utsökt mästerverk vars kulinariska precision närmar sig kemi. Då passar det i min mening inte att vara perfektionistisk kring dess koncept och utförande.

Det känns som en rest av en naiv svensk syn på utländsk matkultur, där allting som varit lite exotiskt tolkats som någonting nästan heligt. Givetvis har en kultur inte en färdig kontext för en annan kultur och dess uttryck. Att fortfarande hålla på och besserwissra om typ pasta carbonara är dock lite trögt. Vi snackar 60-tal eller något ju.
Citera
2023-04-07, 14:29
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Här är ett recept på brunsås med sojasås från Sverige från 1850: http://faktoider.blogspot.com/2022/0...r-soja.html?m=1

Sen är frågan när köttbullar blev äkta svensk husmanskost. Enligt wikipedia är det runt mitten av 1800-talet, alltså runt tiden man hade soja i brunsåsen.

Det finns recept på carbonara med grädde. Det gör det ju inte "äkta".
Citera
2023-04-07, 14:30
Medlem
Blaskas avatar
Alltså en carbonara är ju en carbonara. Den ska inte ha grädde. Vissa människor kanske tar matlagning lite seriösare än dig. Men jag håller med om att det är töntigt att läxa upp varandra i en privat situation.
Citera
2023-04-07, 14:31
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Så fort man kommenterar en video på YouTube, gör ett inlägg på ett forum eller pratar med någon i verkligheten och råkar nämna en ingrediens man gillar att ha i sin carbonara som kanske inte är helt traditionell blir de mästrande, nedsättande och pretentiösa:

"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Man ska ha ääääkta pecorino från en familjegård i Toscana, ingen fake från ICA! Och så ska det vara guaaaanciiiaaale. Själv köper jag guanciale i Östermalmshallen. Riktigt fiiiint. Bara nybörjare som inte vet vad de gör har bacon. Vadå vitlök?? Det är inte traditionellt! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara! "

Jag tvivlar på att majoriteten av dessa har varit i Italien och smakat en "äkta" carbonara, än mindre pratat med någon italiensk mormor som lagat carbonara i 50 år.

Varifrån kommer denna sjukliga fascination för en "äkta carbonara"? Varför tror folk att de är mästerkockar för att de inte har grädde i carbonara? Vilka är det som sitter och skriver alla inlägg på Flashback och Youtube? Varför bryr de sig? Och nu menar jag svenskar. Italienare är ett kapitel för sig...

Diskutera.

Edit: Den här tråden handlar alltså inte om recept, utan om vilka det är som känner behov av att påpeka vilka ingredienser som får eller inte får ingå i en äkta carbonara.

Matsnobberi har alltid funnits. Det är ett sätt för vissa att demonstrera hur belevade och kultiverade de är. Men sen kan det även ha och göra med att Italienare är sådana extrema matfascister att ingen rätt någonsin får anpassas eller ändras - det ska vara precis som hur deras mammor lagade annars är det fel fel fel.

Jag såg någon video där italienare skulle få smaka amerikanska pastarätter och de riktigt slog knut på sig själva och försökte överträffa varandra i att visa hur motbjudande maten var. En sköt demonstrativt ifrån sig tallriken, en annan spottade ut maten och började gestikulera med händerna. Riktiga jävla primadonnor.

Sen å andra sidan har de väl rätt i sak. Ett recept är ett recept, och ska man anpassa det efter smak kan man säga att något är "inspirerat" från en viss rätt. Jag gillar bara min variant av vissa rätter, och då säger jag ofta att jag lagat en XXX - men utan räkor, eller utan något annat Jag lagar både carbonara med och utan grädde beroende på vad jag är sugen på, det är som två olika rätter. Sen om bara en är "äkta" det skiter jag i.
Citera
2023-04-07, 14:32
Medlem
Firestarter123s avatar
Bättre istället för sig riktigt carbonara eller riktig pizza eller riktig...

är att säga "i originalreceptet" ingick inte detta.

För man kallar väl alla Billys pizzor Billypizza även om det inte röda originalet?
Citera
2023-04-07, 14:32
Medlem
Det magiska som gör en carbonara till en carbonara är guanciale; lufttorkad griskind. Det är verkligen en unik smak och det finns inget riktigt substitut men bacon är verkligen långt ifrån nära iaf.
Man kan väl göra prinskorvar och kalla dem svenska köttbullar om man vill men man måste ju vara riktigt jävla blåst i huvudet om man inte förstår varför folk kan störa sig på det.
Senast redigerad av justanam 2023-04-07 kl. 14:37.
Citera
2023-04-07, 14:33
Medlem
SoberZealots avatar
Hur kan denna tråd vara så läst? Säger lite om rätten tror jag. Förmodligen har TS:rätten blivit som spagetti och köttfärssås. Alltså överetablerad och skall undvikas till varje pris. Därvid så många kommentarer kring ett ganska mediokert diskussionsunderlag.
Citera
2023-04-07, 14:34
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:

Diskutera.

Du har problem med grädde du, men vi har ett fundamentalt problem. En äkta carbonara innehåller inte ens kött/fläsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in