2026-08-04, 11:34
Medlem
[quote=Dumdryg|95590789]
Ja du får åka in i en farled med en liten eka. Ta Stockholm som exempel där alla sjövägar in till innerstan är farleder och ibland är det en passage som är under 200 meter bred där hela vattnet är en farled så det enda ekan kan göra är att hålla långt till höger i farleden.

[/QUOTEja å det gjorde inte snipan, kanske han skulle haft en lots han också, hm.
Citera
2026-08-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men att du orkar. Är det så känsligt att kaptenen är ryss? Det är väl rätt förväntat att en lots är medborgare i landet han arbetar i som lots.

Absolut inte vad jag påpekar... utan med tanke på världsläget och relationen till Ryssland ligger fokus extra starkt på ryska medborgare i nyheterna för skrämma upp läsarna... När man då tonar ner eller beskriver den svenska parten med yrkestitel i stället för nationalitet, kan det lätt väcka misstanken om att man försöker vinkla historien eller skydda "vår egen" och skapa rädsla. När vi lever i en rättsstat borde de gå bättre till. Rättsstaten ska gälla lika för alla och inte påverkas av politik eller vad någon har för pass. När media och myndigheter betonar någons ryska medborgarskap direkt, men tonar ner den svenska lotsens roll, blir det lätt politiskt laddat. Oavsett vem som gjort fel ska utredningen handla om vad som faktiskt hände på sjön, inte om varifrån personerna kommer. Dom kunde istället valt Medborgare utanför EU / Utländsk besättning.
Senast redigerad av Menea 2026-08-04 kl. 11:37.
Citera
2026-08-04, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Så mörkret, regn och blåst var inga problem, det är du säker på?
Jag vill nog hävda att dessa faktorer var starkt bidragande till olyckan.
Mest bidragade orsak till olyckan var pappans kompetens samt ev hur pigg han var, bakis kanske trött på familjen efter några dagar på sjön med tjattrande ungar fru osv, han ville hem till sin pod kanske opch vara själv.

Kaptenen på fartyget hade ev kunna räddat situationen om han hade lyckats se snipen i tid
Citera
2026-08-04, 11:35
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Regn kan ha bidragit men det var inte mörkt. Solen hade inte gått ner. Och 6 m/s är måttlig vind/bris.
Citera
2026-08-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Han ser jäkligt sliten ut speciellt jämfört med de andra två, jag hoppas verkligen att man kollat honom för droger kokain, pulver ed

Men satan vilken idiot till att skämta, Lenny Norman ligger i lä där verkligen
Ja kusligt att dom skämtar om "min fru är död", inget man brukar skämta om kanske, och så händer det heh
Citera
2026-08-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Inte alla vet.. .kan vara bra att vara lika tydlig med det! finns ju dom som knappt ens vet vad en lots gör eller vart dom är anställda någonstans.

https://www.sjofartsverket.se/sv/tjanster/lotsning/tillhandahalla-lotsning/

Står här.
Citera
2026-08-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Han ser jäkligt sliten ut speciellt jämfört med de andra två, jag hoppas verkligen att man kollat honom för droger kokain, pulver ed

Men satan vilken idiot till att skämta, Lenny Norman ligger i lä där verkligen

Man blir ju nästan religiös här, och börjar tänka att det var ett straff från våran herre, då detta skämt drogs så nära inpå olyckan. Kusligt.

Jag har tidigare nämnt att jag gick i samma skola som Albin och hans bror. Detta var ju på nittiotalet, men minns speciellt deras pappa som en otroligt snäll och omtänksam människa, är han fortfarande i livet så gör det lite ont att tänka att just han, och den fina familjen skulle bli drabbade.
Citera
2026-08-04, 11:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det kan du hävda hur mycket du vill, men det blåste inte mycket och det bör ha varit ganska lugn sjö. Regnat kan det ha gjort, det är det och i så fall hur mycket vi försöker utreda här i tråden.
Citera
2026-08-04, 11:43
Medlem
Citat:
Enligt paret som räddade pappan och sonen, så var det inte ännu mörkt och regnet kom precis efter att de fiskat upp de båda.
Citera
2026-08-04, 11:44
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekaron
https://youtu.be/Ithvfixxh7I

Du menar det han skojar om ca 0:30 in i klippet? Varannan vecka trots att frun är död… 😵 fy vad hemskt 💔
Spelades in FÖRE olyckan.
Men hemskt att skämta så ändå, inte det minsta roligt även om inget hade hänt. Nu blev det som en hemsk profetia, kusligt.
Undrar om han tycker det skämtet var så lyckat idag..
Citera
2026-08-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
https://www.sjofartsverket.se/sv/tjanster/lotsning/tillhandahalla-lotsning/

Står här.

Tror snipan skulle haft en lots han också,hm.
Citera
2026-08-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Ryssen har väl gjort sitt bästa för att skylla på lotsen i förhör

Oerhört ovanligt att en lots hålls ansvarig för en sådan här olycka om inte han tagit väldigt specifika beslut/rekommendationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in