2026-03-23, 02:55
  #241
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
De var otroligt dåliga redan från början. Det är bara att du nyktrat till intellektuellt och först nu ser det.
Till viss del stämmer det. De kom helt rätt i tiden i slutet av 90-talet och tidigt 2000 tal. Utanför Hollywood fanns det inte mycket konkurrens. Samt att Hollywood var inte fokuserat på svenskars kultur och närområde. Nordic noir var inte ett etablerat begrepp. Inte alls som nu för tiden och särskilt efter Bron som höjde ribban.

Samtidigt vill jag påstå att den första rundan med Peter Haber har en del bra filmer som fortfarande håller. Andra säsongen som kom tidigt 2000 tal är de som åldrats sämst och blivit mest avklädda sett till hur populära de var när de kom.
__________________
Senast redigerad av Pedri 2026-03-23 kl. 02:58.
Citera
2026-03-23, 16:44
  #242
Medlem
Svensk film är numera dålig. Tror att de nya Beck-filmerna mest är ett sätt att försörja ett antal kulturarbetare, nån sorts skyddad verkstad.
Citera
2026-03-23, 16:47
  #243
Medlem
GiveMeHeads avatar
För att alla är trött på Beck. Till och med skådisarna och filmteamet. Har blivit som en tv-serie.
Citera
2026-03-23, 16:57
  #244
Medlem
När Mikael Persbrandt slutade försvann det som var bra. Nu är det bara sojapojkar och pk-kvinnor som kvoterats till att göra saker de aldrig skulle kunnat göra i verkligheten. Män ska hatas i varje fil. Det är mer ett politiskt projekt än en actionrulle.
Citera
2026-03-23, 17:01
  #245
Medlem
Du har rätt! Tittar just nu på den senaste Beck-filmen där en svensk polis pratar om att "arrestera"! Filmteamet har uppenbarligen sett för många amerikanska serier Dialogen är rent allmänt ganska bedrövlig.
Citera
2026-03-26, 12:37
  #246
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
"Nya" Beck har väl aldrig varit bra? De gamla med Gösta Ekman vad kul, mest som en glasbubbla från en svunnen tid, men de här nya med Peter Haber och gaphalsen Persbrandt var daterade redan där de kom.
+1

Igår kom jag att tänka på det inledande brottet i fjärde boken.

Redan 1973 gjordes en hyfsat trogen version (med anpassning till San Fransico givetvis och Beck omdöpt till Jake Martin) med en av mina favoritskådisar Walter Matthau.

I Sverige dröjde det till 2022 till delar av handlingen stuvade in i Den Gråtande Polisen.

Boken heter Den skrattande polisen, så även den amerikanska filmen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_skrattande_polisen_%28roman%29?wprov=sfla1

Jag tror efter några "säsonger" började manusförfattarna driva med de som fortsatte titta.
Citera
2026-04-05, 16:50
  #247
Medlem
Hor-Ullas avatar
Kan nån förklara varför man inte rebootar Beck? Peter Haber fyller 74 år i år (och det syns) och dessutom är han ju knappt med i filmerna längre? Han verkar också ha tappat förmågan att gå då man bara filmar han när han sitter eller står (och håller fast sig). Börjar bli tragiskt.

Skulle vara roligt om man filmatiserade böckerna på nytt, men att man låter dom utspela sig på 60-70 talet.
__________________
Senast redigerad av Hor-Ulla 2026-04-05 kl. 17:04.
Citera
2026-04-12, 22:42
  #248
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepo
Svensk film är numera dålig. Tror att de nya Beck-filmerna mest är ett sätt att försörja ett antal kulturarbetare, nån sorts skyddad verkstad.
Peter Haber var som bäst i slutet på 90-talet. Maskulint beslutsam och med pondus som fick feministerna att hålla käften. På äldre dagar har han tappat stinget, och därmed blir Beck en slätstruken figur.
Citera
2026-04-12, 22:56
  #249
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
När Mikael Persbrandt slutade försvann det som var bra. Nu är det bara sojapojkar och pk-kvinnor som kvoterats till att göra saker de aldrig skulle kunnat göra i verkligheten. Män ska hatas i varje fil. Det är mer ett politiskt projekt än en actionrulle.

In med Gold-Adam i rullarna igen så det blir lite fart och kvalite på det hela!
Citera
2026-04-15, 06:24
  #250
Moderator
Trixtons avatar
Rubrik korrigerad.

Moderator
Citera
2026-04-15, 10:20
  #251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Kan nån förklara varför man inte rebootar Beck? Peter Haber fyller 74 år i år (och det syns) och dessutom är han ju knappt med i filmerna längre? Han verkar också ha tappat förmågan att gå då man bara filmar han när han sitter eller står (och håller fast sig). Börjar bli tragiskt.

Skulle vara roligt om man filmatiserade böckerna på nytt, men att man låter dom utspela sig på 60-70 talet.

Riktigt bra ide med att låta det utspela sig på 60-70 talet. Detta vill jag se!
Citera
2026-04-15, 21:00
  #252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMW-BMX
Riktigt bra ide med att låta det utspela sig på 60-70 talet. Detta vill jag se!
Skulle dock bli alltför kostsamt för att det ska löna sig. Hittills har Beck produktionen inte behövt besvära sig med bakgrunden (hus, bilar, möbler, kläder etc), skulle mam göra det skulle kostnaderna skjuta i höjden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in