2026-06-22, 14:57
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Jag säger det inte utan konsekvenser men att upprätthålla ett dysfunktionellt system och sen klaga på den tyder bara på att det bara är gnäll

Låt den haverera så vrider sig huvuden mot problemet så kan den ersättas av något annat

Kaotiskt ja men allt extremt leder till förändring.

Jag håller helt med dig. Jag tycker problemet med den toxiska totalitära feminismen, eller vad man vill kalla den, är så pass utspridd att systemet inte kan enkelt repareras. Systemfelen är för utspridda och omfattande. Och när haveriet blir synligt så förns då kommer tillräckligt många prioritera frågan.
Citera
2026-06-22, 17:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag håller helt med dig. Jag tycker problemet med den toxiska totalitära feminismen, eller vad man vill kalla den, är så pass utspridd att systemet inte kan enkelt repareras. Systemfelen är för utspridda och omfattande. Och när haveriet blir synligt så förns då kommer tillräckligt många prioritera frågan.
Huvuden rullar
Citera
2026-06-22, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Huvuden rullar
Nä mäns värde prioriteras ner bara. Inga huvuden rullar så vitt jag kan se.
Citera
2026-06-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Ingenting. Bara lägg ner hela konceptet med jämställdhet och rekrytera efter kompetens istället.

Det är hyckleriet som sticker i ögonen, inte den så kallade ojämställdheten.
Man rekryterar redan efter kompetens.
Citera
2026-06-22, 18:13
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Är Jämställdhetsmyndigheten den enda myndigheten i Sverige där det är majoritet kvinnor? Förutom offentligt sektor, av helt naturliga skäl.
Citera
2026-06-22, 18:17
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Eller bara sluta kvotera in kvinnor? Låta meriter och inte kön avgöra? Kan ju vara en revolutionerande idé.

Det som är problematiskt är inte kvinnor, som individer eller grupp, det som är problematiskt är feminiseringen av samhällsbeslut, att ”mjuka” värden ska ha företräde över rationella beslut.

Det är möjligt att alla kvinnorna inom kommunal, offentlig och statlig organisation är inkvoterade. Men att meriter inte skulle vara avgörande är bs.
Citera
2026-06-22, 18:28
Medlem
Matriarkat är ju väldigt märkligt ordval.
De flesta använder nog orden patriarkat/ matriarkat avseende hela samhällen och inte specifika områden.
Kvinnor dominerar inte ”inom de flesta maktsfärer” bara för att de nu ev. dominerar inom staten. Det är mig veterligen ex. fortsatt en liten manlig dominans inom R&R. Fortsatt manlig dominans inom en radda högre akademiska yrken, samt företagsstyrelser etc.

Och att Sverige skulle bli ”svagt” för att där finns kvinnor vid makt är ju rent strunt.
Motbevisat rejält via att de allra flesta gravt patriarkala samhällen idag antingen tillhör de ”svagare” eller….är på väg attflrsvsgas pga manlig mascho inkompetens. (USA och Ryssland) som ex.
Citera
2026-06-22, 18:34
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Det är möjligt att alla kvinnorna inom kommunal, offentlig och statlig organisation är inkvoterade. Men att meriter inte skulle vara avgörande är bs.

Om två likvärdiga kandidater har olika kön väljs kvinnan, hur är inte det strukturell orättvisa? Men, det är inte poängen, poängen är inte hur många kroppar som har ett visst kön, poängen är att feminisering tillåts sätta agendan. Att relationskoncensus har större dignitet än vad rationella principer har. Det är poängen med författarnas argument.
Citera
2026-06-22, 18:37
Medlem
Citat:
Om två likvärdiga kandidater har olika kön väljs kvinnan, hur är inte det strukturell orättvisa? Men, det är inte poängen, poängen är inte hur många kroppar som har ett visst kön, poängen är att feminisering tillåts sätta agendan. Att relationskoncensus har större dignitet än vad rationella principer har. Det är poängen med författarnas argument.

Fast om nio av tio likvärdiga kandidater är kvinnor är det bara matematiskt sannolikt att en kvinna får jobbet.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-06-22 kl. 18:40.
Citera
2026-06-22, 18:41
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Om två likvärdiga kandidater har olika kön väljs kvinnan, hur är inte det strukturell orättvisa?

Yep. Om en organisation har underskott på endera könet kan de göra så

Fattar det som att tråden handlar om att man vill att kvinnodominerade organisationer ska göra likadant? Eftersom de hittills varit dåliga på det.

Citat:
Men, det är inte poängen, poängen är inte hur många kroppar som har ett visst kön, poängen är att feminisering tillåts sätta agendan. Att relationskoncensus har större dignitet än vad rationella principer har. Det är poängen med författarnas argument.

Det här säger mig ingenting. Mycket väsen för ingenting typ.
Citera
2026-06-22, 18:47
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Man rekryterar redan efter kompetens.

Nej. Läs artikeln.
Citera
2026-06-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nej. Läs artikeln.

Man har knappt kvotering idag, men där man har det så är det när två LIKA MERITERADE står mot varandra som man väljer det saknade könet ex.

Men jag vet i den antifeministiska världen så är att vara man meriterande i sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in