2026-04-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Men åter igen, riksbanken ska inte utgå från att det rör sig om penningtvätt utan minsta tillstymmelse av bevis.

Vi har ju nu också läst i tråden att

a) andra länder accepterar "gamla" pengar, även 100 år gamla pengar. så behovet av lagar mot penningtvätt på det här viset verkar vara ett svenskt fenomen, man måste ju då fråga sig varför? har inga andra länder problem med penningtvätt? eller känner dom att det är viktigt med TILLIT till medborgarna? och har man rätten att använda gamla pengar, ja då behöver man ju överhuvudtaget inte dra in riksbanken, bara gå att handla (i den mening det ens går numera, vi har ju som bekant ett närmast helt digitaliserat samhälle där även helt nytrycka sedlar i praktiken inte räknas på dom flesta ställen...)

b) riksbanken vill ju göra sig av med möjligheten att ÖVERHUVUDTAGET behöva växla in gamla pengar... alltså även när det är dokumenterat vita skattade pengar...
Fetade 1
Tja den stora summan är genuint misstänksam i sig. Ovanpå på det att det upptäcktes "långt senare" efter den faktiska bortgången likaså.
Hade man kunnat framföra rimliga bevis till dess ursprung så hade det kanske varit en annan historia.

Fetade 2
Problemet är väl att det inte är bevisligen vita pengar?
Citera
2026-04-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Vi har ju nu också läst i tråden att
a) andra länder accepterar "gamla" pengar, även 100 år gamla pengar. så behovet av lagar mot penningtvätt på det här viset verkar vara ett svenskt fenomen, man måste ju då fråga sig varför? har inga andra länder problem med penningtvätt?

https://www.stromstadstidning.se/nyheter/gamla-norska-sedlar-blir-ogiltiga.adb6e2bf-ee92-4a6e-826c-3efaafe167b2

Våra Nordiska grannländer är nog ännu värre men det finns också mer generösa länder. Gamla dollar är nog OK tror jag och Euro har väl inte någon tidsgräns ännu. Ett av argumenten mot gamla sedlar är förfalskningsrisken.
Citera
2026-04-07, 18:37
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanakhte
https://www.stromstadstidning.se/nyheter/gamla-norska-sedlar-blir-ogiltiga.adb6e2bf-ee92-4a6e-826c-3efaafe167b2

Våra Nordiska grannländer är nog ännu värre men det finns också mer generösa länder. Gamla dollar är nog OK tror jag och Euro har väl inte någon tidsgräns ännu. Ett av argumenten mot gamla sedlar är förfalskningsrisken.

Ja av Norge förväntar jag mig inte en vettigare politik, men Finland har ju Euro
Citera
2026-04-07, 18:38
Medlem
Det ligger i sakens natur att Riksbanken aldrig i hela helvetet skulle ge en miljon (skattefritt dessutom!) till en vanlig svensk.

Nej, naturligtvis skuldbelägger man de efterlevande samt indirekt utmålar de avlidna föräldrarna som knarklangande värdetransportrånare.

En blatte som suttit anhållen för mord men blir friad av en slipad advokat är en annan sak. Då står det allmännas börs vidöppen.

Sonen ska nog snarare vara tacksam för att de inte åtalar honom för häleri, brott mot penningtvättlagen och bedrägeriförsök.
Citera
2026-04-07, 18:42
Avstängd
Negreritvs avatar
Rätt korkat av föräldrarna, dom borde vetat om att detta kunde hända. På deras tid blev äldre sedlar ogiltiga också.
Citera
2026-04-07, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wowboy
..

Köp guld och göm det istället.

Det blir precis samma sak din idiot. Hur ska du bevisa att guldet inte kommer från brottslig verksamhet?

Uppenbart att ingen förutom jag har läst artiklarna som det länkas till.

Såhär skrev förvaltningsrätten i domslutet:

Citat:
. väsentlig information saknas om sedlarnas ursprung och förvärv

Vi får alltså som vanligt inte hela sanningen utan media vill bara skriva en click-bait artikel.
Citera
2026-04-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det står att dom inte använde betalkort under deras livstid. Så säkerligen länge sedan (om alls) de använde bank.
Läs artikeln.
Tänk lite, hur har dom fått lön utan att använda en bank? Även innan betalkorten fanns använde folk banker.
Citera
2026-04-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvetande21
Det blir precis samma sak din idiot. Hur ska du bevisa att guldet inte kommer från brottslig verksamhet?

Vi får alltså som vanligt inte hela sanningen utan media vill bara skriva en click-bait artikel.

Guld är ändå säkrare.
Anledning till att det försvinner så mycket bronsstatyer är för att det är så många som sysslar med affärer kring det.
När det gäller gamla sedlar så finns det bara en enda och det är Riksbanken.
Citera
2026-04-07, 19:32
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvetande21

Dumjävel. Om guldet är köpt av en respektabel guldhandlare existerar givetvis kvitton.

Jag har kvitton på allt mitt judeguld köpt från Tavex.
Citera
2026-04-07, 19:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
"Kan du bevisa att pengarna inte kommer från kriminalitet, annars tar vi dom" - Äckliga, äckliga Sverige.

"Fritt fram att penningtvätta hur mycket kontanter som helst så länge du påstår att det kommer från ett arv" - Otroligt genomtänkta Flashback-Sverige

Clown
Citera
2026-04-07, 19:39
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Hur gamla är lapparna egentligen, och har personen kvar dom? Helt jävla värdelösa blir de ju nämligen aldrig om det faktiskt är gamla sedlar menar jag. Efter några sekunders googlande hittade jag följande annons som slutade på 2 550 SEK för fyra stycken gamla tusenlappar.

Med lite kreativitet och förutsatt att sedlarna är bevarade hyfsat väl borde 25 % ända upp till 75 % av det ursprungliga värdet gå att få ur sedlarna åtminstone.

Skulle däremot inte förvåna mig om skiten förverkats eller dylikt.
Citera
2026-04-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Typiskt Sverige.

Men alla pengarna som sossarna håvade in genom kriminalitet fick Sosseriet behålla (Lotterierna)

Eller han stackaren som inte kunde bevisa att han inte mördade O Palme blev uthängd som mördare.
Så skörd är vårt rättssäkerhet och system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in