2026-07-15, 17:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Tråkigt nog är det ointressant att diskutera Anders Björkman, Nicola Fauzzi, Yvonne Nieminen, Hans Johansson och Anna Hage och deras rekonstruktionsfoton med dig. Tråkigt nog har du inget att tillföra den diskussionen. Det är uppenbart att fotona innehåller fel. Att du förnekar det är inte mitt problem.

Lägg ned nu och hitta inte på saker jag aldrig påstått.
När har vi diskuterat Johanssons eller Hages rekonstruktionsfoton? Vad har jag förnekat för några fel där?
Återkom mer än gärna så kanske jag får ändra uppfattning, men mig veterligen har vi aldrig diskuterat dessas rekonstruktioner.

Att du sedan inte kan skilja på rekonstruktion(vittnens uppfattning) och vad som faktiskt har hänt är en annan sak. Det har jag exemplifierat med att ta upp Björkmans spegelvända uppfattning samt ACH's helt omvända (nord/syd) uppfattning av paret Palme och GM's placering. Men jag minns inte allt jag skrivit såklart.

Citat:
Konstigt att du och Knattarna ofta nämner hur mycket medhåll den och den skribenten får av andra skribenter. Vad kunde vara mer ointressant?

Vad som är intressant är hur många läsare som läser, inte hur många andra skribenter som håller med.

Du märker inte ens när andra håller med dig. Som jag gjorde igår 18.46.

Det är ju för dig detta är viktigt då du ofta anser att du vänder dig till "läsarna" och "alla med läsförståelse".
Jag tror vi håller med om en hel del och det är väl då och då som att jag postar ett instämmande.
(En risk här är att man blir ihopbakad med andra då man håller med om någon detalj. Vill gärna hålla mig fri från sånt)
Citera
2026-07-15, 17:43
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Bohemiatesen handlar ju dock inte om att SE var inne och drack på Bohemia.

Den tesen grundar sig på två vittnesmål. Ett om att "mannen som hjälpte till med livräddningen" var inne på Bohemia efteråt. Och ett annat om att en man kom in och satte sig ner en kort stund, utan att ta av sig ytterkläderna, och sedan gick ut igen. Och det strax efter mordet. Dvs då SE bör ha varit i korsningen där vid Bohemia om han sprang in i gränden.

Det stöds också lite av att det kan tolkas som att scenen har förskjutits någon minut i SEs förhör då ambulansen är på plats (eller har åkt, det minns jag inte) när han återvänder till brottsplatsen. Det betyder att det verkar ha tagit längre stund än bara en kort vända fram och tillbaka.

Något drickande hade hann inte tid med den kvällen. Bohemia stängde 00 har jag för mig. Sedan åkte han ju hem direkt efter andra turen inne på Skandia.

Min Bohemiahypotes går ut på det

Han kan inte dricka på arbetstid inför Skandia men däremot kan han dricka på arbetstid inför sin fru. Stänger baren 00:00 passar det utmärkt med utstämplingstiden. Han har då 40 minuter på sig att ta ett par glas innan hemfärd vilket är mer än han behöver.

Det S.E i så fall gör är långt ifrån unikt, bland annat är det kutym i Japan att den utarbetade salary-mannen tar en whiskey på puben vid tunnelbanan innan han tar sig hem till familjen. Kruxet är att baxa in honom på Bohemia vid rätt tidpunkt.
Citera
2026-07-15, 17:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Min Bohemiahypotes går ut på det

Han kan inte dricka på arbetstid inför Skandia men däremot kan han dricka på arbetstid inför sin fru. Stänger baren 00:00 passar det utmärkt med utstämplingstiden. Han har då 40 minuter på sig att ta ett par glas innan hemfärd vilket är mer än han behöver.

Det S.E i så fall gör är långt ifrån unikt, bland annat är det kutym i Japan att den utarbetade salary-mannen tar en whiskey på puben vid tunnelbanan innan han tar sig hem till familjen. Kruxet är att baxa in honom på Bohemia vid rätt tidpunkt.
Har du en helt egen bohemiahypotes? Vad går den ut på? Och vad grundas den på?
Citera
2026-07-15, 18:12
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Har du en helt egen bohemiahypotes? Vad går den ut på? Och vad grundas den på?

Hypotesen:

1) Engström har pågående alkoholproblem 1986 (stöds av praktikanten Henrik Hallin). Han vill dock inte dricka på arbetstid då han värderar sin tjänst så pass högt och är i en någorlunda kontrollerbar fas av missbruket. Han vill heller inte dricka hemma då han åker på utskällningar av frun (grannarna och Bridgegruppen har börjat viska om det) som häller ut flaskorna.

2) Lösningen är att dricka utanför sin formella arbetstid, men på "arbetstid" inför sin fru. Exempelvis tar han in på barer efter jobbet (Bohemia är inte ett krav), och tar ett par snabba glas. Han dricker sig inte totalt redlös och har lite Listerine i handledsväskan, så kommer han undan med det hemma. Därefter adderar han på tiden på barerna som "övertid" inför sin fru och ser bra ut som anstränger sig på jobbet. Självklart har han tagit en paus från alkoholen som de kom överens om i julas.

3) Han stämplar ut med Bohemia i sikte och är på bra humör inför väktarna då fixen är på G. Det passar också bra att dricka dagen före semester då man inte har en väckarklocka som ringer och en arbetsdag att prestera sig igenom.

Vad som händer sen har jag inget exakt svar på i nuläget, men jag ser två primära alternativ.

a) Han lyckas ta sig in på Bohemia före hela mordet och får vetskap om det först när han lämnar baren efter drygt 20 minuter. När jag simulerar det samt testar själv i området med stoppur får jag det till att det är tekniskt möjligt men obekvämt och eventuellt osannolikt.

b) Han stämplar ut sent och når mordplatsen efter mordet. Ingen tar någon notis om den gråa mannen i bakgrunden som i huvudsak tittar planlöst på den skrämmande scenen. Han tänker kallsinnigt att det är någon sorts kriminell uppgörelse och tänker inte låta det stoppa honom från den efterlängtade drinken. Han smiter ner på Bohemia och skäms sedan i efterhand när han förstår vad han just missade och påbörjar efterhandskonstruktionen.

En central målsättning är återigen att dölja barrundan för frun som annars enkelt kan räkna ut att samma sak har hänt under alla andra kvällspass under vintern och driva skilsmässohotet vidare.

Den tänkbara luckan i B-förloppet där Stig infiltrerar Bohemia skulle kunna vara strax efter att Jeppsson påbörjar löpningen efter GM men före polisinsatsen är på Tunnelgatan.

Jag ska klura lite mer och återkomma. Rent principiellt tycker jag dock att Ockham-faktorn är god och det förklarar hur SE formligen går upp i rök. Problemet är praktiskt och logistiskt.
Senast redigerad av H24 2026-07-15 kl. 18:29.
Citera
2026-07-15, 18:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Snälla, byt grammofonskiva.

Du har spelat den fler gånger än ABBA har spelats i radio.

Senaste svaret.

Fungerande länkar: JÅS såg ut så här. JÅS hade inte keps. JÅS såg inte ut så här.

Ingen av dem framstod så när de hastade förbi en mörk februarikväll, medan JA hade fokus på AB.

Tar den polletten lång tid att trilla ner?
Citera
2026-07-15, 18:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hypotesen:

1) Engström har pågående alkoholproblem 1986 (stöds av praktikanten Henrik Hallin). Han vill dock inte dricka på arbetstid då han värderar sin tjänst så pass högt och är i en någorlunda kontrollerbar fas av missbruket. Han vill heller inte dricka hemma då han åker på utskällningar av frun (grannarna och Bridgegruppen har börjat viska om det) som häller ut flaskorna.

2) Lösningen är att dricka utanför sin formella arbetstid, men på "arbetstid" inför sin fru. Exempelvis tar han in på barer efter jobbet (Bohemia är inte ett krav), och tar ett par snabba glas. Han dricker sig inte totalt redlös och har lite Listerine i handledsväskan, så kommer han undan med det hemma. Därefter adderar han på tiden på barerna som "övertid" inför sin fru och ser bra ut som anstränger sig på jobbet. Självklart har han tagit en paus från alkoholen som de kom överens om i julas.

3) Han stämplar ut med Bohemia i sikte och är på bra humör inför väktarna då fixen är på G. Det passar också bra att dricka dagen före semester då man inte har en väckarklocka som ringer och en arbetsdag att prestera sig igenom.

Exakt vad som händer sen har jag inget bra svar på, men jag ser två primära alternativ.

a) Han lyckas ta sig in på Bohemia före hela mordet och får vetskap om det först när han lämnar baren efter drygt 20 minuter. När jag simulerar det samt testar själv i området med stoppur får jag det till att det är tekniskt möjligt men obekvämt och eventuellt osannolikt.

b) Han stämplar ut sent och når mordplatsen efter mordet. Ingen tar någon notis om den gråa mannen i bakgrunden som i huvudsak tittar planlöst på den skrämmande scenen. Han tänker kallsinnigt att det är någon sorts kriminell uppgörelse och tänker inte låta det stoppa honom från den efterlängtade drinken. Han smiter ner på Bohemia och skäms sedan i efterhand när han förstår vad han just missade och påbörjar efterhandskonstruktionen.

En central målsättning är återigen att dölja barrundan för frun som annars enkelt kan räkna ut att samma sak har hänt under alla andra kvällspass under vintern och driva skilsmässohotet vidare.

Jag ska klura lite mer och återkomma. Rent principiellt tycker jag dock att Ockham-faktorn är god och det förklarar hur SE formligen går upp i rök. Problemet är praktiskt och logistiskt.

Det håller inte eftersom SE, till skillnad från alla andra på platsen, ser LJ medan denne iakttar GM i trappen, och som enda vittne kan beskriva detta redan dagen efter MOP. Han var där, någonstans utefter siktlinjen. Men inte kvar på mordplatsen, enligt undersökningar i maj 1986.

Samtidigt vet vi att GM tittade bakåt minst en gång, i riktning mot LJ ...
Citera
2026-07-15, 18:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Även lindrigt intelligenta människor inser att det du upprepar som en salongsberusad papegoja på repeat om att bilden på SE som JA regerade på föreställde JÅS inte är sant.

Du vet att en lögn inte blir mer sann för att man upprepar den? Det är bara en myt.

Vad som skedde stod klart redan för 40 år sedan.

Att du fortfarande inte har fattat det är en aning märkligt, men det säger antagligen en del, om något.
Citera
2026-07-15, 18:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Hypotesen:

Exakt vad som händer sen har jag inget bra svar på, men jag ser två primära alternativ.

Det finns väl rimlighet i det. Men jag håller dock inte med om den här "sanningen" om att SE gick upp i rök. Det vet vi inte om han gjorde. Och väldigt mycket tyder på att han var där.

Dels har han väldigt många observationer från brottsplatsen efter mordet som kraftigt indikerar att han var där. Och då alltså minutrarna efteråt.

Och dels finns det många observationer av en man där som stämmer in på SE.
Citera
2026-07-15, 18:30
Medlem
Citat:
En detalj jag noterar i T.Ps bok är att Engström har sin karaktäristiska keps på sig när han återvänder till Skandia. Som GM spelar han ju rysk roulette här som återvänder till området ovetandes om hur exakta vittnesuppgifterna blev. Det vore en väldigt smal sak att ta av sig den utstickande kepan och således förbättra oddsen lite och minska risken att någon plötsligt känner igen honom, kanske peta ner den i den famösa väskan. Ett litet minuspoäng för SE-GM.

Kanske lite konstigt att återvända till jobbet några minuter efter att han gick därifrån, men nu med andra kläder?

Eller?
Citera
2026-07-15, 18:31
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Det finns väl rimlighet i det. Men jag håller dock inte med om den här "sanningen" om att SE gick upp i rök. Det vet vi inte om han gjorde. Och väldigt mycket tyder på att han var där.

Dels har han väldigt många observationer från brottsplatsen efter mordet som kraftigt indikerar att han var där. Och då alltså minutrarna efteråt.

Vilka är de främsta? Genuin fråga. Jag tenderar att hålla med förespråkarna om att han mycket riktigt inte står att finna på mordplatsen, men ser hellre ett annat svar än GM.
Citera
2026-07-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Ja eller det är en osannolik lösning om man har en bestämd uppfattning om hur och varför mord på politiker sker och vem, när det kommer till kritan, som är beredd att ge upp sitt liv för en sådan handling. Ibland är det politiskt motiverade dåd, absolut se Robert Kennedy, men svaret finns ändå, vilket FBI har förstått, hos GM själv. Offret motiverar eg. inte, uteslutande, sin död genom sitt politiska engagemang utan kanske mer genom hur denne framstår i rollen som fixstjärna.

Anna Lindh provocerade säkert MM med politiska ställningstaganden men slumpen, MMs knarkande och säkerligen Lindhs stjärnstatus inte minst i samband med affischerna på henne under EURO-kampanjen kan nog ha triggat mer.

JFK var inte politiskt, Oswald hade redan försökt mörda en republikan och misslyckats, han befann sig i en nedåtgående spiral när han avfärdas och avvisas av Kuba (och KGB), när han läser att JFK ska visas upp i Texas. Öppen kortege förbi psykopatens arbetsplats. Man publicerar öppet tid och plats. Oswald behöver bara vänta på att Kennedy ska passera som utlovat.

Palme gick på bio och underskattade risk och våldskapital hos en något labil, bitter och påverkad kuf som i vanlig ordning tvingades jobbade över.

Precis, det är inget klassiskt «deckarmord» precis. Ingen gangster, ingen torped, ingen hemlig agent.

Men en labil, bitter, påverkad kuf som tvingades jobba över.

Bra beskrivning!
Citera
2026-07-15, 18:34
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Kanske lite konstigt att återvända till jobbet några minuter efter att han gick därifrån, men nu med andra kläder?

Eller?

Jag hade då hellre tagit den risken än att dyka upp ett tiotal meter från mordplatsen klädd som mördaren. Den fullkomliga iskyla SE-GM påstått uppvisar här måste ifrågasättas. Nerver av stål räcker inte till.
Senast redigerad av H24 2026-07-15 kl. 18:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in