2026-07-31, 19:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Fan, det finns verkligen ingen ände på idiotin och okunnigheten i den här tråden.

NEJ, en lots står INTE över "kapten" i befäl. INGEN står över "kapten" alltså befälhavaren, ombord på ett fartyg.

Mycket av den verkar du står för. En lots kommer givetvis ta över bryggan tillfälligt för att lotsa. Dvs han/hennes ordet gäller före kaptenen. Vore rätt lönlöst med att ens ha lotsar om de bara gav råd...
Citera
2026-07-31, 19:53
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Just det. Med eller utan flytväst spelar nog ingen roll. Hon och mamman fastnade fast.
Spelar nog ingen roll om båten rullade över upp o ner. De satt fast helt enkelt.

De kan ju ha avlidit vid kollisionen också. Mannen och sonen var ju skadade.
Citera
2026-07-31, 19:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jag hittade det.

Ekot 16:45
Ekot nyhetssändning · Idag · kl 16:45
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/2827693

Vid 06:00.

Mamman hittades i vraket vid 20 meters djup.

Intressant med 20 meters djup. Vi har ju 20 meters linjen på sjökortet som visar var kollisionen kan ha inträffat ungefär.
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/
Citera
2026-07-31, 19:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Ja det är ju bevisat.
Mycket lustigt... I normalfallet lägger man ju inte en liten snipa, eller någon båt alls för den delen, på kollisionskurs med en 5000-tonnare som stävar på i 12-13 knop. Man kan begå självmord på en massa olika sätt på sjön, även med flytvästen på.
Citera
2026-07-31, 19:57
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det har även sagts i intervjuer med räddningsledaren (tror jag det var) att lotsen lämnat fartyget och informerats om olyckan i efterhand.
Ja, för det skulle vara mycket märkligt om lotsen följde med mycket längre än han brukar...
OM DET vore caset ligger det en gravad hund nånstans (som Reefat sa)
Citera
2026-07-31, 20:02
Medlem
pextas avatar
Citat:
Du får surfa lite på youtube så hittar du snart massvis med fartyg i 100-metersklassen som gör 10-12 knop i relativt platt vatten, som det var innanför tjörn denna kväll.

Det ser mycket mer odramatiskt ut än man kan tro.

Det sagt så är det fruktansvärt dramatiskt att som liten båt bli på-åkt av en sådan där bjässe. Men det ser helt enkelt inte ut som den värsta hollywood-filmen i verkligheten. Det gör bara inte det.
jotob av MISJE VERDE
AI

Det ser ut som det kan va sjukt mycket kraft att göra sönder en liten 7.5m båt om man skulle få den rakt in i sidan eller snett bakifrån. Det blåste ju oxå 10m/s plus

Jag försökte hitta realistiska kollisionsvideos men dom flesta va i hamn och då körde fartygen väldigt långsamt så dom flyttade mer på båtarna . jag tänker att här gick det i ca 10knop
Citera
2026-07-31, 20:04
Medlem
Citat:
Jag hittade det.

Vid 06:00.

Mamman hittades i vraket vid 20 meters djup.

Fast det stämmer ju inte? Exakt citat 6 minuter in från Ekot 16:45 lyder:

De övriga två, mamman och dottern, har senare hittats döda. Ekot har haft kontakt med polisens utredare som berättar att man först hittade vraket på 20 meters djup, och därefter genomförde dykningar på platsen. Där hittade man sedan mamman under onsdagskvällen och efter det utvidgade man sökområdet och fann dottern igår kväll.

Dvs man fann mamman på platsen där man först hittade vraket. Ingen säger att hon fanns inuti vraket.
Citera
2026-07-31, 20:05
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
De kan ju ha avlidit vid kollisionen också. Mannen och sonen var ju skadade.

Jo. Så kan det också vara.

Vilket fall. Vilken fruktansvärd upplevelse och död.

Orkar kan knappt tänka på det...
Citera
2026-07-31, 20:07
Medlem
Citat:
Ja, det kan nog stämma. När jag överlappade skeppets färdväg över sjökortet så låg spåret strax till väster om farledens mittlinje. 100meter vid sidan av stämmer ganska precis med det jag beräknat utifrån fyrsektorns bredd på knappt 200m.

Det stämmer också utmärkt med det jag skriver i ett av mina senaste inlägg ovan.

Så vi är då flera som har noterat samma sak angående fartygets position i farleden, och detta stämmer också väl överens med de fakta jag skrivit om gällande farledens bredd samt sjövägsreglerna om att fartyget ska hålla sig på "sin" sida i farleden. Alla pusselbitar passar väl ihop. (till z-trollets stora förtret säkerligen )
Jag uppfattar det som att MISJE VERDE låg i vit sektor ÄLGÖ fyr när hon passerade Katten, vilket är precis där man kan förvänta sig att hon ska gå.
Citera
2026-07-31, 20:09
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Mycket av den verkar du står för. En lots kommer givetvis ta över bryggan tillfälligt för att lotsa. Dvs han/hennes ordet gäller före kaptenen. Vore rätt lönlöst med att ens ha lotsar om de bara gav råd...
Det råder delat ansvar på byggan vid lotsning, lots och befälhavare ska samarbeta så mycket det går för för fartygets säkra framförande! Lotsen ger direktiven men befälhavaren känner fartygets prestanda och manöverförmåga bäst.
Citera
2026-07-31, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Där har du fel. Åklagaren informerar bara om det som behövs.

"om det som behövs"?

Nej du, där har du fel! Dubbelfel!

Det är inte en offentlig handling att någon anhålls. Åklagaren kan välja att göra informationen offentlig, men han har absolut ingen skyldighet till det.

Det finns inget behov av att åklagaren informerar om det han informerat om. Han behöver inte informera om någonting.

Däremot är åklagaren skyldig att vara objektiv. Det är han inte när han uttalar sig ensidigt om ena parten i en dylik händelse men inte säger något om den andra.

Omvänt kan sägas att det knappast kan finnas någon särskilt anledning för åklagaren att hemlighålla huruvuda den andra befälhavaren är misstänkt för eller inte, givet den information han nu valt att gå ut med.
Citera
2026-07-31, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecad
Jag uppfattar det som att MISJE VERDE låg i vit sektor ÄLGÖ fyr när hon passerade Katten, vilket är precis där man kan förvänta sig att hon ska gå.

Ja jag instämmer, det är min uppfattning också. Det betyder att det har funnits mycket gott om plats för snipan att hålla sig längre väster ut och inte riskera just det som hände, att komma ivägen för fartyg i farleden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in