2026-04-07, 19:58
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Tänk lite, hur har dom fått lön utan att använda en bank? Även innan betalkorten fanns använde folk banker.

Bara för att en solklar majoritet gjorde det så betyder inte att samtliga, exakt varenda en, gjorde det.
Med ”regler” finns undantag.
Det är du som behöver tänka utanför din box, jag har redan tänkt.
Citera
2026-04-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Du svarar lite på ditt eget klagomål. Som du nämner är de flesta laglydiga medborgare. Vi har ju ändå en massa lagar och regler som kan kännas lite "orättvisa" eller rent av konstiga för vissa människor. Jag kan absolut hålla med om ditt sista stycke, om att lagar inte är samma för alla. Helt klart. Rika kommer nästan alltid undan med skit mycket lättare. Däremot handlar detta om att förebygga pengatvätt. Hur annars ska man göra? Vad är ett alternativ till det vi har idag?

Säger absolut inte att det är perfekt men att tro att vi helt kan avskaffa detta är väldigt naivt, ja.

Problemet idag är ju att jag jobbar, får pengarna in på kontot, och sen ska JAG ändå bevisa att mina pengar är vita!??!
Det kan liksom inte bli vitare.

Jag ser inte riktigt hur banken eller skatteverket ska kunna missa det?
Det är ju bara att gå in och kolla;
”Ja han har jobbat hela livet, aldrig åkt dit för något skit, äger ungefär vad man kan förvänta sig av nån som jobbat i X år, så då är det logiskt att han har X kronor i madrassen.”

Man skulle ju istället kunna sikta in sig på de som redan bevisat sig vara kriminella.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-04-07 kl. 20:09.
Citera
2026-04-07, 20:02
Medlem
Följande från artikeln i Mitt Stockholm, torde väl att visa dokumentation på, och även att affären skett med kontanter,
Pengarna ska enligt Väsbybon ha kommit från en försäljning av en fritidsfastighet och en försäljning av en bostadsrätt.
Sedan har jag svårt att se att man säljer en fastighet eller en bostadsrätt kontant, men som sagt, det torde framgå av dokument.

Sedan var det förr väldigt vanligt med svarta pengar, speciellt bland småföretagare. Har själv blivit erbjuden att göra små tillfälliga svartjobb som att leverera saker, ta hand om disken på restaurang, stå i dörren på krogen med mera. Naturligtvis fick de in svarta pengar om de kunde betala mig svart.

För tjugofem plus år sedan ansågs det knappast vara konstigt, snarare att småföretagare som inte gjorde svarta affärer ansågs som korkade. Nackdelen nu är väl att de får leva på garantipension, om de inte lyckas växla in sina gamla kontanter.

Det hade varit intressant att få veta vad mannen och kvinnan som efterlämnade pengarna arbetat med, om de varit företagare.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-07 kl. 20:05.
Citera
2026-04-07, 20:02
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Det kan väl aldrig vara Abdulla som vill växla in ett gammalt rånbyte?

Enligt bankens sjuka princip så är det alltid Abdulla som vill växla in ett gammalt rånbyte.

Man tar alltså den grundläggande rättsprincipen "oskyldig tills motsatsen bevisas" och vänder den TVÄRTOM till "skyldig tills motsatsen bevisas".

Riktigt otäckt!
Citera
2026-04-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Fritt fram att penningtvätta hur mycket kontanter som helst så länge du påstår att det kommer från ett arv" - Otroligt genomtänkta Flashback-Sverige

Clown

Var köper du gamla sedlar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Jag kommer ärva kontanter av morfar då han sparat i väggar i hela sin livstid. Dock bytte han till nya sedlar som tur är.. Men kommer staten ta dom av mig då? Är nog över 2milj i väggarna
Varför köper han inte guld istället?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Bara för att en solklar majoritet gjorde det så betyder inte att samtliga, exakt varenda en, gjorde det.
Med ”regler” finns undantag.
Det är du som behöver tänka utanför din box, jag har redan tänkt.
Men förklara då hur har dom fått pengarna skattade utan att det finns registrerat någonstans? Ja vi vill veta nu hur du har tänkt.
Citera
2026-04-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Var köper du gamla sedlar?
https://www.tradera.com/category/2203
Citera
2026-04-07, 20:05
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför skulle staten ta din morfars pengar?

I fallet som tråden handlar om har inte staten tagit några pengar utan det rör sig om gamla sedlar som gått ut som staten inte vill lösa in eftersom det inte finns någon dokumentation om dessa kontanter.

Vad menar du? Banken stjäl ju mannen i frågas pengar? 1 miljon stjäl dom ifrån honom.
Citera
2026-04-07, 20:09
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Du kan utgå från vad du vill men du kan inte skriva att dessa pengar kommer från föräldrarnas lagliga arbete när du inte vet det.

Nej, rättare sagt så kan du inte utgå från att dessa pengar inte kommer från föräldrarnas lagliga arbete när du inte vet det.
Citera
2026-04-07, 20:12
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Du kan ändå inte skriva att dessa pengar kommer från lagligt arbete när du inte vet det. Däremot kan du skriva ”förmodligen kommer pengarna från lagligt arbete” eller ”gissningsvis kommer pengarna från lagligt arbete”. Förstår du skillnaden?

Tycker du man ska ha samma utgångspunkt i andra lägen? Till exempel gripa någon som är på väg till Ica för att man inte kan veta om personen rånat någon dagen innan?
Citera
2026-04-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
https://www.tradera.com/category/2203

Så du köper gamla sedlar för överpris och lämnar in dessa för att få det nominella värdet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in