2026-08-05, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Men har man tagit för andra droger betvivlar jag och han höll lå med sådant tidigare iallafall sägs det

För det första så finns det viss sannolikhet att man testat för andra droger också, om det finns något som tyder på den sorts berusning.

För det andra, och mer relevant, så betyder "höll på med sådant tidigare", och dessutom "sägs det", inte att han använde droger vid det tillfället, när han är ute och åker båt med familjen. Är nog ganska ovanligt att man tar narkotika när man är med sin familj över huvud taget.
Citera
2026-08-05, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Om det t.rx kom en kraftig regnskur under 10 min skulle radarn bli tillfälligt utslagen (den görs det) och på den tiden hinner de åka ikapp långt över en kilometer

Radarn blev väl inte utslagen?

Då borde besättningsmännen återigen ha tutat och varnat osv...
Citera
2026-08-05, 13:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Att du vinglar lite gör inte att fartyget bakom dig inte är upphinnande. Kom ihåg sektorn, 22.5x2 = 45 grader. Ja, uppgifterna om nordväst kom från alla de som sade att han korsat leden - helt ur tomma luften. Har inte sett ett datapunkt som påvisar att så var fallet. Fanns ju en tjomme som sade att "jag har sagt 100 gånger att han inte var upphinnande".

Tills det kommer någon annan data så får man väl tro på åklagaren?
Vad menar du med "Kom ihåg sektorn, 22.5x2 = 45 grader."?
Citera
2026-08-05, 13:46
Medlem
Citat:
Och vad är problemet?

1. Om man hävdar trång farled, så ger Regel 9 ger snipan skyldighet att hålla styrbord i led och lastfartyget skyldighet att ge väg eftersom det är upphinnande (förstärkt av regel 13 beroende på sikt som du säger). Inget av detta ändrar ju lastfartygets ansvar.

2. Sedan kan man mena att det inte var en trång farled, men då faller man ju bara tillbaka på regel 13 igen. Inget förändras.

3. Sedan kan man hävda dålig sikt (plötslig tung regnskur), och då har fartyget gjort en rad andra fel gällande utkik, fart, signallering etc.

Till syvende och sist är ansvarsfrågan ganska solklar. Så debatten är avklarad.

Om jag vore kaptenen, så hade jag nog hävdat plötslig dålig sikt vid olycksminuten. Det är antagligen det enda sättet att få straffet mildrat.

Citat:
Det är direkt fel, regel 9e hanterar läget för upphinnande fartyg i trång farled och ger lastfartyget skyldighet att avge signal om det behövs en säker omkörning. Och det hänvisar återigen till regel 13 (som man kanske kan friskriva sig från om man hävdar dålig sikt). Är du upphinnande räcker inte trång farled för att friskriva sig. Man kan hävda att snipan inte uppföljde sin skyldighet att hålla sig styrbord i led (men de låg dock ca 100m styrbord vilket t ex in till Göteborg ofta är mer än nog).

För att förtydliga, snipan har skyldighet att hålla sig styrbord i led, inte att försvinna. En sen manöver hade förvisso räddat livhanken på familjen, men det ändrar inte ansvarsfrågan.

Lastfartygets brygga är helt värdelöst konstruerad (kika på filmerna jag delat) med catwalk på tvärsen och och den nya grävmaskinen hjälper minsann inte. Återigen faller detta ansvaret på befälhavaren och det kommer säkert att bli en diskussion kring varför det inte fanns en separate utkiksman på bryggan.

Tack för din input.
Citera
2026-08-05, 13:48
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det har nämnts i tråden typ en eller två gånger, bara. En tjomme som sa att Albin var någon komiker, och det var fult att Albin sket i att hans fru var död. -Men programmet var inspelat i förväg.

Då är det sant alltså?
Ja det är sant. Det är den "roliga" killen i podden med det smaklösa skämtet om att " livet börjar när frugan dör " som var kapten på snipan mitt i farleden.
Det är känt också sen tidigare att han är väldigt glad i sponken även till vardags så man kan undra hur det var med nykterheten vid olyckstillfället...
Senast redigerad av Mbabbe 2026-08-05 kl. 13:51.
Citera
2026-08-05, 13:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag skrev att båten var knäckt inte hur den blev knäckt

Att båten skulle ha skadats strukturellt i någon omfattning när den slår i botten efter att ha sjunkit tror jag vi kan bortse ifrån. Hastigheten då båten sjunker är inte så stor, massan (båtens egenvikt) är liten och egenrörelsen (sjunkningen) dämpas av vattenmotståndet. När fartyg sjunker kan de skadas vid bottenträffen, men strukturellt har en liten glasfibersnipa mycket större hållfasthet än ett stort fartyg. Detta kanske inte är intuitivt, men styrkan i ett skrov är proportionellt mot kuben på dess storlek. Litet är starkt, alltså.

Nu var det ju inte uppenbart från de första bilderna därför att vinklarna och presenningstäckningen dolde skadorna, men av bilderna som senare visats är det uppenbart att det handlat om stora krafter - större än de som skulle uppstå när snipan lägger sig på botten efter att ha sjunkit.
Citera
2026-08-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Lagen föreskriver säker fart. Följaktligen är frågan varför 8 knop är säker fart och inte 12.
Att du inte kan svara på frågan och inte klarar av att bli ifrågasatt är bara patetiskt och visar att du inte har förståelse för problematiken. Du bara drar till med något.

Det återstår att se vad åklagaren kommer med och vad domstolen anser. Åklgaren kommer säkerligen, till skillnad från dig, att ha en motivering till sitt påstående om varför den fart han påstår fartyget skulle hållit vore säker, men inte den fart fartyget höll. Det kan bli besvärligt för åklagaren, för det finns ingen rättspraxis om någon specifik hastighet. Särskilt svårt kan det bli om det inte var begränsad sikt. Ska åklagaren få skepparen och lotsen fällda för vållande faller det tillbaka på kausaliteten, som jag nämnt tidigare.

Åklagarens påstående om säker fart kommer säkerligen vara större än 5 knop eftersom 5 knop, som jag tidigare förklarat, antagligen inte är en säker fart för fartyget pga dess begränsade manöverförmåga i låga farter. Skulle den vara 5 knop eller lägre skuter han sig nog rejält i foten.
Men allt detta har du väl missat eller inte förstått.

Jag klarar av att bli ifrågasatt. Vilken fart som skulle varit lämplig i detta fall, beror ju på andra faktorer. Frågan är ju i första hand om de upptäckt snipan öht. Om de inte gjort det har de brustit = brottsligt. Det andra mer osannolika scenariot, att de visste att den var där och ändå körde på den, är ju bara ännu värre. Så din juridiska akrobatik håller inte.
Citera
2026-08-05, 13:53
Medlem
Din agenda är det enda som kan ifrågasättas här.
Ryssvän alt genuint hat, eller båda, gentemot Albin.

Otroligt oseriöst faktiskt och det finns givetvis ingen som kan ta dig på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Tog man blodprov på komikern? Antagligen inte..
Men med den alkoholkonsumtionen som han visat prov på till vardags så skulle jag påstå att det är MYCKET OSANNOLIKT att han var nykter på semestern.
Så sjöfylleri är första misstanken som borde väckas mot honom, utöver vårdslöshet och vållande.

Citat:
Håller med, det kan i alla fall inte uteslutas.
Vill man vara konspiratoriskt lagd så är denna "olyckan" den perfekta täckmanteln för ett mord t.ex.
Jag säger inte att det var så men alla möjliga scenarier borde undersökas. Nu har clownen till åklagaren redan friskrivit fyllot från allt ansvar oavsett vad som kommer fram. Snacka om oseriöst och rättsvidrigt...

Citat:
Ja det är sant. Det är den "roliga" killen i podden med det smaklösa skämtet om att " livet börjar när frugan dör " som var kapten på snipan mitt i farleden.
Det är känt också sen tidigare att han är väldigt glad i sponken även till vardags så man kan undra hur det var med nykterheten vid olyckstillfället...
Citera
2026-08-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Det är två båtar som har varit inblandade i en olycka. Hur kan åklagaren veta att den ena båtens förare inte har gjort något fel innan utredningen ens är klar? Om inte annat borde kaptenens och lotsens försvarare attackera den vinkeln, partiskhet.

Små båtar har samma skyldighet som stora att följa sjöreglerna. Hålla utkik, signalera, undvika kollision. Det har uppenbarligen inte gjorts från den lilla båten heller, för det hade räckt att en av dem hade vidtagit en åtgärd för att undvika kollision. Varför är det brott att stora båten missat att göra detta, men ej lilla? Enligt åklagaren för att snipans förare haft en så stor personlig förlust.

Men det har inget med själva skuldfrågan att göra. Den borde utredas förutsättningslöst och opartiskt. Man kan inte utgå ifrån att den ena av två förare inblandade i kollisionen omöjligt kan ha gjort något fel, då kan man missa många viktiga saker. T ex säger ju åklagaren att pappans vittnesmål är en faktor som ligger till grund för hans påstående att snipan kördes över bakifrån. Pappan har väl all anledning att säga så? Om det inte stämmer överens med den tekniska bevisningen så är det ganska konstigt.

Bara för att förtydliga juridiken i detta...

1. Det är väl en sanning med modifikation att åklagaren skulle ha valt "att inte utreda fritidsbåtsföraren". Jag menar åklagaren har ju angett i pressmeddelandet att han BEDÖMT att fritidsbåtsföraren inte för närvarande kan misstänkas för brott. Det tyder ju i vart fall på att man granskat honom/fallet, så det handlar ju inte om att man på stående fot lagt locket på...

2. Jag vill också vara tydlig med att det inte finns några som helst hinder för åklagaren att starta förundersökning, och sedan åtala, om det visar sig att fritidsbåtsföraren begått brott som i sin tur skulle kvalificera vårdslöshet i sjötrafik och/eller vållande till annans död. Det finns t.o.m möjlighet i 20 kap. 7b§ RB att återkalla en ev. åtalsunderlåtelse om särskilda skäl föreligger. Bara så att vi har detta klart för oss!

3. Åklagaren har inte alls sagt "att det fritidsbåtsföraren gjort inte är ett brott p.g.a den stora personliga förlusten". Åklagaren har sagt att fritidsbåtsföraren för närvarande inte är misstänkt för brott - och om misstanke skulle uppstå så kommer åtalsunderlåtelse att aktualiseras p.g.a den stora personliga förlusten.

4. Att besluta om åtalsunderlåtelse är absolut inte detsamma som att frita någon från skuld - tvärtom! En åtalsunderlåtelse fungerar ju som så att brottet utreds och vederbörande sedan förklaras skyldig för brottet och att aktuellt brott/beslut sedan registreras i belastningsregistret. Det är alltså endast åtal och påföljd man undgår.
Citera
2026-08-05, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Läs andra meningen i det inlägget du citerade mig.

Dags att sätta dig i skolbänken igen för du är.uppenbarligen knappt läskunnig.

Att Misje Verde är.upphinnande fråntar inte heller snipan från dess skyldigheter. Hur många gånger måste man förklara det för sig.

Lyssna på diskussionen i P1 och vad experten från Chalmers säger. Ni behöver inte tro på mig men ni borde tro på dem.

Länk till diskussionen i P1?
Citera
2026-08-05, 14:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Man säger två streck akter om styrbords babords tvärs om man är en riktig sjöman

Det kanske man säger om man fostrats på sjön på mycket tidigt 1900-tal.

360-graderskompassen är nog den enda aktuella på de här fartygen, även om snipan kan vara från 70-talet. Att man historiskt sedan konverterat 32 streck horisonten runt till 11,25 grader är bara en övergångsfråga från nytt till gammalt. Bara som en litet tyken kommntar.

Men saken är inte helt ointressant. Att översätta facktermer till "journalistsvenska" (dvs, fakta skriven för okunniga och ibland förenklad bortom rimlighetens gräns) förekommer, sanningar förenklas, generaliseringar får stor plats. Sedan tolkar de o- eller fåkunniga informationen och riskerar på så sätt få helt fel för sig:

Det finns INGA förbud eller regler som förbjuder fritidsbåtar ("nöjesbåtar") att samexistera med kommersiell sjöfart. Det finns också klara och strikta regler som alla har att följa till sjöss. De reglerna tillämpas (guschelov) tämligen konsekvent av alla sjöfarande.

Ett problem i sammanhanget är de välmenta men förrädiska hemmasnickrade regler som okunniga personer hittar på och ibland tillämpar. Till exempel föreslår många att man aldrig skall vara i närheten av fartygstrafik och ifall detta skulle riskeras, att man håller sig undan. Det är bara en bra ide om man vet hur man skall uppträda när man tillämpar denna försiktighetsprincip.

Till exempel räcker det inte att bromsa/sakta in för att släppa fram en babordsfartyg, utan man MÅSTE visa detta med en tydlig kursändring - annars kommer fartyget (som är väjningsskyldigt) att få ett jobbigt beslut: Är det någon som inte vet, är försiktig, funderar på hur det skall vara eller bara är obeslutsam? Kan det tänkas att den lilla båten (som har formell rätt till väg) gasar på eller kommer man att hålla stilla? Hur gör jag nu? Minskar jag farten och bjuder in missförståndet och okunnigheten på en svängom, eller skall jag hålla kurs och fart och hoppas att det är en klok liten båt som bara inte visar sina avsikter så tydligt?

Man KAN få gråa hår i hela skägget för mindre.
Citera
2026-08-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Åklagaren Von Reis har också sagt att han tycker det är rimligt med dagsböter för två läkare som orsakade en patients död pga felmedicinering... 😉 Han säger mkt

Du har all rätt att tycka att åklagaren gör ett dåligt jobb. Men ditt narrativ bör ändå korrigeras. Den absolut vanligaste påföljden vid sådana här typer av vållande till annans död (läs: yrkesmässigt, olycka/olyckshändelse, personer som ev. riskerar bli av med jobbet, tidigare ostraffade personer, personer som lever ett välordnat liv osv) är villkorlig dom och/eller dagsböter. Så ett sådant yrkande har ingenting specifikt med denna åklagaren att göra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in