2026-07-27, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Du somnar enklare av alkohol, men sömnkvaliteten är mycket sämre.

Ja det brukar heta så, jag upplever det inte så bara. Sömnkvaliteten kanske blir sämre vid långvarigt missbruk men knappast om man dricker en gång i månaden.
Citera
2026-07-27, 17:27
Medlem
Själv har jag tagit bort mjölken som måltidsdryck. Jag drack typ en liter mjölk om dagen förr, men när kilona började komma insåg jag att även lättmjölk har typ 40 kcal/100 g - ungefär samma som Coca Cola med socker.
Citera
2026-07-27, 17:27
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Håller med TS i stora delar.

Men att det ska vara en scam vet jag inte. Mer åt bedrägerihållet om ni frågar mig.

Intressant ändå när man läser en del inlägg. Många verkar inte förstå att de är kapitalets fårskock.
Marknaden tillverkar och säljer onyttigt skräp som lurar folks hjärnor att de bara MÅSTE köpa skiten!

Man är värd att unna sig, och man måste ju leva också. Ja eller hur!!

Producenterna av dyngan vet precis vilka ingredienser som får befolkningen att köpa produkterna.

Hjärntvätt via dopaminer. Världens bästa affärsidé!
Det är som att gå in på Pressbyrån när man är hungrig. Det mesta är bara skit där. Snickers, läsk, kaffe, godis, chips. Det bästa är typ någon yoghurt eller wrap. När man börjar titta kritiskt på vad som säljs och marknadsförs så inser man att det mesta är helt onödigt, och bara artificiellt skapta behov. Som du säger, kapitalets fårskock.

Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Vilket i princip gäller allt vi köper. Lev på stenåldersnivå och fixa allt själv, annars är du lika hjärntvättad.
Handlar inte om det. Att t.ex. äta på restaurang är rationellt. Då får man avancerad mat, bra råvaror, sparar tid, slipper disk, får variation, bra näringsvärden. Där är det smart att outsourca lagandet av mat till restauranger.

Men dryckesindustrin däremot är meningslös. Oavsett hur enkel eller avancerad den är. Hålla på med vindruvor, låta dem jäsa i en flaska i en källare i åratal. Så mycket tid och energi folk lägger på något helt meningslöst. Även något så simpelt som att skala apelsiner och göra juice är meningslöst, bara socker man inte behöver.

Så det handlar inte om att stenålder är bättre eller ej. Dryck är dåligt oavsett hur enkelt eller avancerat det är. Medan mat är bra.
Citera
2026-07-27, 17:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm
Har du blivit utredd för autism? Att förstå för andra grundläggande koncept, som t. ex. varför människor uppskattar olika drycker, tycks ha gått dig förlorat. Det, eller så är du bara en torrboll av sällan skådad rang.
Ju fler av TS trådstarter jag läser, desto oftare ställer jag mig samma fråga. Jag undrar också vad TS äter och vad han gör som rekreation. Jag misstänker att han bara äter ris, kyckling och broccoli och att han inte gör något rekreationellt då det 'inte ger något värde'.
Citera
2026-07-27, 17:30
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Ja det brukar heta så, jag upplever det inte så bara. Sömnkvaliteten kanske blir sämre vid långvarigt missbruk men knappast om man dricker en gång i månaden.
Läs lite studier. Men visst, fortsätt intala dig själv att din alkoholkonsumtion inte skadar dig, om du mår bättre av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Själv har jag tagit bort mjölken som måltidsdryck. Jag drack typ en liter mjölk om dagen förr, men när kilona började komma insåg jag att även lättmjölk har typ 40 kcal/100 g - ungefär samma som Coca Cola med socker.
Verkligen. Att dricka sina kalorier är enklaste sättet att bli fet på. Så även med mjölk måste man vara försiktig. Så det är med den brasklappen och risken som jag tycker mjölk är okej. Men det är klart att vatten och multivitamin är bättre än den lilla skvätt kalcium och D-vitamin man får i mjölken.
Citera
2026-07-27, 17:49
Medlem
Citat:
Läs lite studier. Men visst, fortsätt intala dig själv att din alkoholkonsumtion inte skadar dig, om du mår bättre av det.

Så du menar att om jag dricker 5 öl en gång i månaden så skadar det mig?
Citera
2026-07-27, 18:02
Medlem
För att råda bot på extrakt och diverse annat så dricker man öl.
Citera
2026-07-27, 18:36
Medlem
Facades avatar
Citat:
Vad gör alkohol objektivt bättre än kranvatten? Finns inga egenskaper som gör alkohol som vin bättre.

- Dyrt.
- Tomma kalorier.
- Sämre sömn, vilket leder till lägre produktivitet.
- Behöver bära hem flaskor, och sen behöva panta eller slänga flaskorna.
- Jobbigt att förvara.
- Tar död på hjärnceller och gör en ointelligent.

Det enda positiva är att det är lite extra smak. Man då kan man lika gärna köpa blandsaft om man behöver smak för att kunna dricka vätska.

Alkohol är inte objektivt bättre än kranvatten, att påstå någonting sådant är helt galet.

Men att ha den inställning i livet som du har i din trådstart är tråkig. Ja objektivt korrekt men subjektivt tråkig.
Det viktiga är väl att hitta ett mellanting där man balanserar livsnödvändighet med nytta och njutning som ej är nyttig.
Citera
2026-07-27, 23:34
Medlem
Yungvidzibois avatar
Ragebait tråd
Även om jag kan hålla med om det där med sockerfri läsk.
Citera
2026-07-28, 08:31
Medlem
Citat:
Det är som att gå in på Pressbyrån när man är hungrig. Det mesta är bara skit där. Snickers, läsk, kaffe, godis, chips. Det bästa är typ någon yoghurt eller wrap. När man börjar titta kritiskt på vad som säljs och marknadsförs så inser man att det mesta är helt onödigt, och bara artificiellt skapta behov. Som du säger, kapitalets fårskock.

Handlar inte om det. Att t.ex. äta på restaurang är rationellt. Då får man avancerad mat, bra råvaror, sparar tid, slipper disk, får variation, bra näringsvärden. Där är det smart att outsourca lagandet av mat till restauranger.

Men dryckesindustrin däremot är meningslös. Oavsett hur enkel eller avancerad den är. Hålla på med vindruvor, låta dem jäsa i en flaska i en källare i åratal. Så mycket tid och energi folk lägger på något helt meningslöst. Även något så simpelt som att skala apelsiner och göra juice är meningslöst, bara socker man inte behöver.

Så det handlar inte om att stenålder är bättre eller ej. Dryck är dåligt oavsett hur enkelt eller avancerat det är. Medan mat är bra.

Trollar du bara?

Är det något som inte är rationellt är det att äta på restaurang, som är dyrt, tar längre tid (antar att du inte tänker på donken) samt inte alls bättre än vad du kan göra själv näringsmässigt.

Det dock betydligt mer rationellt att köpa en flaska vin för en hundring än att försöka tillverka det själv.

Du kan leva på gröt, att mat ska vara gott är lika mycket en scam det också. Eller att du ska ha kläder på dig, lyssna på musik, använda en telefon/dator mm
Citera
2026-07-28, 08:35
Medlem
Citat:
Alkohol på restaurang är ju mega-scam. De tar ju flera gånger priset på Systembolaget. Nu kan jag inte priserna, men det är ju typ 1000 kr för vin och 100 kr för öl på restaurang som kostar 200 kr och 20 kr på Systembolaget.

Helt irrationellt att betala mer för vinet än vad maten kostar. Till vilken nytta? För att ha lite saft till maten med tomma kalorier och alkohol så man får sämre sömnkvalitet och tar ihjäl hjärnceller.

Då köper jag mycket hellre 2 rätter än att lägga pengarna på 1 rätt + 1 vin. Mycket mer njutning, kvalitet och näringsvärden för pengarna.

Men samma gäller ju maten, som är mycket dyrare än om man gör det själv. Ditt resonemang haltar betydligt.
Citera
2026-07-28, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det dock betydligt mer rationellt att köpa en flaska vin för en hundring än att försöka tillverka det själv.
Det är faktiskt inte helt galet att göra eget vin, det finns vinsatser för 350 spänn som ger tjugo liter, utan nämnvärt arbete, och med helt okej smak.

Har man egen frukt bli det lite mer arbete, men samtidigt billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in