2026-04-07, 13:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Det spelar ju ingen roll eftersom det inte är den som ärvers roll att bevisa.

Det finns ingenting i artikeln som gör sken av att föräldrarna ägnat sig åt kriminalitet. Snarare verkar dom antyda att det saknas dokumentation (kvitton) men det bör inte vara en giltig anledning.

Du kan ändå inte skriva att dessa pengar kommer från lagligt arbete när du inte vet det. Däremot kan du skriva ”förmodligen kommer pengarna från lagligt arbete” eller ”gissningsvis kommer pengarna från lagligt arbete”. Förstår du skillnaden?
Citera
2026-04-07, 13:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad.

Mod.
Citera
2026-04-07, 13:45
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Fy fan va svinigt, alla vet att den äldre generationen sparar cash och inte kort. Min mor gör likadant, hon m tur har massa pengar cash. Hon lägger undan 5000kr i månad och lever snålt för att hon vill lämna något till sina barn.

Som tur är så är det uppdaterade cash så man behöver inte ta detta med myndigheterna.

Fortfarande är det svårt att göra av när det är mycket större summor. Du kan inte sätta in dem på kontot hyr dom helst. Hon får helt enkelt fixa ett sparkonto fort
Citera
2026-04-07, 13:46
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Sluta var en töntig rättshaveris.

Ännu töntigare när du använder chatgpt, och inte källan för att försvara dina argument.

jag använder google ai.

fråga dig själv istället "big business" (coolt namn) varför ska man inte kunna använda en 15 år gammal sedel?

i usa kan man det. det är en självklarhet att man ska kunna använda den sedel som man faktiskt har tjänat in.
Citera
2026-04-07, 13:46
Medlem
qups avatar
Riksbanken kan dra åt helvete! Fan vad hemskt. Samma skit som med petrodollarn, bara ett medel att förtrycka omgivningen.
Citera
2026-04-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Det är väl inte frågan om det är ett arv eller inte som är poängen här, utan att han ska bevisa att föräldrarna tjänat pengarna lagligt… vilket givetvis i princip är helt omöjligt.

Det är nog också frågan om det är ett arv eller svarta pengar. Tidslinjen är lite oklar från artikeln men det verkar som pappan gick bort först. Lämnar efter sig ett brev att sonen skall ha de undanlagda pengarna men sonen bryr sig inte om att leta efter dem och tar inte upp något i bouppteckningen. Sedan går mamman bort och långt senare (hur många år är detta?) upptäcker sonen sedlarna på vinden enligt egen utsago.

Expressens artikel är inte så informativ som Mitt i Stockholms.
Citera
2026-04-07, 13:47
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du kan ändå inte skriva att dessa pengar kommer från lagligt arbete när du inte vet det. Däremot kan du skriva ”förmodligen kommer pengarna från lagligt arbete” eller ”gissningsvis kommer pengarna från lagligt arbete”. Förstår du skillnaden?

ja jag förstår att du är en petig jävel, på gränsen till autism.
Citera
2026-04-07, 13:54
Avstängd
MaleFeministWeasels avatar
Helt sjukt. Han borde såklart få pengarna. Helt helt sjukt.
Det är såhär man startar revolutioner.
Snåljävlar.
Stackars man.
Citera
2026-04-07, 13:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Och vad består merparten av desssa ansökningar om? Att någon hittat en femhundralapp och skickat in?

Knappast några större summor, för så fort det är större summor drar ju den ombedda bevisbördan igång... är du kriminell? inte? bevisa det då...

Var det svårt att bemöta det jag skrev?

Snälla, berätta hur det är möjligt att personen inte ens reagerade på att hans kontantanvändande föräldrar som sålt både bostadsrätt och fritidshus bara hade 50k på banken? Och ett brev där pappan förklarar att han lagt undan kontanter till sitt barn dyker magiskt upp? Men han har inte sagt ett ord till sin son? Kom igen, nu

Du kanske precis insåg att jag hade rätt? Kan det vara så enkelt? Då är det bättre att du bara erkänner det
Citera
2026-04-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Vet att du inte får citera hela artikeln, men du citerar verkligen fel del (förmodligen för att det är den mest dramatiska delen och varför artikeln ens är en artikel).

Det viktiga är detta:

Om de kan bevisa att det är ett arv och inte något gammalt värdetransportrån eller var det nu annars kan komma ifrån så lär det gå bra?

Sen är plötsliga arv alltid lite konstiga. Det är inte direkt pengar du räknat med eller gjort ett köp för att du förväntat dig så det är inte direkt "skadligt" att du inte får de. Dock förstår jag att man kan göra lite extra med en miljon så självklart vill man ha pengarna.

Och nej, banker är inga jag håller kärt men det handlar väl ändå om potentiell brottslighet? Sånt älskar ju FB att motverka.

Det är märkligt att man ska bevisa sin oskuld.

Vore det inte bättre att utgå från att folk som har jobbat och skött sig hela livet, antagligen inte heller har begått brott?
Citera
2026-04-07, 13:59
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Jag har inte missat nånting, varför skulle affärer neka? ja kanske om dom inte känner igen en sedel, eller misstänker att den är förfalskad. men i praktiken handlar det om fullständigt skilda världar.

sverige - 10 år gammal sedel? du e totalkörd. totalt kontant-förakt i hela samhället. bankomater monteras ner på löpande band. har du kontanter? = misstänkt kriminell. omvänd bevisbörda och så vidare.

i USA? TOTALA motsatsen.

man måste vara närmast sinnessjuk om man föredrar den svenska modellen, där en intjänad och skattad hundralapp slutar vara giltig bara för det gått 10 år! där man ska bevisa att man INTE är kriminell, än att samhället ska visa att man är det! där människor ska legitimera sig i varenda jävla sammanhang vad det än gäller eller bank-id, en kontroll av människor som inte ens nazi-tyskland var i närheten av och vars like vi idag bara hittar i diktaturen Kina.

Men sådan är svensken, hjärntvättad och har fått intutat i sig att "det är nog för det bästa ändå"...

Det här är bara början. Omvänd bevisföring gäller redan vid en hel del sexualbrott. Visa att du är oskyldig. Annars konfiskerar staten din egendom eller sätter dig i fängelse för nåt brott.

Idioterna i Sverige kommer gå med på ökad övervakning. Så att de kan bevisa att de är oskyldiga.
Citera
2026-04-07, 14:00
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Var det svårt att bemöta det jag skrev?

Snälla, berätta hur det är möjligt att personen inte ens reagerade på att hans kontantanvändande föräldrar som sålt både bostadsrätt och fritidshus bara hade 50k på banken? Och ett brev där pappan förklarar att han lagt undan kontanter till sitt barn dyker magiskt upp? Men han har inte sagt ett ord till sin son? Kom igen, nu

Du kanske precis insåg att jag hade rätt? Kan det vara så enkelt? Då är det bättre att du bara erkänner det

det är inte ovanligt att folk inte litar på banker, särskilt äldre generationer eller t ex folk med invandrarbakgrund.

finns inget som säger att ett brev "plötsligt" dykt upp eller att han aldrig sagt ett ord till sin son.

det är du själv som fantiserar och lägger till saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in