2026-06-21, 19:17
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Bara lägg ner hela konceptet med jämställdhet och rekrytera efter kompetens istället.

Har du mycket erfarenhet av rekrytering? Eftersom du verkar mena att man inte rekryterar efter kompetens idag?
Citera
2026-06-21, 19:38
Medlem
Clas-Ohlson80s avatar
Min uppfattning är att en majoritet fortfarande inte vill erkänna att det finns biologiska skillnader mellan könen på gruppnivå för att de tror att det är detsamma som att säga att kvinnor är sämre än män. Därtill har allt som kan anses vara manligt länge ansetts vara ”toxiskt”. Därför har jag svårt att tro att motståndet mot feminiseringen av staten kommer ge effekt.
Citera
2026-06-21, 19:45
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas-Ohlson80
Min uppfattning är att en majoritet fortfarande inte vill erkänna att det finns biologiska skillnader mellan könen på gruppnivå för att de tror att det är detsamma som att säga att kvinnor är sämre än män. Därtill har allt som kan anses vara manligt länge ansetts vara ”toxiskt”. Därför har jag svårt att tro att motståndet mot feminiseringen av staten kommer ge effekt.

Det är väl skitsamma?

Män kan säkert få jobb i hemtjänsten.
Citera
2026-06-21, 19:58
Medlem
Det behövs ingen källa.. precis så är det.

Man kan tycka vad man vill om privat sjukvård men 2 saker har hänt.

- Det är inte längre vård efter behov, den som har privat försäkring slipper vänta.

- Att operationer ställs in och vårdavdelningar stänger beror på brist på personal, särskilt sjuksköterskor, som hellre jobbar privat där lönerna är högre, arbetstiderna bättre, och patientklientelet inte är så krävande.

Citat:
Källa?
Citera
2026-06-21, 20:12
Medlem
Rubriken är minst sagt missvisande då den på inte sätt handlar om att kvinnor vid maktpositioner skulle vara ett problem.

Den handlar bara om att det blir ojämställt om kvinnor dominerar dessa yrken, och att vi istället ska sträva efter att ha lika många män som kvinnor på maktpositioner.

En rättelse vore alltså på sin plats: ”SvD debatt: Den ojämna fördelningen av kvinnor och mäns makt över staten ej hållbar och gör staten svag!”
Citera
2026-06-21, 20:12
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Har du mycket erfarenhet av rekrytering? Eftersom du verkar mena att man inte rekryterar efter kompetens idag?

Det finns studier som visar att män diskrimineras vid rekrytering till kvinnodominerade yrken. Motsvarande gäller inte för kvinnor som rekryteras till mansdominerade yrken.

Jag har sett jobbannonser där man uttryckligen skriver att "kvinnor uppmanas att söka". Detta till jobb där det är en ren nackdel att vara kvinna.

För att inte tala om alla som branschorganisationer för kvinnor som arbetsgivare samarbetar med, främst inom tech och till chefsroller. Jag räknade till tio stycken bara inom tech för några år sedan. Womenintech, pinkcode och annat trams.
Citera
2026-06-21, 20:13
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Det behövs ingen källa.. precis så är det.

Man kan tycka vad man vill om privat sjukvård men 2 saker har hänt.

- Det är inte längre vård efter behov, den som har privat försäkring slipper vänta.

- Att operationer ställs in och vårdavdelningar stänger beror på brist på personal, särskilt sjuksköterskor, som hellre jobbar privat där lönerna är högre, arbetstiderna bättre, och patientklientelet inte är så krävande.

Och vad är problemet med det?
Citera
2026-06-21, 20:21
Medlem
godhetsapostelns avatar
Vi vet ifrån skolan att kvinnor ger tjejer högre betyg.

Gissar att de även anställer bara kvinnor. Uppenbart så på SVT.
Citera
2026-06-21, 20:23
Medlem
Att sjukvården blir ojämlik, att antalet vårdplatser på Akutsjukhus minskar, att folk dör i onödan, eller får utstå mycket lidande pga köer

Det går på tvärs mot hur majoriteten tycker det ska vara.

Jag är läk och har inget problem med privat vård, men då ska det vara speciella sjukhus.

Och det kräver att lönerna och arbetsvillkoren för offentliganställda blir bättre.

Citat:
Och vad är problemet med det?
Citera
2026-06-21, 20:33
Medlem
Citat:
Det rekryteras inte efter kompetens, Läs artikeln:

Det ser alltid ut så här. Vi är många som drabbats av det här i yrkeslivet, män ses som andra klassens medarbetare. Dina söner kommer också drabbas.
De kommer att klara sig. Mycket för att de aldrig trott att de haft något privilegie pga kön, hudfärg el annat.
Citera
2026-06-21, 20:45
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Att sjukvården blir ojämlik, att antalet vårdplatser på Akutsjukhus minskar, att folk dör i onödan, eller får utstå mycket lidande pga köer

Det går på tvärs mot hur majoriteten tycker det ska vara.

Jag är läk och har inget problem med privat vård, men då ska det vara speciella sjukhus.

Och det kräver att lönerna och arbetsvillkoren för offentliganställda blir bättre.

Jag skiter i hur majoriteten tycker att det ska vara. Om jag kan betala för att gå före ett rökande fetto i kön så gör jag det. Alla har råd med en privat sjukförsäkring, det handlar om prioriteringar.

Offentligt finansierad sjukvård producerar alltid köer, det ser likadant ut i andra länder.
Citera
2026-06-21, 20:48
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
De kommer att klara sig. Mycket för att de aldrig trott att de haft något privilegie pga kön, hudfärg el annat.

Alla klarar sig, alltid. Det är inte det debatten eller artikeln handlar om.

Jag förstår inte vad du syftar på i ditt sista stycke, vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in