Citat:
Ursprungligen postat av
denandrasidan
Så fort man kommenterar en video på YouTube, gör ett inlägg på ett forum eller pratar med någon i verkligheten och råkar nämna en ingrediens man gillar att ha i sin carbonara som kanske inte är helt traditionell blir de mästrande, nedsättande och pretentiösa:
"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Man ska ha ääääkta pecorino från en familjegård i Toscana, ingen fake från ICA! Och så ska det vara guaaaanciiiaaale. Själv köper jag guanciale i Östermalmshallen. Riktigt fiiiint. Bara nybörjare som inte vet vad de gör har bacon. Vadå vitlök?? Det är inte traditionellt! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara!
"
Jag tvivlar på att majoriteten av dessa har varit i Italien och smakat en "äkta" carbonara, än mindre pratat med någon italiensk mormor som lagat carbonara i 50 år.
Varifrån kommer denna sjukliga fascination för en "äkta carbonara"? Varför tror folk att de är mästerkockar för att de inte har grädde i carbonara? Vilka är det som sitter och skriver alla inlägg på Flashback och Youtube? Varför bryr de sig? Och nu menar jag svenskar. Italienare är ett kapitel för sig...
Diskutera.
Edit: Den här tråden handlar alltså inte om recept, utan om vilka det är som känner behov av att påpeka vilka ingredienser som får eller inte får ingå i en äkta carbonara.
Matsnobberi har alltid funnits. Det är ett sätt för vissa att demonstrera hur belevade och kultiverade de är. Men sen kan det även ha och göra med att Italienare är sådana extrema matfascister att ingen rätt någonsin får anpassas eller ändras - det ska vara precis som hur deras mammor lagade annars är det fel fel fel.
Jag såg någon video där italienare skulle få smaka amerikanska pastarätter och de riktigt slog knut på sig själva och försökte överträffa varandra i att visa hur motbjudande maten var. En sköt demonstrativt ifrån sig tallriken, en annan spottade ut maten och började gestikulera med händerna. Riktiga jävla primadonnor.
Sen å andra sidan har de väl rätt i
sak. Ett recept är ett recept, och ska man anpassa det efter smak kan man säga att något är "inspirerat" från en viss rätt. Jag gillar bara min variant av vissa rätter, och då säger jag ofta att jag lagat en XXX - men utan räkor, eller utan något annat Jag lagar både carbonara med och utan grädde beroende på vad jag är sugen på, det är som två olika rätter. Sen om bara en är "äkta" det skiter jag i.