Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Håller med dig helt. Det är för låga (eller fel) förväntningar på pojkar. Nu undrade jag mest vad de som tycker att skolan har feminiserats skulle svara.
Skolan har feminiserats eftersom skol-undervisningen kräver lugn och ro och läxläsning och tjejer gör som andra säger åt dem medans många killar är sig själv närmast och gör vad de tycker är bäst.
Jag kan hålla med om att enklare undervisning t.ex högstadiet måste prioritera lugn, men på högre nivå så är det viktigare att tänka fritt och nytt, och prata med många för att fånga upp andras tankar. Så jag förstår om tjejer får dominera högstadiet, men män universitetet.
Att det sedan finns ett stort antal utbildningar som egentligen inte kräver nytänk utan korvstoppning, t.ex psykolog veterinär eller jurist, förklarar varför det går mest tjejer där. Jag hade aldrig kunnat ha det jobbet. Finns ett flertal jobb som förslappats rejält efter att kvinnor tagit över, t.ex just veterinär journalist arkitekt. Extrem skillnad på män och kvinnor när jag tänker efter.