Citat:
Ursprungligen postat av
Tavastehus
Nu blev jag nyfiken. Är han dålig skådis i allmänhet eller bara felcastad?
Du får väl tittat på filmen och bedöma själv. Jag försöker dra mig till minnes andra roller han gjort, men kommer inte på någon direkt som gör att jag kan bedöma det. Om man ser de scener han medverkar i under denna film så kan man ju bedöma honom i relation till Nawar Hermiz som spelar i samma scener. Det är som skillnad mellan natt och dag och då menar jag inte att Nawar Hermiz är en karaktärsskådespelare, men han är åtminstone trovärdig i rollen.
Citat:
Har det gjorts någon bra ”ny” Beckfilm, dvs från 1997 och framåt? Jag har bara sett kanske 10-15 st av de över 50 (?) som finns ska väl tilläggas.
Jag tycker en av dem utmärker sig som bra, och det är den med en polis som även är kvinnomisshandlare men som tack vare sitt yrke får gå under radarn. Den var intensiv och spännande minns jag, t o m bra skådespelarinsatser av främst han som spelar nämnde polis.
Av de sex filmerna med Gösta Ekman var hälften bra. Får Habers Beck samma utfall?
Ingen Beckfilm är väl bra, men så länge Persbrandt var med fanns ett visst underhållningsvärde. Filmerna med Gösta Ekman var ju direkta tolkningar från de böcker (Romanen om ett brott) som skrivits och hade ju därmed en stomme att förhålla sig till. De var inte lysande filmer på något sätt, men sevärda. Bäst är ju Mannen på taket med Carl-Gustaf Lindstedt som Beck.
I ingressen till Beckfilmerna som producerats efter 1997 så står det: »Baserat på Sjöwall Wahlöös karaktärer«. det känns ju nästa komiskt med tanke på att den enda kvarvarande karaktären är Martin Beck som för en undanskymd roll i periferin.