Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
Okej.. så The Shining är en av dem sämsta filmerna du sett? En av filmhistoriens största filmer? Jadåså.
Ja. Det stämmer. Sett till skådespelarna den har till sitt förfogande och miljön/hotellet, som är som gjort för en klassisk skräckfilm, har man gjort ett kasst hafsverk där JN blir galen efter en kvart och med en skitjobbig fru som förtjänar en yxa i huvudet.
Det är för resten JN som räddar upp det. Hans diaboliska och oförutsägbara utseende och tekniker som skådespelare.
Slutet är dock bra, med bilden på väggen, och frågorna det väcker. Musiken i början är fantastisk. Inledningen lovar mycket, men resten av filmen klarar inte av att leva upp till det.
Jag gillade den inte första gången jag såg den, blev besviken trots att jag bara var 12 år. Senare såg jag om den för att ge den en chans till. Men nej. Men kanske kom den rätt i tiden och därför har fått ett större rykte än vad filmen ger. Vissa filmer får den auran. Plus att den hänger kvar och får glans tack vare att den är från en bok från planetens mest kände skräckförfattare. Jag undrar med vilka ögon man hade sett den som "fristående".