2026-02-22, 08:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Detta är resultatet av hur domstolen dömer Jag behöver alltså inte tycka något själv. Jag har ingen ”egen” åsikt här. Detta är nämligen något jag är fullständigt ointresserad av. Jag bryr mig inte om hur det är. Jag konstaterar bara att det är som det är. Det spelar mig ingen roll. Någon annan har redan bestämt det. Jag är ”fine” med det som bestämts. På samma sätt är jag ”fine” med om detta skulle ändras.

Har man en narkotikaklassad substans, vilket alla utom du VET att detta är, så är rattfylleri styrkt utifrån ett subjektivt rekvisit. Jag bryr mig inte mer än så. Jag sover gott ändå.

Nu är det OS. Kämpa på !
En domstol bestämmer inte över lagstiftningen. Det gör riksdagen. En domstol bedömer hur lagstiftningen ska tillämpas i varje enskilt fall.

Vi har inte stare decisis i Sverige.

Som sagt. Fegt att inte våga ha en åsikt i politikforumet. Vad gör du ens här?
Citera
2026-02-22, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
En domstol bedömer hur lagstiftningen ska tillämpas i varje enskilt fall.
EXAKT. Och just därför döms man för rattfylleri under dessa förutsättningar viket vi konstaterat gång på gång nu. Fiffigt va?

Citat:
Jag är för att försöka motarbeta den dynga du sprider så folk som inte är insatta eller intresserade ska veta hur det fungerar i den verkligen världen i svenska domstolar. Annars finns risken att någon här kan tro att dina felaktigheter där du uttrycker hur du tycker saker och ting borde vara, faktiskt är så det är när det är helt fel. Bara därför.

Men för sakens skull ska jag också ha en åsikt. Min åsikt är så som det fungerar i verkligheten. Får jag ha den åsikten?
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-22 kl. 08:49.
Citera
2026-02-22, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det är allt lite intressant att Lawline bekräftar den omvända bevisbördan, "Om man kan bevisa att man fått i sig bensoylekgonin på annat sätt".

Det ska bli intressant att se vad Katja har för förklaring, om nu bäver-anders någonsin dyker upp igen, han kanske har drunknat i sina 16000 andra viktigare fall.
Hon kan ju alltid hävda att hon druckit någons piss, det har funkat ett par gånger förr.
Citera
2026-02-22, 08:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
EXAKT. Och just därför döms man för rattfylleri under dessa förutsättningar viket vi konstaterat gång på gång nu. Fiffigt va?
Enligt nuvarande praxis, ja. Det betyder inte att det är rätt.

Citat:
Jag är för att försöka motarbeta den dynga du sprider så folk som inte är insatta eller intresserade ska veta hur det fungerar i den verkligen världen i svenska domstolar.
Ptja, då kan du länka till min sammanställning ett par inlägg upp. Jag börjar med de delar där jag är överens.

Citat:
Annars finns risken att någon här kan tro att dina felaktigheter där du uttrycker hur du tycker saker och ting borde vara, faktiskt är så det är när det är helt fel. Bara därför.
Man kan inte ha fel i en åsikt. Du kan tycka att min åsikt inte är överens med din, och därmed inte faller dig i smaken. Men eftersom du inte har någon åsikt så blir ditt beteende närmast rättshaveristiskt. Du käftar för att käfta helt enkelt.

Citat:
Men jag för sakens skull också ha en åsikt. Min åsikt är så som det fungerar i verkligheten. Får jag ha den åsikten?
Det är ingen åsikt. För i verkligheten så kan praxis ändras. Du tror att praxis är hugget i sten (likt stare decisis). Så därmed har du fel.
Du är på fel kontinent, broder
Citera
2026-02-22, 08:59
Medlem
Citat:
Det finns mycket inom juridik jag har en åsikt om som inte harmoniserar med hur verkligheten är. Till exempel straffet för vållande till annans död i samband med till exempel rattfylleri (kunde varit aktuellt i ämnet för övrigt) . Det är alldeles för lågt enligt mig. Där jag kan bry mig. Det är sådant som är viktigt för mig. Men vilka substanser som är narkotikaklassade skiter jag fullständigt i eftersom det inte påverkar mig. Jag förhåller mig till verkligheten och vad andra bedömt vara rimligt.

Jag är färdig med dig RedHat. Detta är en del av din sjukdomsbild. Jag har mött många som du under 22 år i yrket. Du går igång på detta. Jag tänker inte spela med i det spelet längre.

Jag har redan presenterat hur det fungerar i Sverige. Jag tror att alla andra som läser här är sjukt trötta på detta tjat så det får räcka. Jag kommer tillbaka efter dom. Hoppas du gör detsamma.
Citera
2026-02-22, 09:01
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det finns mycket inom juridik jag har en åsikt om som inte harmoniserar med hur verkligheten är. Till exempel straffet för vållande till annans död i samband med till exempel rattfylleri. Det är alldeles för lågt enligt mig. Där jag kan bry mig. Det är sådant som är viktigt för mig. Men vilka substanser som är narkotikaklassade skiter jag fullständigt i eftersom det inte påverkar mig. Jag förhåller mig till verkligheten och vad andra bedömt vara rimligt.

Jag är färdig med dig RedHat. Detta är en del av din sjukdomsbild. Jag har mött många som du under 22 år i yrket. Du går igång på detta. Jag tänker inte spela med i det spelet längre.

Jag har redan presenterat hur det fungerar i Sverige. Jag tror att alla andra som läser här är sjukt trötta på detta tjat så det får räcka. Jag kommer tillbaka efter dom. Hoppas du gör detsamma.
Du har inte bevisat att praxis är en naturlag. Det är helt enkelt fel att så är fallet. Vilket jag visade genom dessa inlägg:

(FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

(FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

Katja har inte vållat någons död.
Citera
2026-02-22, 09:28
Medlem
Citat:
Jag har backat upp mina påståenden med resonemang.
Här är den viktigaste sammanfattningen:

Vad jag är överens om
1. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

2. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

3. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

"BZE är inte uttryckligen illegalt"
1. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

2. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

3. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

4. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

5. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

6. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

7. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

8. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

9. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

10. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

11. (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

Ambushed anser att RedHat "har en poäng i att BZE inte är uttryckligen illegalt"

Hur praxis förändras

Konkurrens och konsumtion

Ambusheds nasala amfetaminkonsumtion

RMV:s PR-avdelning

=====

Kanske får föra en lista på mina argument framöver. Eftersom du verkar lida av demens med dina upprepningar, och dessutom skickar PM till mig med sexuella antydningar.

Lex Rövhatt - Mr Rövhatt behöver förstå en lag för att den verkligen ska gälla som lag.

Det enda man behöver veta för att förstå att bensoylekogonin är narkotikaklassat är att det är en ester av ekgonin. Sedan tittar man i förteckningen hos läkemedelsverket eller så ringer man dit och frågar om man är osäker.

Ditt stolpskott. Det finns gott om tekniskt komplicerad lagstiftning som är betydligt svårare att förstå än just narkotikastrafflagen. De är fortfarande bindande lagar för dig även om du har svårt att förstå dem.

Lex Rövhatt är som sagt….

Senast redigerad av Ambushed 2026-02-22 kl. 09:40.
Citera
2026-02-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Hon kan ju alltid hävda att hon druckit någons piss, det har funkat ett par gånger förr.

Nja, det har "fungerat" exakt vid ett tillfälle och var då till följd av en åklagartabbe. Dvs. en friande dom i det enskilda fallet, det kommer inte att fungera igen.
Citera
2026-02-22, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Nja, det har "fungerat" exakt vid ett tillfälle och var då till följd av en åklagartabbe. Dvs. en friande dom i det enskilda fallet, det kommer inte att fungera igen.
Nej, det finns minst ett fall till.
Citera
2026-02-22, 09:51
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Lex Rövhatt - Mr Rövhatt behöver förstå en lag för att den verkligen gälla som lag.

Det enda man behöver veta för att förstå att bensoylekogonin är narkotikaklassat är att det är en ester av ekgonin. Sedan tittar man i förteckningen hos läkemedelsverket eller så ringer man dit och frågar om man är osäker.

Ditt stolpskott. Det finns gott om tekniskt komplicerad lagstiftning som är betydligt svårare att förstå än just narkotikastrafflagen. De är fortfarande bindande lagar även om du har svårt att förstå dem.

Lex Rövhatt är som sagt….

Du är jätteduktig som har hittat på ett annat namn på legalitetsprincipen. Du hånar mig inte genom att kalla principen för "rövhatt". Tycker det uttrycket passar din nivå väldigt bra

Legalitetsprincipen är för övrigt ingen lag, men finns kodifierad på lite olika ställen. Bland annat i regeringsformen 1 kap. 1 § RF och 2 kap. 10 § RF
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152
Kod:
[..]
Den offentliga makten utövas under lagarna.

Kod:
10 §   Ingen får dömas till straff eller annan brottspåföljd för en gärning som inte var belagd med brottspåföljd när den begicks. Inte heller får någon dömas till svårare brottspåföljd för gärningen än den som var föreskriven då. Vad som föreskrivs här om brottspåföljd gäller även förverkande och annan särskild rättsverkan av brott.

[..]

Den finns även i 1 kap 1 § BrB
Kod:
1 kap. Om brott och brottspåföljder

1 §   Brott är en gärning som är beskriven i denna balk eller i annan lag eller författning och för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet. Lag (1994:458).

samt Art 7 EKMR
Kod:
1. Ingen får fällas till ansvar för någon gärning eller 
underlåtenhet som vid den tidpunkt då den begicks inte utgjorde 
ett brott enligt nationell eller internationell rätt. Inte heller får ett 
strängare straff utmätas än som var tillämpligt vid den tidpunkt då 
brottet begicks.

[..]

Och art 49 i EU:s stadga
Kod:
1. Ingen får fällas till ansvar för någon gärning eller underlåtenhet som vid den tidpunkt då den 
begicks inte utgjorde en lagöverträdelse enligt nationell eller internationell rätt. Inte heller får ett 
strängare straff utmätas än som var tillämpligt vid den tidpunkt då brottet begicks. Om efter lag-
överträdelsens begående ny lag stiftas som föreskriver ett lindrigare straff ska detta tillämpas.

[..]

Legalitetsprincipen säger att du behöver visa vart det står att bensoylekogonin är illegalt.
Du själv skrev följande:

Mr. Rödhatt har faktiskt en viss poäng i att det hade varit mycket mer tydligt av lagstiftaren att skriva ut bensoylekgonin uttryckligen som en narkotikaklassad substans, snarare än som en hänvisning till estrar och derivat av ekgonin. *Klick*
— #Ambushed

Vilket innebär att samtliga av dina efterföljande argument (och PM) blir närmast märkliga i ljuset av att du erkänner att det inte finns utskrivet någonstans, och ändå ska hävda att det finns utskrivet.
Citera
2026-02-22, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Nej, det finns minst ett fall till.

Även för det fall att det finns ytterligare ett sådant (vilket jag betvivlar) så är det oavsett irrelevant. Det är idag styrkt medicinskt att man inte kan få påvisbara spår av narkotika i blodet på sådant sätt, varför ursäkten inte kommer godtas.
Citera
2026-02-22, 10:09
Medlem
Citat:
Du är jätteduktig som har hittat på ett annat namn på legalitetsprincipen. Du hånar mig inte genom att kalla principen för "rövhatt". Tycker det uttrycket passar din nivå väldigt bra

Legalitetsprincipen är för övrigt ingen lag, men finns kodifierad på lite olika ställen. Bland annat i regeringsformen 1 kap. 1 § RF och 2 kap. 10 § RF

Legalitetsprincipen innebär att en handling måste vara förbjuden i lag (som i narkotikastrafflagen med hänvisningar) för att vara straffbar.

Lex Rövhatt innebär att Mr Rövhatt måste ha förstått att ett narkotikaklassat ämne är narkotika, för att ämnet ska vara narkotikaklassat.

Som vi kan se är Lex Rövhatt och legalitetsprincipen två helt olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in