2026-07-17, 10:07
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Läser Filter/T.Ps bok nu och Skandias prao-elev Henrik Hallin hade starka misstankar om att Engström hade pågående alkoholproblem redan 1986. Jag uppfattar det personligen som att han är helt säker men uttrycker sig artigt. For the record bara, i mina ögon stärker det Bohemia-tesen något. Mvh,

Hallin kunde inte ens komma ihåg att SE hade semester veckan efter mordet (som utdraget ur tidredovisningssystemet Timecon i Per Häggströms första PM visar). Det finns inga dokumenterade alkoholproblem före pensioneringen 1993 (så vitt jag vet).
Citera
2026-07-17, 10:10
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Lägg ned nu och hitta inte på saker jag aldrig påstått.
När har vi diskuterat Johanssons eller Hages rekonstruktionsfoton? Vad har jag förnekat för några fel där?
Återkom mer än gärna så kanske jag får ändra uppfattning, men mig veterligen har vi aldrig diskuterat dessas rekonstruktioner.

Att du sedan inte kan skilja på rekonstruktion(vittnens uppfattning) och vad som faktiskt har hänt är en annan sak. Det har jag exemplifierat med att ta upp Björkmans spegelvända uppfattning samt ACH's helt omvända (nord/syd) uppfattning av paret Palme och GM's placering. Men jag minns inte allt jag skrivit såklart.

Jag har postat om felen i rekonstruktionsfotona flera gånger.

Synd att du inte läste.

Trevlig sommar.
Citera
2026-07-17, 11:07
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Romanen är en sak, men hon har framfört sina teorier även som sådana före dess. Första gången som kolumnist på DN:s ledarsida har jag för mig.

Och hon kritiserade att Lisbeth Palme inte får ifrågasättas eller liknande. I hennes uppfattning, som jag uppfattat den, enligt vilken Lisbeth förtiger ett möte och hur det egentligen ligger till, finns implicit grovt förtal. På så vis att det innebär att den socialt engagerade Lisbeth Palme försökt sätta dit någon hon vet är en oskyldig stackars missbrukare för mord i syfte att skydda något högre, dunkelt, maktintresse.

Här är man ju van vid dylika stollerier, men att just Lena Andersson presterade dylik obskurantism var minst sagt förvånande. Och dessutom tryfferat med överbyggnad i samma udda anda likt sammansvärjningar i maktens slutna korridorer och koordinerad så kallad "mörkläggning".

Må så vara att det är förtal. Det betyder inte att det inte är sant.
Citera
2026-07-17, 11:15
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Avseende LGWP's teori så framkom lite "roligt" då dokumenten "släpptes" efter 10/6 2020 där hans hans vittne "bytte kön".
"Kvinnan" som i trappan från Kungsgatan upp mot Malmskillnadsgatan stötte ihop med en man på väg nedåt, visade sig vara en man.
(Brevet i det uppslaget DNA-analyserades samtidigt som de sk. Norrtäljebreven i försök att matcha mot SE)

Har du en länk eller referens till primärkällan här?
Citera
2026-07-17, 11:17
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Hallin kunde inte ens komma ihåg att SE hade semester veckan efter mordet (som utdraget ur tidredovisningssystemet Timecon i Per Häggströms första PM visar). Det finns inga dokumenterade alkoholproblem före pensioneringen 1993 (så vitt jag vet).

Stig var ju in en sväng på sin semester så det kanske inte var enkelt att hålla isär. Ser absolut inga anledningar att tvivla på Henrik, han kommenterar att han varit uppvuxen med alkoholism och känner igen det. Såna misstankar dokumenterar man ju inte hos registratorn utan håller för sig själv, särskilt som nervös prao.
Citera
2026-07-17, 12:50
Medlem
Jag tror ju att mannen som stötte ihop med en man/kvinna i trappan var Engström. Påväg mot tunnelbanan. Av någon anledning missade han den.

Då var han i princip tvungen att gå till Skandia och ringa till Maggan annars hadde kanske Maggis ringt Skandia och efterlyst honom.

Om man skjuter statsledare är det lite tråkigt att bli efterlyst samma kväll. Det är ju det.

Undrar om polisen kollat med man/kvinna vittnet vem han/hon stötte ihop med? Visat hen ett litet foto av Engström tex?

Men det ligger såklart LÅÅNGT över svenska polisens kapacitet och förmåga. Rena clownbrigaden ju.
Haha vilka töntar.
Citera
2026-07-17, 17:58
Avstängd
H24s avatar
Är det ingen som har tänkt tanken på om Stigs fru kan vara en källa till ett vapen?

Läser T.Ps bok nu och slogs av tanken. Som ni säkert märkt i tidigare inlägg är jag fortsatt skeptisk mot SE-GM men har inga problem att hoppa runt mentalt och peta in kommentarer.

Hon är en Lotta (kåren) samt har en pappa inom vapenbranschen, så det finns två möjliga vägar där. Stig kanske blir besvärad och får manligheten stukad över att frun har ett vapen och inte han, och lägger beslag på det med en konstruerad motivation om att han behöver det för att skydda sig från ungdomsgäng runt jobbet.

Frun låter han hållas men kan i efterhand räkna ut vad som har hänt, vilket orsakar skilsmässan.

Det kan förklara att hon utåt köper Stigs berättelse trots att hon bör vara väl medveten om hans skarvande efter år av äktenskap. Indirekt skyddar hon sig själv, extremt besvärad över sin indirekta roll som hon tar till graven. Att hon verkar tro på Stigs original-berättelse slog mig som något märkligt, hon om någon borde väl få utslag på bullshit-o-metern.
Citera
2026-07-17, 18:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
JA hade inte fokus på AB när JA och LL talade med JÅS (som stod vid den sidan av bilen där JA satt).

JA hade heller inte fokus på AB när JA hade stigit ur bilen och talade med SE några minuter senare (som framgick i tingsrätten).

Sluta att skämma ut dig.

JA pratade, efter att ha klivit ur bilen, med en "lite bastant" man i keps. SE var i helfigur inte bastant.

Vad värre är, det finns ingen skymt av denne lite bastante man i beskrivningarna 1986.

Den man JA pratade med i inledningsskedet, som beskrivs och ska pekas ut i maj 1986, är JÅS.

Alltjämt finns alltså inget som tyder på att SE var kvar på platsen efter skotten.

En pollett som borde ha trillat ner för 40 år sen.

Din önskedröm att JA pekade ut SE och beskrev SE faller som vanligt i bitar.
Senast redigerad av Dalulven 2026-07-17 kl. 18:51.
Citera
2026-07-17, 18:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Är det ingen som har tänkt tanken på om Stigs fru kan vara en källa till ett vapen?

Läser T.Ps bok nu och slogs av tanken. Som ni säkert märkt i tidigare inlägg är jag fortsatt skeptisk mot SE-GM men har inga problem att hoppa runt mentalt och peta in kommentarer.

Hon är en Lotta (kåren) samt har en pappa inom vapenbranschen, så det finns två möjliga vägar där. Stig kanske blir besvärad och får manligheten stukad över att frun har ett vapen och inte han, och lägger beslag på det med en konstruerad motivation om att han behöver det för att skydda sig från ungdomsgäng runt jobbet.

Frun låter han hållas men kan i efterhand räkna ut vad som har hänt, vilket orsakar skilsmässan.

Det kan förklara att hon utåt köper Stigs berättelse trots att hon bör vara väl medveten om hans skarvande efter år av äktenskap. Indirekt skyddar hon sig själv, extremt besvärad över sin indirekta roll som hon tar till graven. Att hon verkar tro på Stigs original-berättelse slog mig som något märkligt, hon om någon borde väl få utslag på bullshit-o-metern.

En intressant tanke! Ja, alla kring SE borde ha undersökts och synats i sömmarna grundligt.

Allrahelst efter att YN, i början av 1987, tyckte att bilden på SE stämde bra med mannen på åsen.

Eller åtminstone borde man ha tagit ett extravarv med SE under Ölvebro, vilket Anér manade till.
Citera
2026-07-17, 18:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag tror ju att mannen som stötte ihop med en man/kvinna i trappan var Engström. Påväg mot tunnelbanan. Av någon anledning missade han den.

Då var han i princip tvungen att gå till Skandia och ringa till Maggan annars hadde kanske Maggis ringt Skandia och efterlyst honom.

Om man skjuter statsledare är det lite tråkigt att bli efterlyst samma kväll. Det är ju det.

Undrar om polisen kollat med man/kvinna vittnet vem han/hon stötte ihop med? Visat hen ett litet foto av Engström tex?

Men det ligger såklart LÅÅNGT över svenska polisens kapacitet och förmåga. Rena clownbrigaden ju.
Haha vilka töntar.

Vilken man eller kvinna är det? Han som köpte cigaretter på Bohemia?
Citera
2026-07-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vilken man eller kvinna är det? Han som köpte cigaretter på Bohemia?

Nu är inte jag så insatt i Bohemia (brrr), men det kan det mycket vel ha varit, vem som hellst kan ju ha varit där inne.
Citera
2026-07-18, 00:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Något som fick utslag på min "bullshit-o-meter" är väl att ME hade "en pappa inom vapenbranschen".

MEs pappa dog tidigt och jobbade inte inom vapenbranschen.

SEs första fru hade faktiskt en pappa inom vapenbranschen, men de var skilda sedan många år när mordet skedde.

Inte undra på att Dalulven tyckte det var intressant att du fick dina fakta lite i fel ordning. Han är inte så bra själv i detta avseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in