2025-02-07, 15:39
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Det handlar väl oftast om att filmen har en viss ton som gör den ofrivilligt komisk.
Det blir liksom något genomgående där storyn, musiken, repliker, skådespelarnas kroppsspråk osv tillsammans gör att hela filmen känns helt löjlig.

Ett bra exempel är filmen Blood Rage (1987).

Ja, grejen när man säger "så dålig att den blir bra" är väl ofta att filmen har haft seriösa ambitioner att vara läskig/tuff/dramatisk men att den misslyckats kapitalt på dessa områden vilket gör att det blir en ofrivillig komedi. Den har alltså blivit någon den inte hade ambition att bli.

Fast det är ju lite olika det där. Allt som misslyckas blir ju inte per automatik roligt, löjliga B-actions är ofta snarkfilmer. Det krävs nästan en utstuderad nivå av uselhet för att göra en kovändning och bli bra. Det är nästan en konstform.
Citera
2025-04-24, 22:05
Medlem
Svavelvinters avatar
Cosmic Sin

Bruce Willis sista film (om jag inte minns fel?)
Sci-fi där mänskligheten slåss mot aliens.

Herregud alltså...vet fan inte var jag ska börja? Dom slitna replikerna från dom tuffa hårda amerikanska soldaterna?
Den omöjligt ännu hårdare kvinnliga "rouge" soldaten som har störst vapen av alla och därför kan hantera "större".
Med större syftar hon så klart på kuk mina damer och herrar
Handlingen känns snabbspolad och kliché-as-fuck. Orkade inte se klart skiten
Citera
2025-04-27, 01:38
Medlem
FanTaMigs avatar
Memoria från 2021 kan vara något av det värsta sömnpillret jag varit med om. Riktigt knepig film.
https://m.imdb.com/title/tt8399288/
Citera
2025-10-30, 06:30
Medlem
-GGs avatar
Hajen
(Blääääää.)

Låt den rätte komma in
(Tråkig som fan. Mest för att jag starkt ogillar barn i filmer.)

Shawshank
(Historiens mest överskattade film. Och ur det perspektivet håller den inte alls.)

Talk To Me
(Den sög verkligen.)
Citera
2026-01-01, 21:29
Medlem
Elementarts avatar
Five Nights at Freddys 2. Måste vara en av de sämsta filmer som jag har sett under senare år. Hela grundstoryn är svinkonstig och går emot sig själv så många gånger, finns ingen logik nånstans. Den blev aldrig läskig heller. Det är riktigt konstigt att filmen blev så här dålig med tanke på att det ändå var skaparen av spelen som skrev manuset.
Citera
2026-04-22, 00:47
Medlem
-GGs avatar
De flesta filmer jag har sett har varit rena skiten.

Av alla filmer som finns och som jag har sett, har max 500 varit sevärda. Bra filmer är väldigt sällsynta.

Memento är en verklig dålig sådan.
Första och enda gången jag såg den kröp det i mig av hur tråkig den var. Hans jävla upprepande i varje scen och tjat om Teddy gick mig på nerverna.
Citera
2026-04-23, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
1. Amelie från Montmartre
2. The Lobster

Finns miljoner till men vi kan börja där.
Snacka inte skit om The Lobster. Den är i min topp bästa just nu.Kollat den flera gånger. Svin bra..men förstår folk som inte gillar den
Citera
2026-04-23, 12:13
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
De flesta filmer jag har sett har varit rena skiten.

Av alla filmer som finns och som jag har sett, har max 500 varit sevärda. Bra filmer är väldigt sällsynta.

Memento är en verklig dålig sådan.
Första och enda gången jag såg den kröp det i mig av hur tråkig den var. Hans jävla upprepande i varje scen och tjat om Teddy gick mig på nerverna.

Vilka filmer gillar du?
Citera
2026-04-23, 15:08
Medlem
Filmerna "John Wick" har fått bra betyg, men jag klarade inte av att se någon av dem till slutet.

Jag var tvungen att ta en paus efter 40 minuter. Jag förstår inte varför folk ger skiten bra betyg.
Citera
2026-05-01, 15:13
Medlem
De flesta Beck-filmerna är ju totalt värdelösa. Riktig dynga och känns väldigt inavlat. Framförallt att inavlade TV4 envisas att spela upp Beck-filmer i princip varje jävla dag. TV4 verkar leva kvar på 90-talet. Fångarna på fortet någon? De har även "lyckats" reducerat bort allt som var positivt med den tiden och behållit allt skräp.

Lite kloka citat från en annan tråd: (FB) Varför har Beck-filmerna blivit så otroligt dåliga?

Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Finns det ens någon av filmerna som är bra?

Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Svenska filmer är precis som all svensk media, SM i PK istället för att leverera kvalitet eller rolig tv.

Citat:
Ursprungligen postat av VitaBomullsbyxor
Knappast bara Beck som är mediokra. Se bara på den skit som blir nominerade som de bästa till guldbaggen. Sverige kan inte göra bra film längre. Dåliga manus och dåliga regissörer som slaktar lovande skådisar. När dessa skådisar är med i svenska filmer låter de stela och onaturliga. När de är med i danska, brittiska eller amerikanska produktioner är de plötsligt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Dom har väl aldrig varit bra

Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
TV4/CMORE tjänar helt enkelt pengar på dem trots skräpkvalitén så de kan pumpa ut filmer. Istället för att lägga tid på bra manus som bearbetas ordentligt öser de ut kassa manus men hundratusentals, kanske nån miljon, svenskar kollar ändå. Anta att det krävs x timmar för att skriva ett bra manus men 0,3-5 x timmar för att skriva ett dåligt av samma manusförfattare. De flesta tittare bryr sig inte så mycket om vad de tittar på, åtminstone när det gäller svensk film som sällan når hög nivå, de vill ha något på i bakgrunden efter en hård dag efter jobbet eller under en tråkig helg. Då är det bekvämt att se något som man nästan direkt vet hur det kommer sluta och man behöver inte lära känna nya karaktärer. Därav att TV4 inte provar så mycket nytt. Jägarna som tv-serie och nu Ondskan som folk redan känner till. Mord, våld, och mycket sex (där SVT är de porrigaste), tillsammans med social misär är vad som efterfrågas.

Sen har Beckfilmerna aldrig varit "bra" men Haber/Persbrandtfilmerna från 90-talet och 2002 dög att se på söndagskvällarna för att dämpa svenskars skol- och jobbångest. Jag har läst böckerna av Sjöwall-Wahlöö och ser ingen storhet i dem utan de var stora när de kom ut. Fyllda av klyschor och svenskt lidande med ensamhet, kärlekslösa äktenskap, dålig ekonomi, svek från samhället och alkoholmissbruk, men språket är läsvänligt och det är intressant att resa i tiden till 60- och 70-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
De var otroligt dåliga redan från början. Det är bara att du nyktrat till intellektuellt och först nu ser det.

Citat:
Ursprungligen postat av Svepo
Svensk film är numera dålig. Tror att de nya Beck-filmerna mest är ett sätt att försörja ett antal kulturarbetare, nån sorts skyddad verkstad.
Citera
2026-06-13, 22:41
Medlem
Nyss hemkommen från bion där jag såg The Furious som jag hatade varje sekund utom en av (återkommer till det.)

Ofta i diskussioner om dåliga filmer dyker det upp folk som egentligen inte tycker om film för att argumentera emot att en "riktig" film från en stor studio gjord på en hygglig budget kan vara den sämsta filmen som någon har sett.
Det är en hjärndöd position att inta, man kan inte statistiskt eller tekniskt kvantifiera en kulturell upplevelse. Det enda som spelar roll är hur stor behållning just du hade av filmupplevelsen.
Jag har sett många b-filmer gjorda av amatörer för två dollar med imdb-betyg mellan 1-4 och alla har skänkt mig större glädje än The Furious.

För det första låt er inte luras av rollistan och namn som Joe Taslim och Yayan Ruhian. Detta är ingen gore-silat-rykare, The Furious är hundra procent kinesisk örfilskungfu, en blandning av Jackie Chan och Steven Seagal slap fight. Inte en enda gång kände jag att det där måste göra ont. Våldet är så urvattnat, definitivt godkänt av Överempatiska Sängvätares Förening.

The Furious är kinesisk men anpassad för västerländsk publik. Engelska är det mest talade språket och storyn behandlar trafficking av barn. Så tack vare alla er smygpedofiler som förpestar internet i trådar och videos om Dumpen och Epstein och fan och hans moster, för att ni känner er trygga med att få era kicks som en del av en pöbel full av andra garderobspeddos, tror tydligen kinesiska filmindustrin att vi normala människor bryr oss ett skit om lite mänskligt spill, till den grad att vi uppskattar att få våra actionfilmer avbrutna av gnälliga barn. Tack som fan.

Och som vanligt när kinesiska filmer anpassas för oss slutar skådisarna anstränga sig, dialogen blir störtlöjlig och det ska bara moraliseras. Det säger något om hur kineser ser på oss alla som ett gäng lobotomerade Karens som bara behöver känna oss överlägsna för att vara nöjda men som är för dumma för att förstå det om vi inte får det förklarat för oss som vore vi gorillor som blir lärda teckenspråk.

Jag skulle kunna fortsätta men jag orkar inte, jag är bara så matt, The Furious bröt min själ itu.

Jag sa att jag hatade varje sekund utom en: det var hysteriskt roligt att se ett 120 kilos muskelmongo frontkicka en tioåring i nyllet.
Citera
2026-06-18, 21:32
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hantverkshasch
Nyss hemkommen från bion där jag såg The Furious som jag hatade varje sekund utom en av (återkommer till det.)

Ofta i diskussioner om dåliga filmer dyker det upp folk som egentligen inte tycker om film för att argumentera emot att en "riktig" film från en stor studio gjord på en hygglig budget kan vara den sämsta filmen som någon har sett.
Det är en hjärndöd position att inta, man kan inte statistiskt eller tekniskt kvantifiera en kulturell upplevelse. Det enda som spelar roll är hur stor behållning just du hade av filmupplevelsen.
Jag har sett många b-filmer gjorda av amatörer för två dollar med imdb-betyg mellan 1-4 och alla har skänkt mig större glädje än The Furious.

För det första låt er inte luras av rollistan och namn som Joe Taslim och Yayan Ruhian. Detta är ingen gore-silat-rykare, The Furious är hundra procent kinesisk örfilskungfu, en blandning av Jackie Chan och Steven Seagal slap fight. Inte en enda gång kände jag att det där måste göra ont. Våldet är så urvattnat, definitivt godkänt av Överempatiska Sängvätares Förening.

The Furious är kinesisk men anpassad för västerländsk publik. Engelska är det mest talade språket och storyn behandlar trafficking av barn. Så tack vare alla er smygpedofiler som förpestar internet i trådar och videos om Dumpen och Epstein och fan och hans moster, för att ni känner er trygga med att få era kicks som en del av en pöbel full av andra garderobspeddos, tror tydligen kinesiska filmindustrin att vi normala människor bryr oss ett skit om lite mänskligt spill, till den grad att vi uppskattar att få våra actionfilmer avbrutna av gnälliga barn. Tack som fan.

Och som vanligt när kinesiska filmer anpassas för oss slutar skådisarna anstränga sig, dialogen blir störtlöjlig och det ska bara moraliseras. Det säger något om hur kineser ser på oss alla som ett gäng lobotomerade Karens som bara behöver känna oss överlägsna för att vara nöjda men som är för dumma för att förstå det om vi inte får det förklarat för oss som vore vi gorillor som blir lärda teckenspråk.

Jag skulle kunna fortsätta men jag orkar inte, jag är bara så matt, The Furious bröt min själ itu.

Jag sa att jag hatade varje sekund utom en: det var hysteriskt roligt att se ett 120 kilos muskelmongo frontkicka en tioåring i nyllet.

Ingen ny The raid alltså, ska ge den en chans när den gå att streama. Hade fått för mig att det var en Indonesisk produktion trist att det inte var så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in