2026-07-26, 21:57
Medlem
Run3s avatar
Jag har länge känt att i stort sett alla drycker är scams och helt onödiga. I de flesta fall fattar jag inte varför folk inte bara dricker kranvatten. Istället betalar de pengar för att få något som är sämre än kranvatten.

Några exempel på scam-drycker:

- Sockerfri läsk. Bara smaksatt vatten, inga näringsvärden alls, blandat med skit som aspartam, acesulfam K, surhetsreglerande medel, syror och aromer. Är ni barn som inte kan dricka kranvatten utan smak? Varför måste ni ha i skit som aspartam för att kunna dricka vatten? Är ni babies? En del har det som vardagsdryck, så då lägger de alltså regelbundet 25 kr/flaska, behöver gå och panta, och i slutändan dricker de bara dåligt smaksatt vatten.

- Sockerläsk. Tomma kalorier som gör dig fet och ger dig fetmage. Ingenting av värde alls. Inga näringsvärden. Bara dåliga kolhydrater i form av socker.

- Alkoholhaltiga drycker. Alkohol har mängder med negativa egenskaper, som att man sover sämre, tar död på hjärnceller och gör en ointelligent, osv. Kan kosta sjukt mycket, t.ex. 200 kr för en ynka flaska vin (10 gånger så mycket som en cola-flaska). Inga bra näringsvärden. Det är bara kulturellt betingat att alkohol är något gott och exklusivt. Så god är inte smaken av vin. Man kan lika gärna dricka vatten, spara 200 kr, spara sig sina hjärnceller, och behålla en bra sömn och sin produktivitet och klartänkthet.

- Energidrycker. Det är bara vatten, sötningsmedel och koffein. Man kan lika gärna köpa kaffe eller koffeintabletter = mycket mer ekonomiskt.

- Kaffe. 70 kr på Espresso House, för något som kostar några kronor att dricka hemma. Och även hemma är det onödigt. Koffein gör att man sover sämre. Och när man väl har blivit koffeinberoende så förlorar man effekten av koffein, så då lever man bara med dess nackdelar samtidigt som man är beroende och betalar för det.

- Öl. Tomma kalorier som gör en fet och ful. Bara bortkastade kalorier. Då kan man ju lika gärna äta pasta eller mackor. Öl är bara för fetton som inte är målmedvetna, som inte bryr sig om sina liv, karriär och livsmål. Kan ni inte titta på sport utan att hälla i er smaksatta kalorier? Är ni så svaga i sinnet att ni måste klunka i er kalorier?

- Juice. Inte nyttigt, utan innehåller lika mycket socker som läsk. Låtsas bara vara nyttigt. Men skulle man dricka juice till vardags så är det en sockerbomb och snart blir man tjockis av det. Helt meningslös produkt. Bara för tjockisar som vill låtsas för sig själva att de är nyttiga.

Den enda drycker som jag kommer på som är OK är mjölk. Det är nyttigt, innehåller kalcium, är D-vitaminberikat, innehåller rimliga kalorier, och man kan köpa det för 11 kr/litern.

Vad tycker ni om min teori? Håller ni med om att de flesta drycker är scams? Vilka drycker tycker ni är scams? Vilka drycker är inte scams?
Citera
2026-07-26, 22:04
Medlem
5% socker i mjölk. Du blir fet av det. Enligt ditt tankesätt. Drick kollodialt silver. Det blir du inte fet av. (Bad joke, don't).
Citera
2026-07-26, 22:07
Medlem
Skärp dig, man dricker inte alkohol för att det är godare än kranvatten
Citera
2026-07-26, 22:13
Avstängd
karjus avatar
Jag tycker om min egentillverkade dundermäsk. Dess syfte är att göra en berusad och det syftet uppfyller det - alltså inget scam!

Håller väl till stora delar med dig i din Ts, även om jag kanske inte är så fanatisk av mig: jag dricker öl och kaffe och till och med t-röd ibland.

Energidrycker är nog bland det mest värdelösa som finns. Vad gäller läsk så kan det väl vara gott ibland (typ en gång vartannat år, ihop med sprit), så jag är inte helt emot dess existens.
Citera
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Tror inte så många dricker öl för att det är så gott. Möjligtvis Edvard Blom men även han säger att han aldrig skulle dricka alkoholfri öl.

Jag håller med om läsk, det är ju bara dyrt och inte bra för tänderna.
Citera
Avstängd
karjus avatar
Man blir inte fet av att dricka kvicksilver heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
5% socker i mjölk. Du blir fet av det. Enligt ditt tankesätt. Drick kollodialt silver. Det blir du inte fet av. (Bad joke, don't).
Citera
2026-07-26, 22:17
Avstängd
sommarlovs avatar
Håller med om juice, tänk att man gick omkring i decennier och trodde det var nyttigt!
Citera
2026-07-26, 22:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Visst vore det nåt att gå in på Burger King och istället för en "stor läsk" (50 cL) ta en motsvarande kranvatten och så överdrivet dramatiskt hälla ner 18 sockerbitar. En del kanske tycker det är lite opraktiskt gå runt med en påse sockerbitar som snabbt tar slut, men som statement.

Mot lightvarianterna blir det mindre spektakulärt, med ett kvarts kryddmått sötningsmedel. Sen kan man slabba med färgämnen i alla fall, tills polisen bär ut en.

En lustig sak är att om man äter sunt och rör sig så är vatten gott och duger, och maten smakar bättre. Och när man inte rör sig så bra, eller beställt in en läbbig översaltad pizza så blir man mer sugen på en läskeblask eller två.
Citera
2026-07-26, 22:21
Medlem
MrSwaggers avatar
Scam o scam. Många tycker om olika smaker även om det allt är vatten i grunden.
Citera
2026-07-26, 22:26
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Tror inte så många dricker öl för att det är så gott. Möjligtvis Edvard Blom men även han säger att han aldrig skulle dricka alkoholfri öl.

Jag håller med om läsk, det är ju bara dyrt och inte bra för tänderna.

Öl är sjukt gott!
Skulle alltid välja öl framför Coca-Cola om det var möjligt att dricka utan konsekvenserna
Citera
2026-07-26, 22:27
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Run3,
Intressanta funderingar. Så här går min tankar om det du skriver:

I din sista mening i ditt inlägg ger du själv svaret på de funderingar du för fram, när du skriver att endast mjölk duger för att det är nyttigt. Men det har du inte själv kommit på. Det är någon annan, någon som du ser upp till och någon som som du vill tillhöra.

Det är samma mänskliga mekanism som när människor väljer de andra dryckerna du räknar upp (öl, läsk, juice osv) så gör vi det för att vi har tilltro till andra som gillar de här dryckerna. Och precis som att du vill komma åt "nyttan" när du dricker, vill andra komma åt fylla, gemenskap, känsla av ha råd att handla drycken, en stunds sötnjutning, en eskapistisk dryck att slå ihjäl tiden med osv. Alla som dricker de dryckerna du räknar upp ser du som dumma i huvudet istället för att se att de precis som du gör val av något de tror på.

Du är besatt av att spara pengar, av näringsvärden och av kroppslig nytta. Även du är indoktrinerad av någon du hoppas ska ha lösningen för dig. Kanske är din attack på dryckerna egentligen en attack på att du saknar någon att vara med? Så för att stå ut med din ensamhet måste du säga att människor är dumma i huvudet. Då känner du att du är någon.
Citera
2026-07-26, 22:33
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Skärp dig, man dricker inte alkohol för att det är godare än kranvatten
Vad gör alkohol objektivt bättre än kranvatten? Finns inga egenskaper som gör alkohol som vin bättre.

- Dyrt.
- Tomma kalorier.
- Sämre sömn, vilket leder till lägre produktivitet.
- Behöver bära hem flaskor, och sen behöva panta eller slänga flaskorna.
- Jobbigt att förvara.
- Tar död på hjärnceller och gör en ointelligent.

Det enda positiva är att det är lite extra smak. Man då kan man lika gärna köpa blandsaft om man behöver smak för att kunna dricka vätska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in