Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-23, 13:59
  #1
Medlem
Run3s avatar
Om man ska köpa smör för att ha som pålägg på mackor, vilket märke ska man välja? Det mesta i butiken verkar innehålla vegetabiliskt fett, vilket jag förstått är förknippat med margarin. Är det Bregott som gäller?
Citera
2017-04-23, 14:01
  #2
Medlem
Bregott 👍🏻
Norrgott om man befinner sig i Norrland!! 👍🏻😁
Citera
2017-04-23, 14:03
  #3
Medlem
Bregott är alltid mitt förstahandsval.
Citera
2017-04-23, 14:09
  #4
Medlem
Köp riktigt smör, gärna med extra salt. Problemet är bara att du inte kan ta ut det ur kylskåpet precis när du ska bre en macka. Du får ta ut det kanske 15-30 minuter innan så att det hinner bli mjukt och bredbart. Tror faktiskt att man kan förvara smör i rumstemperatur.
Citera
2017-04-23, 14:23
  #5
Medlem
MonaSvisas avatar
Jag köper riktigt smör och är det lite hårt från kylskåpet så tar jag osthyveln och drar tunna skivor med. Bregott och de kopior som finns idag brukar innehålla 20 % rapsolja och 80 % smör. Man kan också blanda eget med smör och 20% olivolja.

I vetenskapliga undersökningar har man idag sett att sjukdomar kopplade till fetma och kost går ner i Sverige idag. Detta har ett samband med att konsumtionen av smör och lchf kost går upp.
Citera
2017-04-23, 14:26
  #6
Medlem
maxorrs avatar
Finns bara ett bredbart smör som funkar. Bregott i olika typer
Citera
2017-04-23, 14:33
  #7
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Köp riktigt smör, gärna med extra salt. Problemet är bara att du inte kan ta ut det ur kylskåpet precis när du ska bre en macka. Du får ta ut det kanske 15-30 minuter innan så att det hinner bli mjukt och bredbart. Tror faktiskt att man kan förvara smör i rumstemperatur.
Smör går alldeles utmärkt att förvara i rumstemperatur. Det är jättepraktiskt.

Lägg smöret på en assiett och placera ett glas eller annan form av "kupa" runt. Alltid lätt att bre och hantera och man slipper kladdiga fingrar och annat elände.

Jag föredrar Bregott, helst extrasaltat. Men det är dessvärre inte riktigt så salt som jag vill ha det. Kör örtsalt ovanpå.
Citera
2017-04-23, 14:36
  #8
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Smör går alldeles utmärkt att förvara i rumstemperatur. Det är jättepraktiskt.
Jag kan bekräfta att denna metod funkar utmärkt, förutom under högsommaren då smöret brukar bli lite rinnigt och får förkortad hållbarhet.

M.a.o.: Köp smör och inget annat. Det är både godast och nyttigast. Bregott innehåller rapsolja, vilket skall undvikas likt pesten.
__________________
Senast redigerad av Elwy 2017-04-23 kl. 14:38.
Citera
2017-04-23, 14:44
  #9
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Jag kan bekräfta att denna metod funkar utmärkt, förutom under högsommaren då smöret brukar bli lite rinnigt och får förkortad hållbarhet.

M.a.o.: Köp smör och inget annat. Det är både godast och nyttigast. Bregott innehåller rapsolja, vilket skall undvikas likt pesten.
Varför om man får fråga?
Citera
2017-04-23, 14:48
  #10
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför om man får fråga?
Det är inte särskilt hälsosamt. Du kan börja här: https://www.westonaprice.org/health-...great-con-ola/

Vill du diskutera det mer ingående får vi nog hitta en annan tråd för det.
Citera
2017-04-23, 15:08
  #11
Medlem
Europes avatar
Jag kör oftast med Valio normalsaltat. Bra konsistens och smak. Jag har för mig att den är gjort på pastöriserad grädde och salt. Det man tänker bre på macka ska man eventuellt låta ligga lite varmare än i kylskåp, där det blir hårt. Fast tipset med osthyvel här ovan var intressant, kanske prövar jag det när jag endast har smör i kylskåpet.
Citera
2017-04-23, 15:13
  #12
Medlem
DyslexiKungens avatar
Becel utan osthyvel
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback