2026-06-22, 18:57
Medlem
HerrTragisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Om två likvärdiga kandidater har olika kön väljs kvinnan, hur är inte det strukturell orättvisa? Men, det är inte poängen, poängen är inte hur många kroppar som har ett visst kön, poängen är att feminisering tillåts sätta agendan. Att relationskoncensus har större dignitet än vad rationella principer har. Det är poängen med författarnas argument.

Det är svårt för kvinnor att konkurrera med män på lika villkor. Män måste lyckas, annars blir de losers.
För kvinnor är det en hobby att lyckas.

Därför daltas det mer med kvinnor.

Eftersom livet skulle bli mycket tråkigare utan kvinnor, så anser jag män får stå ut med detta.
Det är roligt när kvinnor tar del av samhällslivet. Kvinnor inom polisen, kvinnor på MMA klubben, kvinnor som kör långtradare mm.

Daltar vi inte med kvinnor blir de kvar hemma i köket.
Citera
2026-06-22, 19:21
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Man har knappt kvotering idag, men där man har det så är det när två LIKA MERITERADE står mot varandra som man väljer det saknade könet ex.

Men jag vet i den antifeministiska världen så är att vara man meriterande i sig självt.

När det saknade könet är män så går det bra att anställa hur man vill. När det saknade könet är kvinnor så blir det bakläxa i regleringsbrevet.

Återigen, Läs artikeln istället för att associera fritt.

Citat:
När vi gick igenom instruktionerna i regleringsbreven till de mest ojämställda myndigheterna fann vi att bara mansdominerade myndigheter instruerats att bli mer jämställda. Jämställdhetsmyndigheten, med en kvinnoandel på 85 procent, fick exempelvis ingen sådan bakläxa.
Citera
2026-06-22, 19:34
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrTragisk
Det är svårt för kvinnor att konkurrera med män på lika villkor. Män måste lyckas, annars blir de losers.
För kvinnor är det en hobby att lyckas.

Därför daltas det mer med kvinnor.

Fast inom statlig och kommunal organisation verkar det vara tvärtom.

Citat:
Eftersom livet skulle bli mycket tråkigare utan kvinnor, så anser jag män får stå ut med detta.
Det är roligt när kvinnor tar del av samhällslivet. Kvinnor inom polisen, kvinnor på MMA klubben, kvinnor som kör långtradare mm.

Daltar vi inte med kvinnor blir de kvar hemma i köket.

Jag brukar tänka detsamma om män.

Daltar vi inte med män lär de sig aldrig hur diskmaskinen fungerar (trots att de påstår sig vara väldigt tekniska)
Citera
2026-06-22, 19:48
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Man har knappt kvotering idag, men där man har det så är det när två LIKA MERITERADE står mot varandra som man väljer det saknade könet ex.

Men jag vet i den antifeministiska världen så är att vara man meriterande i sig självt.

Det gör ju att individer av ett underrepresenterat kön enklare får jobb. De blir alltså positivt särbehandlade.

Kvotering görs även till bolagsstyrelser via EU, samt genom mål om ett viss kvot författare, filmskapare, professorer etc.
Citera
2026-06-22, 20:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Nä mäns värde prioriteras ner bara. Inga huvuden rullar så vitt jag kan se.
Du ligger efter.
Citera
2026-06-22, 20:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Fast inom statlig och kommunal organisation verkar det vara tvärtom.

För att där rör det sig om låtsasjobb.

Budgeten kommer från skattepengar och verksamheten är inte konkurrensutsatt. Det är därför offentlig sektor bara växer och växer trots att allt blir sämre.

Inom privat sektor måste ett företag förr eller senare gå med vinst för att överleva.
Citera
2026-06-22, 20:19
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det gör ju att individer av ett underrepresenterat kön enklare får jobb. De blir alltså positivt särbehandlade.

Kvotering görs även till bolagsstyrelser via EU, samt genom mål om ett viss kvot författare, filmskapare, professorer etc.

Yes, och det är exakt det som artikelförfattarna vill att kvinnodominerade arbetsplatser ska bli bättre på. Att positivt särbehandla män så att det blir lite mer balans mellan könen inom tex skola och vård.
Citera
2026-06-22, 20:23
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
För att där rör det sig om låtsasjobb.

Budgeten kommer från skattepengar och verksamheten är inte konkurrensutsatt. Det är därför offentlig sektor bara växer och växer trots att allt blir sämre.

Inom privat sektor måste ett företag förr eller senare gå med vinst för att överleva.

Du skulle vilja se en privatiserad poliskår, militär, skola, vård och brandkår?
Citera
2026-06-22, 20:27
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Yes, och det är exakt det som artikelförfattarna vill att kvinnodominerade arbetsplatser ska bli bättre på. Att positivt särbehandla män så att det blir lite mer balans mellan könen inom tex skola och vård.

Och det är vad som är sjukt, vidrigt och fel. Ingen ska bli systematiskt positivt särbehandlad pga kön, hudfärg eller sexuell läggning.
Citera
2026-06-22, 20:36
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Och det är vad som är sjukt, vidrigt och fel. Ingen ska bli systematiskt positivt särbehandlad pga kön, hudfärg eller sexuell läggning.

Jag håller med dig. Jag tycker inte heller det är några problem med kvinnoöverskottet på högskolorna och inom statlig och kommunal organisation.
Citera
2026-06-22, 20:52
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Du skulle vilja se en privatiserad poliskår, militär, skola, vård och brandkår?

Nej, men jag är övertygad om att man har bättre jobbtrygghet på polismyndigheten än på Volvo.

Ju sämre polisen är desto mer pengar får de. Dessa pengar går till att vända papper, rekrytera kvinnor och blattar och att utveckla tjusiga strategier istället för att utreda brott.
Citera
2026-06-22, 20:52
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast om nio av tio likvärdiga kandidater är kvinnor är det bara matematiskt sannolikt att en kvinna får jobbet.

Så kan det vara, men det motsäger inte feminiseringen som författarna påvisar i både den första boken och nu i den här boken. Du kan ju förkasta premisserna, även om de har starka empiriska grunder, men slutsatsen kvarstår. Svensk förvaltning har byt grundvärderingar och det påverkar både resultat och utförandet. Och åter igen, kvinnor som kroppar och kön är inte det problematiska det är feminiseringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in