2026-07-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är faktiskt inte helt galet att göra eget vin, det finns vinsatser för 350 spänn som ger tjugo liter, utan nämnvärt arbete, och med helt okej smak.

Har man egen frukt bli det lite mer arbete, men samtidigt billigare.

Jo, jag känner till dem. Mina föräldrar höll på med det, oklart hur resultatet blev dock, men alkoholen var viktigare än smaken.
Citera
2026-07-28, 15:15
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Trollar du bara?

Är det något som inte är rationellt är det att äta på restaurang, som är dyrt, tar längre tid (antar att du inte tänker på donken) samt inte alls bättre än vad du kan göra själv näringsmässigt.

Det dock betydligt mer rationellt att köpa en flaska vin för en hundring än att försöka tillverka det själv.

Du kan leva på gröt, att mat ska vara gott är lika mycket en scam det också. Eller att du ska ha kläder på dig, lyssna på musik, använda en telefon/dator mm
Det stämmer ju inte. Ska jag laga mat själv så behöver jag:

- Gå och handla ingredienser.
- Gå hem.
- Laga maten. T.ex: Skala potatis. Rulla köttbullar. Vispa ihop en gräddsås. Öppna sylt. Skölja sallad. Hacka sallad. Steka. Koka potatisen.
- Duka.
- Diska. Plocka i och ur diskmaskinen.
- Slänga eventuella matrester.

Det hinner man ju aldrig på en lunch-timme. Däremot om jag går till en restaurang, så får jag en härlig promenad, variation i maten, professionellt tillagat, slipper diska.

Dryck däremot har ju inga av de fördelarna. Där betalar man bara extra för att få vätska med smak. Det bästa alternativet är vatten, och det har jag gratis hemma i kranen. Du kan ju inte betala pengar och få något som är bättre än vatten.

Men när det gäller mat så kan du betala och få något som är bättre och mer tidseffektivt än hemlagat.
Citera
2026-07-29, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det stämmer ju inte. Ska jag laga mat själv så behöver jag:

- Gå och handla ingredienser.
- Gå hem.
- Laga maten. T.ex: Skala potatis. Rulla köttbullar. Vispa ihop en gräddsås. Öppna sylt. Skölja sallad. Hacka sallad. Steka. Koka potatisen.
- Duka.
- Diska. Plocka i och ur diskmaskinen.
- Slänga eventuella matrester.

Det hinner man ju aldrig på en lunch-timme. Däremot om jag går till en restaurang, så får jag en härlig promenad, variation i maten, professionellt tillagat, slipper diska.

Dryck däremot har ju inga av de fördelarna. Där betalar man bara extra för att få vätska med smak. Det bästa alternativet är vatten, och det har jag gratis hemma i kranen. Du kan ju inte betala pengar och få något som är bättre än vatten.

Men när det gäller mat så kan du betala och få något som är bättre och mer tidseffektivt än hemlagat.

Du menar utelunch alltså? Restaurangbesök tar i regel mycket längre tid, och kräver för många biltransport mm. Det tar flera timmar att genomföra.

Läsk är gott, punkt slut.
Citera
2026-07-29, 08:14
Medlem
Fantens avatar
Den viktiga frågan är om TS livsstil gör det enklare för en att få brudar. Och svaret är nej.
Citera
2026-07-29, 13:11
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Fast de är ju bara smaksatt vatten + tomma kalorier, i slutändan med alkoholfria viner och öl. Helt meningslöst. Onödiga pengar för att dricka vätska med smak.

Du lägger ju dina pengar på annat och någon skulle lika gärna kunna säga att vad du nu lägger dina pengar på är onödigt. Här vill du t.ex. köpa en läderväska när det duger alldeles utmärkt att transportera matlådor och laptop i en ärvd plastpåse från Konsum: (FB) Gedigen och handgjord datorväska i läder som klarar en livstid?. Här vill du köpa billiga kondomer istället för att knulla din flickvän i analen: (FB) Kondomer har blivit extremt dyra? Var hitta billiga?. Här vill du köpa riktigt smör istället för det krigstida alternativet margarin: (FB) Vilket smör ska man köpa som pålägg (ej margarin)?, men det verkar inte som du ens vet vad riktigt smör är då du tror Bregott är riktigt smör. Över lag så skulle jag vilja hävda att det faktum att du bara dricker vanligt vatten är det minst konstiga med dina prioriteringar.
Citera
2026-07-29, 18:32
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jo, jag känner till dem. Mina föräldrar höll på med det, oklart hur resultatet blev dock, men alkoholen var viktigare än smaken.
Jag gjorde det när jag var 18. Vitt vin smakar ok , det går att dricka. Rött blev odrickbart.

Häller du i 1 kg extra socker blir det högre alkoholhalt. En gång hällde vi i 3 kg mer , då blev det riktigt bra fylla.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in