2026-04-28, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Antar att de som fick guld tvångsinlöst då fick ut marknadsvärdet för guldet. Eller?

Nej det fick de inte. Det sattes ett inlösenpris som var mycket lågt och direkt efter att guldet hade tvångsinlöst så ökade guldpriset kraftigt. Det fanns förstås en del som vägrade att lösa in sitt guld då de förstod att de skulle bli blåsta men de blev då kriminella i lagens mening då man inte fick vägra. Därmed också mycket svårt att avyttra guldet.
Citera
2026-04-28, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Nej det fick de inte. Det sattes ett inlösenpris som var mycket lågt och direkt efter att guldet hade tvångsinlöst så ökade guldpriset kraftigt. Det fanns förstås en del som vägrade att lösa in sitt guld då de förstod att de skulle bli blåsta men de blev då kriminella i lagens mening då man inte fick vägra. Därmed också mycket svårt att avyttra guldet.
Spännande. Många anser ju guld som det perfekta om man vill vara säker på att inte bli av med något. Gärna en källa till det hela, tack.
Citera
2026-04-28, 10:20
Medlem
Citat:
Spännande. Många anser ju guld som det perfekta om man vill vara säker på att inte bli av med något. Gärna en källa till det hela, tack.

Detta är dokumenterad historia år 1933, Googla eller fråga AI så får du veta hur det gick till. Det finns även många videos på youtube som beskriver detta.

Guld är inte bra vid samhällskollaps, det faller i pris och du kan inte fly med en förmögenhet i guld.

Edit:
Första länken på youtube jag hittade https://www.youtube.com/watch?v=Yvl766cKDcM
Senast redigerad av ZenFinancier 2026-04-28 kl. 10:22.
Citera
2026-04-28, 10:24
Medlem
Citat:
Detta är dokumenterad historia år 1933,l Googla eller fråga AI så får du veta hur det gick till. Det finns även många videos på youtube som beskriver detta.

Guld är inte bra vid samhällskollaps, det faller i pris och du kan inte fly med en förmögenhet i guld.

Edit:
Första länken på youtube jag hittade https://www.youtube.com/watch?v=Yvl766cKDcM
Hade hoppats på något vettigt i länkväg, som jag kunde ta upp när någon börjar tjata om sitt guld. Men okej, då får jag klara mig utan.
Citera
2026-04-28, 10:25
Medlem
Citat:
Hade hoppats på något vettigt i länkväg, som jag kunde ta upp när någon börjar tjata om sitt guld. Men okej, då får jag klara mig utan.

Såg du inte länken du nyss citerade
Citera
2026-04-28, 10:28
Medlem
Citat:
Såg du inte länken du nyss citerade
Jadå, och tack. Tillhör dock generationen som med vettig menar i textform med dokumenterade källor. Tydligt och klart
Citera
2026-04-28, 10:31
Medlem
Citat:
Jadå, och tack. Tillhör dock generationen som med vettig menar i textform med dokumenterade källor. Tydligt och klart

Du tillhör generationen som kräver att få allt serverat på ett silverfat och även när du får det klagar du på att det antingen är för lite eller för mycket så du inte orkar ta till dig av det!
Citera
2026-04-28, 10:36
Medlem
Citat:
Du tillhör generationen som kräver att få allt serverat på ett silverfat och även när du får det klagar du på att det antingen är för lite eller för mycket så du inte orkar ta till dig av det!
Näe då, inte alls. Men jag uppskattar att man kan backa upp saker som man påstår, och gör det själv oftast. Då slipper man många trådsanningar och liknande. Och jag skulle aldrig ange ett yt-klipp som källa, om det nu inte handlar om klippet.

För övrigt, vilken är generationen som kräver allt på ett silverfat? Du kan knappast mena min generation.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-28 kl. 10:38.
Citera
2026-04-28, 10:38
Medlem
Citat:
Näe då, inte alls. Men jag uppskattar att man kan backa upp saker som man påstår, och gör det själv oftast. Då slipper man många trådsanningar och liknande.

Jag gjorde det men du var inte nöjd med formatet, det skulle du inte bli vilka länkar du än får. Du är gen Z som klagar trots att allt serveras på silverfat och du orkar inte ens göra en googling eller fråga AI för att källgranska.

En länk till
https://www.youtube.com/watch?v=gcmfaX--Pu8
History of Money, Lecture 34, Pt. A: a look at the banking holiday ordered by FDR in March 1933, followed by Executive Order 6102, which outlawed the private possession of more than five ounces of gold, codified by Congress (together with a devaluation of the dollar) with the Gold Reserve Act in 1934. With this latter act, Roosevelt altered the price of gold from $20.67 an ounce to $35. How effect were these moves in countering the Great Depression?
Citera
2026-04-28, 10:40
Medlem
Citat:
Jag gjorde det men du var inte nöjd med formatet, det skulle du inte bli vilka länkar du än får. Du är gen Z som klagar trots att allt serveras på silverfat och du orkar inte ens göra en googling eller fråga AI för att källgranska.
Jag har barn som är födda innan generation z.

Citat:
En länk till
https://www.youtube.com/watch?v=gcmfaX--Pu8
Tack. Skulle du kunna sammanfatta filmen, så att vi vet när länken är död om tjugo år.

Edit: Såg att sammanfattning kom efter att jag hade svarat. Toppen! Nu behövs bara några tillförlitliga källor.
Citera
2026-04-28, 10:42
Medlem
Citat:
Jag har barn som är födda innan generation z.

Tack. Skulle du kunna sammanfatta filmen, så att vi vet när länken är död om tjugo år.

Jag gjorde det!

Citat:
History of Money, Lecture 34, Pt. A: a look at the banking holiday ordered by FDR in March 1933, followed by Executive Order 6102, which outlawed the private possession of more than five ounces of gold, codified by Congress (together with a devaluation of the dollar) with the Gold Reserve Act in 1934. With this latter act, Roosevelt altered the price of gold from $20.67 an ounce to $35. How effect were these moves in countering the Great Depression?

Citat:

Edit: Såg att sammanfattning kom efter att jag hade svarat. Toppen! Nu behövs bara några tillförlitliga källor.

Haha som jag sa, du blir aldrig nöjd, gen z!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in