2026-07-31, 19:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn
Ok du är singel, farleden är till för alla sedan skall man ha uppsikt och vara medveten om omgivningen... men jag bara beskriver hur livet kan vara och varför den som kommer ikapp bakifrån inte kan veta att den som "kör långsamt" framför kanske inte riktigt är med i matchen.
Barnet kanske ramlade när det skulle ner från knät på pappan i förarstolen och gå ner i ruffen till mamman.
Ett himla liv på pojken och pappan tappar fokus från omgivningen ....efter allt lugnat sig så sätter han sig i förarstolen igen och slappnar av (ingen tanker på att åter igen kolla omgivningen ).

Är det här främmande för dig? ja så har de flesta barnfamiljer och far/mor-föräldrar det hela tiden oavsett om det är på land eller till sjöss.

Fortfarande har min familjesituation inget att göra med hur du förväntas bete dig på sjön för din egen säkerhet. Om du märker det så är alla med sjövana i tråden inställda på vad snipan gör och inte gör.
Citera
2026-07-31, 19:33
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Bra där, jag svarade på det som en generell regel och givetvis är det så som du påpekar! Det får man lära sig om man tagit förarbevis, vilket inte är obligatoriskt.

Så en lustjakt på 40meter ska väja för en fiskebåt på 15metet... tror inte det,

Det är båtens storlek och huruvida den går för motor eller seglar som är avgörande.
Sen har det betydelse om man är på öppet vatten (mitt i Hakefjorden) eller i en trång ränna (Under tjörnbron)

Men ingen lag gör skillnad på nyttotrafik å fritidsbåtar...
Citera
2026-07-31, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Läste det i aftonbladet så då troddu du FELFELFEL

"
Den svenska lotsen som fanns ombord på lastfartyget Misje Verde under den tragiska kollisionen i Hakefjorden utanför Tjörn den 28 juli 2026, lämnade fartyget innan han nåddes av beskedet om att en olycka hade inträffat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7pjLE4/gatans-svar-finns-i-svarta-ladan-det-ar-avgorande

Aftonbladet har väl läst vad du skrivit.

Visa AIS spår på att lotsbåt varit i närheten av Misje Verde
Citera
2026-07-31, 19:35
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Den enda som skrivit om det i tråden är ju du själv som påstått detta som en sanning 4 gånger.

Antar att du läst ett av dina egna inlägg.

Att vara sitta och gissa som du gör ger inget värde u tråden.
Länkade och citerade Aftonbladet, hur svårt kan det bli???
Sen, huruvida AB har rätt e en annan femma men du claimade att jag inte ens läst det, vilket nu blev till ett dubbelfel
Citera
2026-07-31, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn
Du vägrar svara på frågan, då har du inga barn eller familj... ok

Jag har barn och familj och håller med Dumdryg 100%. Skulle tro sgs alla föräldrar ifrågasätter att placera sina barn i denna farled under dessa omständigheter
Citera
2026-07-31, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Grynnor säger ingen från västkusten

världens mest okunniga troll har gjort bort sig igen

Jag har seglat på såväl västkust som ostkust sedan barnsben. Har hört ordet grynna mer än någon annan benämning på västkusten, även om ord som böe förkommer också, främst bland den äldre lokalbefolkningen upp längs bohuskusten.

Sånt där kan och vet alla vi med erfarenhet från sjön på såväl väst- som ostkusten.
Citera
2026-07-31, 19:38
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nojjan1000
Som boende i området och 35+ års erfarenhet av dessa delar av hakefjorden i allt från jolle till segelskuta, kan jag dela med mig utav ..

-Väder
Under kvällen var det en del blåst med måttliga byar. Det var också växlande regn med en del ganska kraftiga skurar runt den uppskattade tiden för händelsen (ca 21:30).

Man kan därför anta att kapellet var uppe vilket som redan nämnts i tråden, ger riktigt dålig sikt runt om. - man får röra sig runt inne i båten för att kunna få en 360 graders bild av omgivningen.

Det var inte nattsvart just då, men väder gjorde att det upplevts mörkare.

Växlande regn med kraftigare skurar, har eventuellt gjort att radar måste justeras löpande, så det kan bli intressant vad som sägs om detta.

-Synbarhet
Lanternor skall vara tända från solnedgång till soluppgången. Solen gick gick denna dag ned 21:41 på platsen. Självklart är det bra om de tänds tidigare, men inget krav. Vi får förhoppningsvis se i utredningen om dessa var tända vid tillfället.

Om man har färden hem från Tjörn vid denna plats och vi antar att man siktar på sundet mellan Brattön och Älgön, bör man korsat farleden mellan 90 och 45 grader. Detta vet vi inte. Med förarplats på babordsidan, bör du sett lastfartyget hyfsat bra om sikten var god nog och om du höll utkik som sig bör.

Att vara ute vid denna tid under sommaren är inget som helst konstigt, tvärt om ganska vanligt.

Ps, ni som är tunga på AI användande här bör se upp då era knasigheter bidrar till ännu knasigare ”fakta” när modellerna tränas med era poster.

Bra med fakta. En möjlig hypotes är att föraren kan ha suttit på snedden med ryggen mot sidofönstret om han pratat med personer som satt i sittbrunnen. Eller var det så dålig sikt för det rann vatten över sidofönstret så han såg inte fraktfartyget innan de befann sig framför det och det närmade sig snett bakifrån skymd av kapellet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så kaptenen anhållen. Blir intressant om han blir åtalad. Sett att det var en svensk lots ombord. Rent juridiskt är en lots ombord är ju denna att betrakta som över kapen i befäl.

Jag tror faktiskt att detta i första hand är för att den ryska kaptenen inte ska sticka hem till Ryssland och sedan inte gå att få tag på. Men vi får se vad utredningen ger.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Aftonbladet har väl läst vad du skrivit.

Visa AIS spår på att lotsbåt varit i närheten av Misje Verde

Jag sa att jag läst det, vilket jag visat, å du hade FELFELFEL.

Huruvisa Aftonbladet har rätt i sak har jag aldrig kommenterat-

Men tror du Aftonbladet skrev det i Artikeln i förrgår för att jag claimade det på FB idag är du dummare än tåget
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag lyssnade på nyheterna på radion.

Jag hittade det.

Ekot 16:45
Ekot nyhetssändning · Idag · kl 16:45
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/2827693

Ekot 16:45
Ekot nyhetssändning · Idag · kl 16:45

Vid 06:00.

Mamman hittades i vraket vid 20 meters djup.

Senast redigerad av K.Blomkvist 2026-07-31 kl. 19:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så kaptenen anhållen. Blir intressant om han blir åtalad. Sett att det var en svensk lots ombord. Rent juridiskt är en lots ombord är ju denna att betrakta som över kapen i befäl.

Fan, det finns verkligen ingen ände på idiotin och okunnigheten i den här tråden.

NEJ, en lots står INTE över "kapten" i befäl. INGEN står över "kapten" alltså befälhavaren, ombord på ett fartyg.
Citera
2026-07-31, 19:39
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

världens mest okunniga troll har gjort bort sig igen

Jag har seglat på såväl västkust som ostkust sedan barnsben. Har hört ordet grynna mer än någon annan benämning på västkusten, även om ord som böe förkommer också, främst bland den äldre lokalbefolkningen upp längs bohuskusten.

Sånt där kan och vet alla vi med erfarenhet från sjön på såväl väst- som ostkusten.
Vi har säkert ett antal Bohusläningar som kan bekräfta att du har fel.

Varför inte pröva AI??

"Nej, ordet grynna är inte det vanliga eller ursprungliga ordet för ett grund på västkusten. Det är ett dialektalt ord som hör hemma på ostkusten (särskilt i Roslagen, Uppland, Norrland) och i Finland. (Wikipeida)

På Västkusten säger vi GRUND, INTE GRYNNA

På lik linje som vi säger FJORD och inte FJÄRD som i Östersjön
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-07-31 kl. 19:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in