2026-04-07, 12:09
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
En Väsbybo ärvde en miljon kronor i kontanter. Pengarna hittades i flyttlådor som stått på vinden sedan föräldrarnas död. Men det ser ut som att mannen inte får ett enda öre.

När Väsbybons föräldrar gick bort lämnade de ett stort arv efter sig: 1 078 600 kronor i kontanter.

Pengarna hade förvarats i flyttlådor, som stått magasinerade på Väsbybons vind sedan mamman gick bort. Men det var först långt senare som mannen gick igenom lådorna och då upptäckte den stora pengasumman – dock var sedlarna gamla och ogiltiga.

Detta framgår i mannens berättelse från domen i förvaltningsrätten.

Mannen, som är enda arvingen, lämnade ett brev från pappan till riksbanken. I brevet ska pappan före sin död ha styrkt att han lagt undan pengar till sonen.

Enligt Väsbybon var föräldrarna av en äldre generation som under hela sin livstid inte hade något betalkort utan skötte alla ekonomiska ärenden med kontanter.

Citat:
Enligt Riksbanken gick det nämligen inte att bevisa att pengarna inte kommer från brottslig verksamhet eller brott. Den som ansöker om att lösa in pengarna måste kunna förklara var de kommer ifrån, och presentera bevis för det, säger Sveriges riksbanks presschef Tomas Lundberg till Mitti.

Hårt bedömt av Riksbanken och förvaltningsrätten eller vad tycker ni?

https://www.mitti.se/nyheter/vasbybo-arvde-en-miljon--i-vardelosa-sedlar-6.3.356279.e3c0e0a65d

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/arvde-en-miljon-kronor-i-kontant-far-inte-pengarna/
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-04-07 kl. 12:28.
Citera
2026-04-07, 12:15
Medlem
Crabbofixs avatar
Ganska typiskt för skitlandet Sverige...

"Enligt riksbankslagen får Sveriges riksbank lösa in kontanter som upphört att vara lagliga betalningsmedel om det finns särskilda skäl."

Ska givetvis inte finnas några särskilda skäl alls, utan kontanter som upphört vara lagliga borde innebära att man inte får bruka dom till vardags, däremot bör givetvis banker ändå ta emot dom.

"Men i det här fallet säger riksbanken nej, med hänvisning till att det inte går att bevisa att kontanterna inte kommer från brott eller brottslig verksamhet."

Omvänd bevisbörda, man ska alltså bevisa att man INTE är en brottsling snarare än att samhället ska bevisa ATT man är det...

Sverige har fått penningtvätt på hjärnan, dessa nitiska regler drabbar vanligt folk bara för idiot-Sverige inte klarar av att komma åt brottslingar på andra sätt så inför dom fler och fler regler och lagar istället...

Det är så dom jobbar... Kan vi inte gripa en brottsling? Fler kameror! Kan vi inte bevisa att dom är kriminella? Låt dom bevisa att dom INTE är kriminella!

Hela systemet pekar på att det är myndigheterna som är INKOMPETENTA och därmed instiftar lagar och regler för att dom själva inte klarar av att prestera resultat...
Citera
2026-04-07, 12:19
Medlem
Vet att du inte får citera hela artikeln, men du citerar verkligen fel del (förmodligen för att det är den mest dramatiska delen och varför artikeln ens är en artikel).

Det viktiga är detta:

Citat:
Cirka 98,5 procent av alla ansökningar om inlösen beviljas.

Men i det här fallet säger riksbanken nej, med hänvisning till att det inte går att bevisa att kontanterna inte kommer från brott eller brottslig verksamhet.

Tomas Lundberg, presschef på Sveriges riksbank, säger att riksbanken följer den lagstiftning som finns för att motverka penningtvätt och annan brottslig verksamhet.

– Därför krävs att den som ansöker om inlösen kan förklara pengarnas ursprung och presentera underlag som ger stöd åt förklaringen. I de allra flesta fall går det också – cirka 98,5 procent av alla ansökningar om inlösen beviljas.

Om de kan bevisa att det är ett arv och inte något gammalt värdetransportrån eller var det nu annars kan komma ifrån så lär det gå bra?

Sen är plötsliga arv alltid lite konstiga. Det är inte direkt pengar du räknat med eller gjort ett köp för att du förväntat dig så det är inte direkt "skadligt" att du inte får de. Dock förstår jag att man kan göra lite extra med en miljon så självklart vill man ha pengarna.

Och nej, banker är inga jag håller kärt men det handlar väl ändå om potentiell brottslighet? Sånt älskar ju FB att motverka.
Citera
2026-04-07, 12:23
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious

Sen är plötsliga arv alltid lite konstiga. Det är inte direkt pengar du räknat med eller gjort ett köp för att du förväntat dig så det är inte direkt "skadligt" att du inte får de. Dock förstår jag att man kan göra lite extra med en miljon så självklart vill man ha pengarna.

Och nej, banker är inga jag håller kärt men det handlar väl ändå om potentiell brottslighet? Sånt älskar ju FB att motverka.

Och vad fan vet du om det? Hans föräldrar kanske hela tiden tänkt att pengarna ska tillföra sonen, men det räknas inte i din värld?
Citera
2026-04-07, 12:25
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:

Förut har det ju inte vart brottsligt att äga cash.. kan ju vara en anledning till att all historik om hur cashen sparades ihop inte existerar.
Citera
2026-04-07, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Och vad fan vet du om det? Hans föräldrar kanske hela tiden tänkt att pengarna ska tillföra sonen, men det räknas inte i din värld?

Jag har inte skrivit att jag vet ngnting alls. Läs gärna om min kommentar för du verkar ha missförstått i all din hast att reagera starkt.
Citera
2026-04-07, 12:28
Avstängd
Connykrims avatar
Jag kommer ärva kontanter av morfar då han sparat i väggar i hela sin livstid. Dock bytte han till nya sedlar som tur är.. Men kommer staten ta dom av mig då? Är nog över 2milj i väggarna
Citera
2026-04-07, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Förut har det ju inte vart brottsligt att äga cash.. kan ju vara en anledning till att all historik om hur cashen sparades ihop inte existerar.
Exakt. Som dom (staten) håller på kan dom ju lika gärna avskaffa kontanter helt. För man misstänkliggörs ändå så fort man har några, det ska bevisas ursprung hit och dit i absurdum redan vid mindre summor. Cash är verkligen inte king i det här landet
Citera
2026-04-07, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Jag kommer ärva kontanter av morfar då han sparat i väggar i hela sin livstid. Dock bytte han till nya sedlar som tur är.. Men kommer staten ta dom av mig då? Är nog över 2milj i väggarna

Ja, om inte hantverkarna eller ett gäng influencers stämmer dig för pengarna först
Citera
2026-04-07, 12:38
Medlem
Citat:
Vet att du inte får citera hela artikeln, men du citerar verkligen fel del (förmodligen för att det är den mest dramatiska delen och varför artikeln ens är en artikel).

Det viktiga är detta:

Om de kan bevisa att det är ett arv och inte något gammalt värdetransportrån eller var det nu annars kan komma ifrån så lär det gå bra?

Det är väl inte frågan om det är ett arv eller inte som är poängen här, utan att han ska bevisa att föräldrarna tjänat pengarna lagligt… vilket givetvis i princip är helt omöjligt.
Citera
2026-04-07, 12:39
Medlem
pn222jws avatar
Om föräldrarna R.I.P hade haft D-mark hade det nog gått bättre.

https://www.bundesbank.de/en/tasks/cash-management/dem-banknotes-and-dem-coins/-/exchanging-dem-for-euro-616928
Citera
2026-04-07, 12:41
Medlem
george.sthlms avatar
Det är väl som vanligt i sverige idag att man måste kunna bevisa att man är oskyldig.
Inte tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in