2026-08-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexamom
Om det kommit kraftig regnskur under 10 minuter (eller ens ett par minuter) borde Misje Verde dragit ner på farten samt signalerat, då det måste ha kraftigt försämrat deras sikt. Detta har de inte gjort. De har inte haft koll, så fan vet vad de sysslat med.
Om radarn är "kraftigt utslagen" kan de väl inte bara gasa på som förut och hoppas på det bästa?

Hur vet du att de inte dragit i mistluren? Jag kan ha missat det men jag har inte sett någon info om eller uttalande om det öht.
Citera
2026-08-05, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det där blir lätt komiskt i Stockholm när t ex Cementa hade en terminal vid Liljeholmskajen mitt i stan dit lika stora fartyg som Misje Verde gick i skytteltrafik. Även kallad Cementa-kajen på sjökortet.

Ja exakt. Tramsigt att hävda rentav. Fritidsbåtar har självklart rätt att gå i farled, om man håller avstånd och inte är i vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av 0helig
Öppna dörrar inslagna. Detta vet och förhåller de flesta som rör sig i farleder till. Finns alltid stolpskott och misstag, dock.

Det här målet kommer dock slå sönder myten om att handelsfartyg alltid går före, vilket är bra. Konsekvenserna blir ju inte roliga oavsett men var det slutgiltiga ansvaret ligger är viktigt.

Vi får hoppas på det. Som tur är väldigt ovanligt att något som detta sker. Vilket i sin tur tyder på att det vanligtvis fungerar på sjön, men att det i just det här fallet troligtvis begåtts allvarliga fel. Det handlar inte bara om en olycklig radda ”oskyldiga” omständigheter.
Citera
2026-08-05, 14:55
Medlem
.
Här är en viktig aspekt för alla som är intresserade av fakta och varför åklagaren gör som han gör!

Att regel 13 som säger att ett upphinnande fartyg ska hålla undan för ett upphunnet fartyg bara gäller när fartygen är i sikte av varandra är ett faktum.

Det är heller inget konstigt. Tvärtom alldeles självklart. Det går inte att hålla undan för något man inte ser.

Därför är en av de allra största och mest avgörande frågorna in det här fallet - Var fartygen i sikte av varandra?

Svaret på den frågan är antagligen väldigt enkel att svara på! Hör och häpna.

För, jag kan garantera er, att inte bara skeppets kapten hävdar att fartygen inte var i sikte av varandra, även snipans kapten hävdar detta. Med 100% säkerhet.

För om han inte gör det, då har han medvetet brutit mot regeln att undvika kollision och därmed direkt orsakat en olycka han med enkelhet hade kunnat undvika.

Om åklagaren har för avsikt att bevisa att skeppet var upphinnande, och att skeppet därför skulle ha hållit undan, då försöker han bevisa något som båda inblandade parter direkt emotsäger. Good luck with that one!

Och där har ni förklaringen till varför åklagaren redan nu säger att regel 13 inte är aktuell. Båda kaptenerna har redan förklarat det för honom. Därför lutar han sig istället emot de mycket svagare anklagelserna om ljudsignaler och säker fart!
Citera
2026-08-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Enligt DN så har det hänt att lotsar dömts
https://www.dn.se/sverige/experter-mycket-ovanligt-att-lotsar-misstanks/

Den artikel jag läste så var det en lots som åtalats men friats. Ingen lots som dömts vad jag sett.
Citera
2026-08-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Vet att han drack för mycket och det finns de som hävdar att han även drogar. Svider sanningen?

Jag känner inte Albin så det är inte mycket som svider.
Men det finns de som hävdar massor.
T ex du som påstår att det finns bekräftat att såväl flytvästar saknades som exakta positioner på båten.
Din trovärdighet är typ noll begriper du väl.

Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Vad i hela friden kommer ryssvän in i detta sammanhang, du får nog fråga Anden om lämpligt forum för rysshat

Det är ingen raketforskning som krävs för att se ryssvänner såväl här inne som i andra forum. På X svämmar det över, i ämnet kring detta.
Hur man kopplar det i relation till befälhavarens nationalitet är ungefär på nivån 1+1 som min treåring klarar av.
Men det är såklart inte för alla.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-05 kl. 15:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja, det är precis så jag tänker. Misstanken om vårdslöshet måste ju bottna i det att man inte ens sett vad man haft framför sig.
Det verkar ju som att fartyget är felkonstruerat när personalen inte har möjlighet att se vad som finns framför fartyget.
Då tycker jag att man får lägga ansvaret på dem som har tillverkat detta fartyg. Om det är så tycker jag att försvarsadvokat till sjökapten kan framföra denna åsikt. Det vore synd om en oskyldig sjökapten skulle bli bestraffad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven5678
En lite tröst är nog att det gick jävligt fort när det hände, snipan överaskades och sjönk hastigt i tumultet, far o son fattade ingenting tills de låg o flöt bakom fartyget o mor o dotter dränktes omgående med minimalt lidande, hemskt att säga men en liten tröst

Det sägs att drunkningsdöden är det bästa sättet att dö på, men jag tvivlar i en situation som detta. Det tar ju en stund att dö av drunkning, och den paniken som uppstår där och då... nej fy fan. Eftersom jag vistas mycket på sjön och ofta i små båtar även på natten, i alla möjliga väder i farleder och på öppet vatten, så ryser jag rejält när jag tänker på vad som hände de i snipan.

Det är också därför jag alltid är mycket noga med att hålla koll på all trafik runt omkring. Särskilt i dålig sikt.
Citera
2026-08-05, 15:08
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag har nämnt det som exempel tidigare, men tar det igen.

Vid ön Katten som tillsammans med sjömärket på andra sidan farleden sydost Katten här begränsar den trånga farlede, finns en frekventerad naturhamn, det gör att precis den passagen förbi Katten har en ovanligt hög frekvens av fritidsbåtar. Detta är en viktig information för kaptenen. Om lotsen inte informerat kaptenen om detta, så kan det vara en sådan typisk lokalkännedom som lotsen förväntas meddela, men som han då inte gjort och skulle kunna hållas ansvarig för. Dock är steget därifrån till att lotsen skulle vara ansvarig för vållande till annans död extremt långt.

Sedan är det en intressant detalj i sammanhanget att just denna fritidsbåten, snipan, inte var på väg från eller till denna naturhamn. Men det förändrar inte lotsens ansvar.

Jag håller helt med om att lotsen har ansvar att göra sitt jobb ordentligt. Jag anser också att det rimligen borde vara så att lotsen har ännu mer ansvar än idag, rent juridisk, speciellt när lots är obligatoriskt.

Men så är ju generellt inte fallet, på gott och ont.

Om man ponerar att (lite förenklat):

Befälhavaren inte behöver följa lotsens råd

Sikten från bryggan är usel

Små båtar som i det här fallet får framföras (och framförs) av folk som inte har speciellt mycket krav på sig bör det gäller kunskap

Då blir ju lotsens roll rätt svår, och helt avhängig av befälhavarens humör och attityd, och ansvarsfördelning åt lotsens håll blir ohållbart.

I det här fallet hoppas jag (även om det låter tokigt) att lotsen har gjort något tokfel, något alldeles uppåt väggarna. Om han fälls (eller ens misstänks) för något som är en tolkningsfråga eller gråzon, tror jag att det blir svårt att hitta någon som vill jobba som lots framöver.
Citera
2026-08-05, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Nja, I Hakefjorden går de flesta i farled. Segelbåtarna behöver utrymmet då den är relativt trång på hela insidan Orust. Har dock under mina 40+ år aldrig varit problem innan då handelsfartygen är snabba på att signalera med mistlur eller horn.

Relativt trång ja, för skeppen, men inte så trång för segelbåtarna. Seglar där ofta och när det kommer handelsfartyg ligger vi defintivit inte i farleden. Men visst, jag håller med om att de flesta, generellt uttryckt, går i farleden. Det är liksom oftast den naturliga vägen.

Segelbåtar dock anpassar sig efter vinden också Vilket inte alltid gör livet så kul för handelsfartygen när segelbåtsskepparna inte visar sina intentioner tydligt i tid.

Även som segelbåtskapten bävar jag för problematiken för handelsfartygen om de ska börja väja för alla segelbåtar i Hakefjorden.

För märk väl, om Hakefjorden inte är en trång farled då ska alla handelsfartyg alltid väja för alla segelbåtar. Jo tjena
Citera
2026-08-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag lyssnade på en expert i Studio P1, han kunde inte uttala sig i det enskilda fallet , men han sa att det är mkt vanligsre att skuldbördan delas i olyckor till sjöss, då skuldbördan är mer komplex än t.ex bilolyckor.

Juridiskt sett har fartyget skyldighet att väja. Men om inte kommandobryggsn hade möjlighet att se snipan, så har snipan skyldighet att hålla utkik samt göra sitt bästa för att undvika kollision.

En sjöfartsdomstol kommer garanterat dela skuldbördan

Precis så är det, vilket jag redan påtalat i massvis med inlägg här i tråden!

Det finns flera regler som säger att snipan ska hålla undan.
Citera
2026-08-05, 15:12
Medlem
Kommer bli spännande att se! Speciellt att de vem som får rätt😉 Jag kommer va den förste att erkänna om jag har fel!

Men att synas menar jag att den syns tydligt och kontinuerligt!

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag sätter mina pengar på att båten syns väl på den radarn. Lite regn ser man igenom. Dessutom har den Wärtsilä NACOS radarn dopplerfilter och mycket bra autotune.

Vi lär ju få se.
Citera
2026-08-05, 15:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Lotsen klarar sig juridiskt, men vi vet alltså nu med säkerhet att Misje verdes konstruktion är sådan att till och med en erfaren lots kan hamna i svårigheter. Vi vet också ryktesvägen att minst en norsk sjöman känt till problemen med sikt från bryggan.

Jag tycker skuldfrågan enligt sjövägsreglerna är tröskade några (alltför många!) varv för mycket, men viktigare är väl vad haverikommissionen kommer fram till rörande fartygskonstruktionen.

Och så hade det som sagt varit intressant att veta om inte den ryske kaptenen är ett bondeoffer. Skulle en kapten/styrman som har något val inte välja bort ett fartyg som MIsje verde? Blir det bara de allra mest desperata kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in