2026-04-07, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nehe, hur kommer det sig då att mannen inte har dessa 1 miljon kronor att kunna konsumera med?
Fattar du inte att det är monopolpengar? Dom är ogiltiga och går inte att använda.
Citera
2026-04-07, 22:17
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis

Mitt fetade. I detta fallet har ju inte banken bevisat att det handlar om pengatvätt. Det är det som sätter rättssäkerheten ur spel.

Nej, just det.

Varför har bankerna så stor makt och VEM har givit dem den makten?
Citera
2026-04-07, 22:20
Medlem
"Nya sedlar" fick vi 2016, vilket är 10år sedan...

Du menar att föräldrarna, som bara använde kontanter, sparade och gömde undan 1 miljon kronor i gamla sedlar, och sedan glömde av dessa (i flyttlådor av alla ställen) trots att vi gjorde ett byte av sedlar för 10 år sedan ?

Låter troligt...

Spara i form av guld nästa gång...
Citera
2026-04-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Tråden handlar om att Riksbanken inte vill lösa in ogiltiga sedlar eftersom ingen kan visa att de kommer från legal verksamhet. Det finns en hel del i arvtagarens berättelser som gör att jag håller med Riksbanken.

Riksbanken är en myndighet under riksdagen, och det är riksdagen som ger dem uppdrag, men de sköter verksamheten självständigt. Så här skriver de på sin hemsida,
Riksbankens oberoende innebär att riksdagen ger oss vårt uppdrag och bestämmer vilka uppgifter vi har, men besluten på Riksbanken fattas självständigt av Riksbankens direktion. Ledamöterna i direktionen får inte ta emot eller begära instruktioner från myndigheter, politiker eller andra personer när det gäller till exempel penningpolitiska beslut.
https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/styrdokument/
Citera
2026-04-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
"Nya sedlar" fick vi 2016, vilket är 10år sedan...

Du menar att föräldrarna, som bara använde kontanter, sparade och gömde undan 1 miljon kronor i gamla sedlar, och sedan glömde av dessa (i flyttlådor av alla ställen) trots att vi gjorde ett byte av sedlar för 10 år sedan ?

Låter troligt...

Spara i form av guld nästa gång...
En fråga är, varför alla sedlar är gamla och ogiltiga. Slutade paret göra svarta affärer precis lagom innan de nya sedlarna kom?

Eller har kanske arvtagaren gjort av med en drös av lite nyare sedlar?
Citera
2026-04-07, 22:27
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du är verkligen hopplös. Jag försöker bjuda in dig när vuxna diskuterar men det är som att spela poker med ett litet barn, man vinner enkelt men det är bara tråkigt så svara inte mer du är bara tröttsam.

När du inte ens kan bevisa din egen inkomst men förväntar dig att andra ska kunna bevisa ytterligare någon annans - då går du till angrepp och kallar folk för barn.
Suveränt, tack! Det var allt jag och andra behövde veta om dig.
Citera
2026-04-07, 22:27
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Jag kommer ärva kontanter av morfar då han sparat i väggar i hela sin livstid. Dock bytte han till nya sedlar som tur är.. Men kommer staten ta dom av mig då? Är nog över 2milj i väggarna
Om du ger mig morfars adress så ska jag berätta för honom hur han ska gå tillväga på bästa sätt.
Citera
2026-04-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Nej, just det.

Riksdagen efter instruktioner av USA. Nu har vi MR Trump, The President, i USA som kan hitta på vad som helst. Vi tillsammans med övriga Europa håller med. Skrämmande. Speciellt när folk här inte förstår utvecklingen.
Citera
2026-04-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Varför bytte inte föräldrarna pengarna till moderna varianter när det begav sig?

Det var ju inte en överraskning som kom från blå himmel?

Säger inget om historien i sig, men här finns det ju massor av andra frågetecken att luska ut, då det inte är en mindre summa, och ändringen inte skedde igår?
Jag har för mig att man då, senaste gången 500 eller var det 1000 lappen byttes ut, ca 10år sedan var tvungen att förklara var pengarna kom ifrån för att byta ut dom.
Citera
2026-04-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag har för mig att man då, senaste gången 500 eller var det 1000 lappen byttes ut, ca 10år sedan var tvungen att förklara var pengarna kom ifrån för att byta ut dom.

Tusenlappar. Finns inte längre. Varför? För att det ska vara svårare att hantera kontanter.
Citera
2026-04-07, 22:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
I praktiken är det inte någon större skillnad. De kanske inte har fysiskt tagit kontanterna ifrån honom, men de har gjort att kontanterna förlorat allt sitt värde.

Det stämmer och det händer hela tiden att olika betalmedel förlorar sitt värde. Så har det fungerat så länge det har funnits betalmedel. Man får helt enkelt hålla koll på sina betalmedel så att de inte blir värdelösa.
Citera
2026-04-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Tusenlappar. Finns inte längre. Varför? För att det ska vara svårare att hantera kontanter.
Tror mest det beror på att vi i dag sällan har behov av så stora valörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in