2026-07-31, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Man kan ju tycka att du med all denna aktningsvärda erfarnhet borde veta att det är krav på lanternor vid nedsatt sikt, oavsett tid på dygnet. Det är liksom väldigt grundläggande.

Det stämmer, men där är det dels skepparen på snipan som avgör vad han anser vara god sikt eller ej, samt kunskap om detta som det berott på.
Som sagt, vi vet inte om de vart tända eller ej.

Oavsett, mörk båt i detta väder, kan vara väldigt svår att se beroende på omständigheterna.
Citera
2026-07-31, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag hittade det.

Ekot 16:45
Ekot nyhetssändning · Idag · kl 16:45
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/2827693

Ekot 16:45
Ekot nyhetssändning · Idag · kl 16:45

Vid 06:00.

Så bra. Det förklarar varför den andra dykningen gick så snabbt. Vraket hade man nog redan lyft upp tidigare.

Att flickan hittades nära vraket antyder att hon följde med vraket ned, inte att hon hade klarat sig med flytväst.
Citera
2026-07-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Låter som en bra utmaning för dig att beskriva hur det skulle se ut. Vi "landkrabbor" vill gärna veta.

Du får surfa lite på youtube så hittar du snart massvis med fartyg i 100-metersklassen som gör 10-12 knop i relativt platt vatten, som det var innanför tjörn denna kväll.

Det ser mycket mer odramatiskt ut än man kan tro.

Det sagt så är det fruktansvärt dramatiskt att som liten båt bli på-åkt av en sådan där bjässe. Men det ser helt enkelt inte ut som den värsta hollywood-filmen i verkligheten. Det gör bara inte det.
Citera
2026-07-31, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Fortfarande har min familjesituation inget att göra med hur du förväntas bete dig på sjön för din egen säkerhet. Om du märker det så är alla med sjövana i tråden inställda på vad snipan gör och inte gör.
Din familje situation (antar att du inte har barn då du vägrar svara) är ju det som hindrar dig från att förstå hur det kan vara.
Allt är inte svart och vitt.
Jag är farfar till 3 barn och jag försöker förklara för dem vad som är rätt och vad som är fel och förhoppningsvis när de blir vuxna så har det fått höra detta ett antal ggr så det sitter i ryggmärgen....

Men att generellt inte förstå att det kan vara situationer i livet som inte går som planerat är ju väldigt naivt tänkande.

Jag säger inte att föraren av snipan inte gjort fel det jag säger är hur det kan ha varit som gjort att föraren missat saker.
Det är mänskligt att missa saker om detta var fallet så är det extra tragiskt.
Citera
2026-07-31, 19:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Länkade och citerade Aftonbladet, hur svårt kan det bli???
Sen, huruvida AB har rätt e en annan femma men du claimade att jag inte ens läst det, vilket nu blev till ett dubbelfel
Det har även sagts i intervjuer med räddningsledaren (tror jag det var) att lotsen lämnat fartyget och informerats om olyckan i efterhand.
Citera
2026-07-31, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du missar poängen, det handlar inte om vem som blir anhållen och inte och varför, utan om informationen som åklagaren lämnar som är ensidig. Han uttalar sig om misstankar mot den ena parten i olyckan men inte den andra. En åklagare ska agera objektivt, och då är det klädsamt att också ge objektiv information i relation till inblandade parter, talar om misstanke anger man objektivt vilka som är misstänkta och för vad, eller inte. Man uttalar sig inte ensidig om bara den ena parten. Om pappan på snipan inte är misstänkt så hade det varit extra klädsamt att informera om det.

Där har du fel. Åklagaren informerar bara om det som behövs. Inte för att tillfredsställa din o min nyfikenhet.
Att någon anhålls är offentlig info. Därför går han ut med det.
Varför kapten anhålls har jag förklarat tidigare.
Lots och AO behöver inte anhållas, då de inte är flyttbenägna. Därför är hanteringen av dem inte offentlig. Och kommer inte att delges oss. De kan mycket väl vara misstänkta, under pågående utredning.
Citera
2026-07-31, 19:48
Medlem
meas19s avatar
Då förstår jag varför kaptenen anhölls, styrbord väjer för babord.

Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Får säga att det där var väldigt bra AI genererat. Skrämmande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Så bra. Det förklarar varför den andra dykningen gick så snabbt. Vraket hade man nog redan lyft upp tidigare.

Att flickan hittades nära vraket antyder att hon följde med vraket ned, inte att hon hade klarat sig med flytväst.

Att flickan hittades en bit ifrån vraket antyder raka motsatsen till vad du inbillar dig, nämligen att hon INTE "följde med" vraket ned. Så som mamman som hittades inuti vraket uppenbarligen gjorde. Och hade flickan haft flytväst på sig hade hon flutit upp. Huruvida hon då hade levt vet vi inte, men chansen finns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja, det är säkrast om de som inte har någon uppgift i sittbrunn/på däck befinner sig i ruff/styrhytt om det är riktigt skitväder.

Ja, även utan flytväst.

Ja det är ju bevisat.
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Just det. Med eller utan flytväst spelar nog ingen roll. Hon och mamman fastnade fast.
Spelar nog ingen roll om båten rullade över upp o ner. De satt fast helt enkelt.
Citera
2026-07-31, 19:49
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Så en lustjakt på 40meter ska väja för en fiskebåt på 15metet... tror inte det,

Det är båtens storlek och huruvida den går för motor eller seglar som är avgörande.
Sen har det betydelse om man är på öppet vatten (mitt i Hakefjorden) eller i en trång ränna (Under tjörnbron)

Men ingen lag gör skillnad på nyttotrafik å fritidsbåtar...
Beroende på var det inträffar och omständigheterna så får sjöförklaringen avgöra vem skulden ska läggas på, deras uppgift är att utreda vad som hände och varför. Ofta fördelas ansvarsbördan, om det inte är alldeles jävla uppenbart vems felet är.
Citera
2026-07-31, 19:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Jag tror faktiskt att detta i första hand är för att den ryska kaptenen inte ska sticka hem till Ryssland och sedan inte gå att få tag på. Men vi får se vad utredningen ger.

Japp. Högst troligt. Hem till Ryssland och omöjligt att få hit han igen. Så behöver inte betyda att man i nuläget bedömmer det brottsligt.

Den svenska lotsen behövs ju inte detta för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in