Citat:
Ursprungligen postat av
Baheera
Trollar du bara?
Är det något som inte är rationellt är det att äta på restaurang, som är dyrt, tar längre tid (antar att du inte tänker på donken) samt inte alls bättre än vad du kan göra själv näringsmässigt.
Det dock betydligt mer rationellt att köpa en flaska vin för en hundring än att försöka tillverka det själv.
Du kan leva på gröt, att mat ska vara gott är lika mycket en scam det också. Eller att du ska ha kläder på dig, lyssna på musik, använda en telefon/dator mm
Det stämmer ju inte. Ska jag laga mat själv så behöver jag:
- Gå och handla ingredienser.
- Gå hem.
- Laga maten. T.ex: Skala potatis. Rulla köttbullar. Vispa ihop en gräddsås. Öppna sylt. Skölja sallad. Hacka sallad. Steka. Koka potatisen.
- Duka.
- Diska. Plocka i och ur diskmaskinen.
- Slänga eventuella matrester.
Det hinner man ju aldrig på en lunch-timme. Däremot om jag går till en restaurang, så får jag en härlig promenad, variation i maten, professionellt tillagat, slipper diska.
Dryck däremot har ju inga av de fördelarna. Där betalar man bara extra för att få vätska med smak. Det bästa alternativet är vatten, och det har jag gratis hemma i kranen. Du kan ju inte betala pengar och få något som är bättre än vatten.
Men när det gäller mat så kan du betala och få något som är bättre och mer tidseffektivt än hemlagat.