2026-04-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Förut har det ju inte vart brottsligt att äga cash.. kan ju vara en anledning till att all historik om hur cashen sparades ihop inte existerar.
Enligt artikeln
"Pengarna ska enligt Väsbybon ha kommit från en försäljning av en fritidsfastighet och en försäljning av en bostadsrätt. "
Sådant går väl att spåra även om det är gammalt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Fritt fram att penningtvätta hur mycket kontanter som helst så länge du påstår att det kommer från ett arv" - Otroligt genomtänkta Flashback-Sverige

Clown

Det är väl inte så svårt?

En normal arbetare kanske inte har 50miljoner kr i madrassen, läge att kanske gräva lite här, men EN miljon under en livstid?

Kom igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej, rättare sagt så kan du inte utgå från att dessa pengar inte kommer från föräldrarnas lagliga arbete när du inte vet det.
Kan du berätta varför de skulle ha sina pengar i kontanter på vinden istället för på ett konto som ger ränta, om de inte var svarta eller brottsvinster?
Citera
2026-04-07, 20:15
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan du berätta varför de skulle ha sina pengar i kontanter på vinden istället för på ett konto som ger ränta, om de inte var svarta eller brottsvinster?

Nej nu vänder du på oskuldspresumtionen.

Så däremot kan du berätta varför dom har ägnat sig åt kriminell verksamhet för att dom haft kontanter på vinden. Så, vad säger du?
Citera
2026-04-07, 20:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

En normal arbetare kanske inte har 50miljoner kr i madrassen läge att kanske gräva lite här, men EN miljon under en livstid?

Har jag sagt att man inte kan spara ihop till en miljon, föreställer du dig? Har du ens satt dig in i kontexten?
Senast redigerad av Fiffiniffi 2026-04-07 kl. 20:24.
Citera
2026-04-07, 20:18
Medlem
Citat:
Nej nu vänder du på oskuldspresumtionen.

Så däremot kan du berätta varför dom har ägnat sig åt kriminell verksamhet för att dom haft kontanter på vinden. Så, vad säger du?
Naturligtvis kan jag inte bevisa vare sig det ena eller det andra, men jag frågar dig av vilken anledning en normal människa skulle förvara kontanter på vinden när det finns bankkonton som ger ränta.

De anledningar jag kan tänka mig är att pengarna kommer från brott, eller att pengarna är svarta. Att de inte skulle lita på banken är uteslutet då så gott som samtliga banker är anslutna till den statliga insättningsgarantin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Så du köper gamla sedlar för överpris och lämnar in dessa för att få det nominella värdet?
Varför frågar du mig? Jag visar var man kan köpa o sälja sedlar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

För att det är enklare att ha koll på sina pengar hemma, än på en bank?

Har du aldrig råkat ut för något ”märkligt” hos banken?
T.e.x inte kommit åt kontot under en period?
Fått kontot fryst?
Blivit nekad BankID?
Fått dina räkningar dragna dubbelt och sen behöva vänta nån vecka innan pengarna kommer tillbaks?

Allt ovanstående har jag råkat ut för, och då pratar vi Swedbank och Skandiabanken, så inga småbanker direkt…
Citera
2026-04-07, 20:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Vad menar du? Banken stjäl ju mannen i frågas pengar? 1 miljon stjäl dom ifrån honom.

Nej han får ju behålla pengarna. De har bara inget värde längre. Det är ingen som tar ifrån honom hans pengar.
Citera
2026-04-07, 20:20
Medlem
Citat:
För att det är enklare att ha koll på sina pengar hemma, än på en bank?

Har du aldrig råkat ut för något ”märkligt” hos banken?
T.e.x inte kommit åt kontot under en period?
Fått kontot fryst?
Blivit nekad BankID?
Fått dina räkningar dragna dubbelt och sen behöva vänta nån vecka innan pengarna kommer tillbaks?

Allt ovanstående har jag råkat ut för, och då pratar vi Swedbank och Skandiabanken, så inga småbanker direkt…
Visst behöver man ha kontanter hemma, kanske ett par tusen, men knappast en dryg miljon.
Citera
2026-04-07, 20:20
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Då dom i det fallet är giltiga så behöver dom inte lösas in.....

Förr eller senare kommer ni få det problemet, Riksbanken byter ut sedlarna lite då och då.
Och då blir de gamla ogiltiga och måste lösas in, vilket sannolikt kommer att nekas.
Citera
2026-04-07, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Fritt fram att penningtvätta hur mycket kontanter som helst så länge du påstår att det kommer från ett arv" - Otroligt genomtänkta Flashback-Sverige

Clown

Nåt mittemellan vore ju att föredra.

Citat:

En normal arbetare kanske inte har 50miljoner kr i madrassen, läge att kanske gräva lite här, men EN miljon under en livstid?

Kom igen.

Sånt fattar inte ett fattigt efterblivet vänsterhjon som Fiffiniffi.
Senast redigerad av AlligatorMan 2026-04-07 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in