2026-07-31, 23:35
Medlem
HalvbakadPotatiss avatar
Inget av detta är bekräftat, utöver att fartygets hastighet var max 11,5 knop enligt SvD. Vi vet ej vinkel, flytvästsituationen (alla ska ha varit i sittbrunnen ovan däck enligt min källa som talar med anhörig, se inlägg för ett par sidor sedan) eller exakt vart de var på väg (dock rimligtvis något av Nordön/Lycke kvarn/Hjelms bryggor). Familjen äger kvarnen, så den bryggan är mest sannolik. Småbåtar har ej svart låda.

Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Är det bekräftat, att mamman gick och lade sig?

Hade alla flytväst?

Vart var de på väg?

Blev de påkörda bakifrån, framifrån eller från sidan.

Vilken hastighet hade fartyget?

Hur kommer det sig att besättningsmännen på fartyget påstår att de inte har märkt av kollisionen, låg de och sov/pysslade med annat eller ljuger de?

Vad har framkommit från snipans svarta låda?
Citera
2026-07-31, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Då hamnade familjen framför fartyget och blev påkörda bakifrån ?

Otroligt otäckt, de kanske stod och gjorde stopptecken och skrek men besättningsmännen på fartyget hade kanske kaffe/rökpaus och autopilot?

Undrar vad var det som hände egentligen? Hur är det möjligt att köra på en snipa när det är ljust och förhållandevis klar sikt! Jag förstår inte! Hur kan man riskera andras liv på det här sättet😢💔
Citera
2026-07-31, 23:38
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Då hamnade familjen framför fartyget och blev påkörda bakifrån ?

Ja bakifrån eller snett bakifrån/sidan beroende på om de var på väg mot Brattön.
Citera
2026-07-31, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalvbakadPotatis
Från en som har pratat med anhöriga i Lycke så kan vi döda några trådsanningar:

En anhörig till Al*in berättade att Al*in och pojken, medan de låg i vattnet, drog i sig havsvatten blandat med diesel, i lungor och mage. När hittades hade de fastnat i vrakdelar. Al*in hade inte ork att blåsa i flytvästens visselpipa utan skrek på hjälp med sina sista krafter. En båt från Lövön hörde honom.
Pojken har ett kraftigt intryckt sår i huvudet. Oklart om han kommer att klara sig. Han är sex år. De ligger på intensiven på Östra.

Flickan var sju år.
Alla satt i bak i ”sittbrunnen” i snipan, utom möjligen pappa Al*in, när de kolliderade.

Brorsan till Al*in märker inte förrän han kommit till bryggan att Al*in inte kommit med i sin båt.

Citerar detta på nytt eftersom folk i tråden redan blivit för lata för att gå tillbaka två sidor och läsa (och därmed fortsätter älta sådant som inte stämmer, som att mamman gått och lagt sig i ruffen..)
Citera
2026-07-31, 23:41
Medlem
Rysk kapten, den jäveln ska pryglas!
Ja vi får hoppas på häktning på söndag.
Citera
2026-07-31, 23:43
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Besättningsmännen på fartyget måste ha sett och märkt av kollisionen anser jag eller satt de och kollade på film med hörlurar, var på toaletten eller pysslade med annat...

Vad menar du?
Vilka besättningsmän, boirtsett från kapten å ev nån på bryggan skulle ha sett nåt?
Tror du de är på däck 21.30 efter att sannolikt ha jobbat en lång dag?

Hur skulle de märkt nåt?
Citera
2026-07-31, 23:45
Medlem
Citat:
Otroligt otäckt, de kanske stod och gjorde stopptecken och skrek men besättningsmännen på fartyget hade kanske kaffe/rökpaus och autopilot?

Undrar vad var det som hände egentligen? Hur är det möjligt att köra på en snipa när det är ljust och förhållandevis klar sikt! Jag förstår inte! Hur kan man riskera andras liv på det här sättet😢💔

Den lilla båten körde rakt ut i farleden och borde ha väjt för det stora fartyget.
Citera
2026-07-31, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nojjan1000
https://nyhetersto.se/2026/07/31/just-nu-forlista-fritidsbaten-bargas-handelsfartyg-far-lamna/

Jag såg när det åkte ut i fjorden nu ikväll vid 2130 och den verkar bege sig mot Norge. När sånna där lastfartyg inte är så lastade så åker de ganska fort i fjorden, typ 10-12 knop (iallafall ikväll när det var bra sikt). Det är lätt att bli överraskad. Väldigt tragiskt för familjen och jag hoppas man får klarhet i vad som skett.
Citera
2026-07-31, 23:46
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Jag tror de satt under kapellet och varken hörde eller såg Misje Verde närma sig snett bakifrån. Hade styrman på snipan sett fartyget och inte haft motorstopp så hade han enkelt kunnat styra undan.

Från bryggan på Misje Verde så ser man inte ner framför stäven utan sikten kanske ligger 200 meter framför.
Citera
2026-07-31, 23:46
Medlem
Kolla denna bilden, jag förstår inte hur olyckan kan ha inträffat…vet ju inte var från Tjörn dom kom men allt känns väldigt skumt..

https://imgur.com/a/g1t343m
Citera
2026-07-31, 23:48
Medlem
Här är en bild jag satte ihop med sjökortet over olycksområdet som grund.

Informationen kommer från Skippo, MyShipTracking och Marine Traffic.

https://ibb.co/vvMMYCtF
Citera
2026-07-31, 23:49
Medlem
Citat:

Vem har kört på en snipa när det var ljust? Den incidenten hör hemma i en annan tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in