Citat:
Ursprungligen postat av
tosv
Man säger två streck akter om styrbords babords tvärs om man är en riktig sjöman
Det kanske man säger om man fostrats på sjön på mycket tidigt 1900-tal.
360-graderskompassen är nog den enda aktuella på de här fartygen, även om snipan kan vara från 70-talet. Att man historiskt sedan konverterat 32 streck horisonten runt till 11,25 grader är bara en övergångsfråga från nytt till gammalt. Bara som en litet tyken kommntar.
Men saken är inte helt ointressant. Att översätta facktermer till "journalistsvenska" (dvs, fakta skriven för okunniga och ibland förenklad bortom rimlighetens gräns) förekommer, sanningar förenklas, generaliseringar får stor plats. Sedan tolkar de o- eller fåkunniga informationen och riskerar på så sätt få helt fel för sig:
Det finns INGA förbud eller regler som förbjuder fritidsbåtar ("nöjesbåtar") att samexistera med kommersiell sjöfart. Det finns också klara och strikta regler som alla har att följa till sjöss. De reglerna tillämpas (guschelov) tämligen konsekvent av alla sjöfarande.
Ett problem i sammanhanget är de välmenta men förrädiska hemmasnickrade regler som okunniga personer hittar på och ibland tillämpar. Till exempel föreslår många att man aldrig skall vara i närheten av fartygstrafik och ifall detta skulle riskeras, att man håller sig undan. Det är bara en bra ide om man vet hur man skall uppträda när man tillämpar denna försiktighetsprincip.
Till exempel räcker det inte att bromsa/sakta in för att släppa fram en babordsfartyg, utan man MÅSTE visa detta med en tydlig kursändring - annars kommer fartyget (som är väjningsskyldigt) att få ett jobbigt beslut: Är det någon som inte vet, är försiktig, funderar på hur det skall vara eller bara är obeslutsam? Kan det tänkas att den lilla båten (som har formell rätt till väg) gasar på eller kommer man att hålla stilla? Hur gör jag nu? Minskar jag farten och bjuder in missförståndet och okunnigheten på en svängom, eller skall jag hålla kurs och fart och hoppas att det är en klok liten båt som bara inte visar sina avsikter så tydligt?
Man KAN få gråa hår i hela skägget för mindre.