2026-07-15, 14:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Sålänge ingen är dömd finns många möjligheter ja. Helt klart.

Men oavsett, alla konstigheter kring SE är mycket svåra att komma runt. Något alibi har fortfarande ingen lyckats ge honom.
Jag tycker iofs inte att de är så svåra att komma runt.

Tänker man bara att det gick till ungefär så som han säger, fast med lite missuppfattningar så som alla vittnen har plus lite möjliga skarvningar och överdrifter så är man helt förbi honom. Svårare än så är det inte. Det blir bara svårt om man hela tiden gör allt konstigare och mer misstänkt än vad det egentligen är.

Det finns flertalet observationer av en man som stämmer överens med SE och vad hans säger sig göra. Han har så många olika korrekta observationer av vad som hände på mordplatsen efter mordet att det är extremt osannolikt att han inte var där. Ett vittne pekar dessutom honom på bild och ett annat säger att han han sett honom på plats.

Det som är svårt att komma runt är alla konstigheter med honom som gm.
Det är väldigt svåra saker att runda.
Det är extremt svårt att komma runt vapenfrågan. Det är svårt att komma runt att vittnena beskriver en betydligt yngre man med mörka drag och breda axlar. Vissa vittnen beskriver också detaljerat en jacka som inte SE hade.
Det är svårt att komma runt alla de observationer av mgm som omöjligt kan gälla SE, som då istället är flertalet okända män som inte hört av sig till utredningen.
Det är svårt att komma runt att inget misstänkt någonsin kommit fram av utredningen mot honom, det är till och med tvärtom.
Citera
2026-07-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag tycker iofs inte att de är så svåra att komma runt.

Tänker man bara att det gick till ungefär så som han säger, fast med lite missuppfattningar så som alla vittnen har plus lite möjliga skarvningar och överdrifter så är man helt förbi honom. Svårare än så är det inte. Det blir bara svårt om man hela tiden gör allt konstigare och mer misstänkt än vad det egentligen är.

Det finns flertalet observationer av en man som stämmer överens med SE och vad hans säger sig göra. Han har så många olika korrekta observationer av vad som hände på mordplatsen efter mordet att det är extremt osannolikt att han inte var där. Ett vittne pekar dessutom honom på bild och ett annat säger att han han sett honom på plats.

Det som är svårt att komma runt är alla konstigheter med honom som gm.
Det är väldigt svåra saker att runda.
Det är extremt svårt att komma runt vapenfrågan. Det är svårt att komma runt att vittnena beskriver en betydligt yngre man med mörka drag och breda axlar. Vissa vittnen beskriver också detaljerat en jacka som inte SE hade.
Det är svårt att komma runt alla de observationer av mgm som omöjligt kan gälla SE, som då istället är flertalet okända män som inte hört av sig till utredningen.
Det är svårt att komma runt att inget misstänkt någonsin kommit fram av utredningen mot honom, det är till och med tvärtom.

I farten kommer jag ihåg, «polisen hård mot Lisbeth», «en man drar i benen på Palme», « vit taxibil, står ute och pratar i radio», «AH och Glantz sitter vid Palme». Säkert fler.

Men inget av det här är riktiga alibi.
Citera
2026-07-15, 14:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
I farten kommer jag ihåg, «polisen hård mot Lisbeth», «en man drar i benen på Palme», « vit taxibil, står ute och pratar i radio», «AH och Glantz sitter vid Palme». Säkert fler.

Men inget av det här är riktiga alibi.
Det finns bortåt 20-30 kända sådana observationer.

Även om det inte är ett alibi så borde det väl ändå påverka hur sannolikt det är att han var där?

Själv förstår jag inte tankegången med att först se att han beskriver en stor mängd detaljer han inte borde kunna veta som gm. Därefter se att en man som SE beskrivs på plats av flertalet vittnen. Och därefter komma fram till att det bara är en blandning av extrem tur och ett antagande om att han lusläst media.
Citera
2026-07-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det finns bortåt 20-30 kända sådana observationer.

Även om det inte är ett alibi så borde det väl ändå påverka hur sannolikt det är att han var där?

Själv förstår jag inte tankegången med att först se att han beskriver en stor mängd detaljer han inte borde kunna veta som gm. Därefter se att en man som SE beskrivs på plats av flertalet vittnen. Och därefter komma fram till att det bara är en blandning av extrem tur och ett antagande om att han lusläst media.

Vid det här laget handlar det inte såå mycket om vad som är sannolikt. Lika mycket vad som är möjligt.

Det ÄR ju en osannolik lösning på det här fallet, annars hadde det varit löst för länge sen. Vissa delar ser ut att ha varit rätt konstiga och tillfälliga.

Mycket konstigheter kring Engström, han har på nåt sätt mycket att svara för. Ett barn fattar ju att det är något som inte stämmer. ++
Citera
2026-07-15, 14:40
Medlem
Kjamfossftws avatar
Ingen har placerat Stig på mordplatsen efter mordet. Det finns dessutom fullt plausibla identifikationer på t.ex mannen som drar i Palmes ben osv. Stig befann sig absolut inte på mordplatsen efter mordet. En man med hans signalement, vi vet alla att det mest besvärande är den unika handledsväskan, flyr på DGs gata. Nej, det är irrelevant att veta hur många som ägde en sådan 1986. Nej det är inte det enda i signalementet. Där och då finns en man med den väskan. Vi vet alla att det är så. Man får anstränga sig om man vill att det inte är Stig som flyr och möter Nieminen. Nej, vi vet, han ser inte henne och nej, hon ser inte ansiktet men hakan. Nej, hakan är inte det enda hon ser, ursprungligen, du behöver inte spamma om det.
Senast redigerad av Kjamfossftw 2026-07-15 kl. 14:45.
Citera
2026-07-15, 15:05
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Vid det här laget handlar det inte såå mycket om vad som är sannolikt. Lika mycket vad som är möjligt.

Det ÄR ju en osannolik lösning på det här fallet, annars hadde det varit löst för länge sen. Vissa delar ser ut att ha varit rätt konstiga och tillfälliga.

Mycket konstigheter kring Engström, han har på nåt sätt mycket att svara för. Ett barn fattar ju att det är något som inte stämmer. ++

Ja eller det är en osannolik lösning om man har en bestämd uppfattning om hur och varför mord på politiker sker och vem, när det kommer till kritan, som är beredd att ge upp sitt liv för en sådan handling. Ibland är det politiskt motiverade dåd, absolut se Robert Kennedy, men svaret finns ändå, vilket FBI har förstått, hos GM själv. Offret motiverar eg. inte, uteslutande, sin död genom sitt politiska engagemang utan kanske mer genom hur denne framstår i rollen som fixstjärna.

Anna Lindh provocerade säkert MM med politiska ställningstaganden men slumpen, MMs knarkande och säkerligen Lindhs stjärnstatus inte minst i samband med affischerna på henne under EURO-kampanjen kan nog ha triggat mer.

JFK var inte politiskt, Oswald hade redan försökt mörda en republikan och misslyckats, han befann sig i en nedåtgående spiral när han avfärdas och avvisas av Kuba (och KGB), när han läser att JFK ska visas upp i Texas. Öppen kortege förbi psykopatens arbetsplats. Man publicerar öppet tid och plats. Oswald behöver bara vänta på att Kennedy ska passera som utlovat.

Palme gick på bio och underskattade risk och våldskapital hos en något labil, bitter och påverkad kuf som i vanlig ordning tvingades jobbade över.
Citera
2026-07-15, 16:13
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
TP skrev i boken:
I samband med 30-årsminnet av Palmemordet utkom hobbyskribenten Lars Larsson med boken Nationens fiende på eget förlag. Trots att Larsson förtjänstfullt gått igenom graverande fakta, Engströms vittnesmål och polisens utredning blev genomslaget magert. En större artikel i en kvällstidning följdes inte upp av andra medier, vilket pekade på problemet: det räckte inte med en stark historia om en i högsta grad sannolik gärningsman.
Även Lars Larsson berättar om Stig Engströms bakgrund i Nationens fiende, utgiven på eget förlag 2016. Kapitlet heter "Extra material: Stures bakgrund".
Ett erkännande till en kollega som alltså var den förste att i bokform lansera Engström som gärningsman. Ni tröttnar inte (av någon anledning) att kasta skit på Thomas Pettersson, man kan undra varför ...

Jag kastar inte skit på TP. Det gör han bra själv.

Förstår inte varför ditt inlägg förändrar vad jag skrev.
Citera
2026-07-15, 16:32
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Utredarna har såklart haft tillgång till materialet under hela tiden. Alla de som missförstått och feltolkat o.s.v.
Sedan blir det ju förstås rätt märkligt när du hänvisar till "läsarna", att alla vill ha "längre motiveringar" och att alla "med läsförsåelse" köper dina argument. Men du är ju tämligen ensam.
Nog om det.
Du kan backa lite till där du först klev in här och ta detta med "skäligen misstänkt" med de som anser detta. För där hade du ju fel, (dålig läsförståelse?)?
(FB) Skandiamannen

Ja precis, yttrandefrihet! Men där du verkar ha svårt med att ta det från min sida. Jag har tydligt sagt att jag inte vill diskutera dina hypoteser. Varför börja med personangrepp och dra in DDR?

Tråkigt nog är det ointressant att diskutera Anders Björkman, Nicola Fauzzi, Yvonne Nieminen, Hans Johansson och Anna Hage och deras rekonstruktionsfoton med dig. Tråkigt nog har du inget att tillföra den diskussionen. Det är uppenbart att fotona innehåller fel. Att du förnekar det är inte mitt problem.

Konstigt att du och Knattarna ofta nämner hur mycket medhåll den och den skribenten får av andra skribenter. Vad kunde vara mer ointressant?

Vad som är intressant är hur många läsare som läser, inte hur många andra skribenter som håller med.

Du märker inte ens när andra håller med dig. Som jag gjorde igår 18.46.
Citera
2026-07-15, 16:36
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE medicinerade med kortison, så det svullna ansiktet kunde också bero på biverkningar från kortisonet.

SE var reumatiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Tilläggas kan att det saknas belägg att Stig Engström hade alkoholproblem 1986.

I domen för grovt rattfylleri 1997 (två och ett halvt år före hans död) uppgav Engström att hans alkoholproblem började 1996, vilket domskälen inte ifrågasatte.

Läser Filter/T.Ps bok nu och Skandias prao-elev Henrik Hallin hade starka misstankar om att Engström hade pågående alkoholproblem redan 1986. Jag uppfattar det personligen som att han är helt säker men uttrycker sig artigt. For the record bara, i mina ögon stärker det Bohemia-tesen något. Mvh,
Citera
2026-07-15, 17:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Att det är en osannolik lösning av den anledningen att det inte är löst är inte en logisk slutledning man kan dra.

I det här fallet har det ju mycket att göra med en utredning som var en ren katastrof från dag 1.
Citera
2026-07-15, 17:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Läser Filter/T.Ps bok nu och Skandias prao-elev Henrik Hallin hade starka misstankar om att Engström hade pågående alkoholproblem redan 1986. Jag uppfattar det personligen som att han är helt säker men uttrycker sig artigt. For the record bara, i mina ögon stärker det Bohemia-tesen något. Mvh,
Bohemiatesen handlar ju dock inte om att SE var inne och drack på Bohemia.

Den tesen grundar sig på två vittnesmål. Ett om att "mannen som hjälpte till med livräddningen" var inne på Bohemia efteråt. Och ett annat om att en man kom in och satte sig ner en kort stund, utan att ta av sig ytterkläderna, och sedan gick ut igen. Och det strax efter mordet. Dvs då SE bör ha varit i korsningen där vid Bohemia om han sprang in i gränden.

Det stöds också lite av att det kan tolkas som att scenen har förskjutits någon minut i SEs förhör då ambulansen är på plats (eller har åkt, det minns jag inte) när han återvänder till brottsplatsen. Det betyder att det verkar ha tagit längre stund än bara en kort vända fram och tillbaka.

Något drickande hade hann inte tid med den kvällen. Bohemia stängde 00 har jag för mig. Sedan åkte han ju hem direkt efter andra turen inne på Skandia.
Citera
2026-07-15, 17:34
Avstängd
H24s avatar
En detalj jag noterar i T.Ps bok är att Engström har sin karaktäristiska keps på sig när han återvänder till Skandia. Som GM spelar han ju rysk roulette här som återvänder till området ovetandes om hur exakta vittnesuppgifterna blev. Det vore en väldigt smal sak att ta av sig den utstickande kepan och således förbättra oddsen lite och minska risken att någon plötsligt känner igen honom, kanske peta ner den i den famösa väskan. Ett litet minuspoäng för SE-GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in