2026-02-19, 23:51
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Jag vet inte varför man inte bara skrev till ytterligare en rad i föreskriften. Du får väl fråga författaren. Det är klassificeringar som har 50 år på nacken
Eller så kanske det inte står där för att inom juridiken ska man inte härleda...? Utan läsa sig till det.

Vill du fråga Läkemedelsverket får du göra det. Det är trots allt du som påstår en tolkning som inte står uttryckligen. Således ligger bevisbördan på dig att bevisa att det står där. Om du anser att Läkemedelsverket är rätt väg att gå för att bevisa något som inte står, så är du välkommen att kontakta dem.

Kod:
registrator@lakemedelsverket.se

Nu ska påpekas att det är domstolen som tolkar, inte Läkemedelsverket. Domstolen tycks i praxis lämnat åt Rättsmedicinalverket att tolka dokumentet åt dem, eftersom det inte står uttryckligen. Vilket är vad vi diskuterar.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-19 kl. 23:55.
Citera
2026-02-20, 00:05
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tja, hur långt innan hon druckit har jag ingen direkt uppfattning om. Men ett hyfsat tag innan gissar jag och det är inte alls omöjligt att det skett "kvällen" innan, särskilt inte om hon också drog en lina, den hinner ju brytas ner, men alkoholen blir kvar som du säger lite längre.

Hon vidhåller ju att hon är oskyldig. Vi får nog se vad hennes försvar blir, såvida inte bävern beslutar sig för att lägga ner utredningen. Då lär det bli locket på illa kvickt. Det har det ju iofs redan blivit. Vi får se om locket öppnas upp med ett åtal och en offentlig FUP, när han får en stund över att ägna sig åt detta ärendet
Kan mycket väl bli att försvaret kommer hävda avsaknad av uppsåt. Hennes uttalanden i media tyder på den strategin.

Men att det skulle läggas ner tror jag inte på. Hon kommer dömas för (ringa) narkotikabrott, helt klart. Med tanke på hur mesigt Flashback blivit angående droger på senare år så får vi anta att den gemene bilden i samhället är att det brottet är något som ska beivras. Således skulle det vara ett haveri om det inte gick vidare till åtal i den delen. Och blir det åtal i den delen kan vi nästan garanterat se en prövning av rattfylleri också. Även om de inte går hand-i-hand, så tycks det ändå vara så man bedömer brottet numer. Vilket är fel.

Jag tror inte den särskilda åklagarkammaren kommer lägga locket på. Den enheten på Åklagarmyndigheten finns just för att förhindra "locket på" enbart för att det är en polis/politiker/whatever. Så vi kommer nog se ett gediget arbete. Ser fram emot fuppen
Citera
2026-02-20, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Men att det skulle läggas ner tror jag inte på. Hon kommer dömas för (ringa) narkotikabrott, helt klart. Med tanke på hur mesigt Flashback blivit angående droger på senare år så får vi anta att den gemene bilden i samhället är att det brottet är något som ska beivras. Således skulle det vara ett haveri om det inte gick vidare till åtal i den delen.

Svenskar generellt kan nog ha visst överseende med att ungdomar puffar en split någon gång till skillnad från Katja. Katja har både som polis och lagstiftare gått hårt fram för att ödelägga ungdomars liv ifall de släckt en holk. Det har räckt med ett positivt urinprov så har ungdomarna fått en prick som under fem år försvårar deras möjlighet att få anställningar, ta lån, i vissa fall förhindrar dem att ta körkort, nekats göra värnplikt osv. Mot denna bakgrund är det inte förvånande att många vill att Katja får börja leta annan försörjning än att vara polis. I allt övrigt verkar Katja vara helt jävla råbäng. Att hon aldrig lyckats skapa intresse för sina huvudfrågor i riksdag eller utskott säger det mesta. Katja är en drivmina, och nu small det.
Citera
2026-02-20, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Text

Jag håller med och samtidigt hoppas jag vi som samhälle kan se lite mer nyktert på droger och inse att allt inte är missbruk.
Citera
2026-02-20, 08:18
Medlem
Citat:
Du har verkligen noll koll och fattar inte ens skillnaden på vad som är narkotikaklassat och vad förekomsten av en viss substans bevisar om vad en person har gjort, vilket är två helt skilda saker.

Inte heller är bensoylekgonin en ester av ekgonin. Det är inte en ester överhuvudtaget. Att påstå det är lika korkat som att påstå att vatten är en alkohol. Bensoylekgonin är en syra.

Vi vet nu att såväl Katjas snabbtest som analys påvisat bensoylekgonin, men inte bensoylmetylekgonin, aka kokain.

Vad Katja kommer att dömas för, om något, återstår att se. Men oavsett hur domstolen dömer så är bensoylekgonin i lagens mening inte narkotikaklassat. Om domstolar tillämpar en praxis som står i strid med lagstiftningen skulle det inte förvåna mig det minsta, och jag bryr mig i det specifika fallet inte särskilt mycket om saken heller, men rent rättsligt är det ett rent rättshaveri. Den som inte är påverkad av en drog vid framförandet av ett fordon ska heller inte dömas för drograttfylla, lika lite som Katja ska dömas för alkoholrattfylla.

Be nu om ursäkt och lämna tråden så vi slipper dina eviga galenskaper!

bensoylekgonin är narkotikaklassat så som en ester till ekgonin. Ditt dumma helvete.

Vi kan läsa på engelska wikipedia om bensoylekgonin:

Citat:

Chemically, benzoylecgonine is the benzoate ester of ecgonine. It is a primary metabolite of cocaine,[1]

Det är mycket enkelt för alla som har tillgång till internet att kolla upp detta!

Du har givetvis rätt till din privata åsikt men det är bevisligen inte så lagen tillämpas.

Det är domstolarna som tillämpar gällande och inte inte du. Så din privata åsikt är faktiskt helt ointressant.

Citat:
Eller så kanske det inte står där för att inom juridiken ska man inte härleda...? Utan läsa sig till det.

Vill du fråga Läkemedelsverket får du göra det. Det är trots allt du som påstår en tolkning som inte står uttryckligen. Således ligger bevisbördan på dig att bevisa att det står där. Om du anser att Läkemedelsverket är rätt väg att gå för att bevisa något som inte står, så är du välkommen att kontakta dem.

Kod:
registrator@lakemedelsverket.se

Nu ska påpekas att det är domstolen som tolkar, inte Läkemedelsverket. Domstolen tycks i praxis lämnat åt Rättsmedicinalverket att tolka dokumentet åt dem, eftersom det inte står uttryckligen. Vilket är vad vi diskuterar.

Eftersom jag utan problem kunde läsa mig till att bensoylekgonin är narkotikaklassat så som en ester till ekgonin så är det knappast en svår tolkning som man behöver göra.

Katja har använt kokain och därefter satt sig bakom ratten samtidigt som hon hade det narkotikaklassade ämnet bensoylekgonin kvar i blodet.

Eftersom hon högst medvetet har använt kokain kan det inte ha kommit som en direkt överraskning för henne att hon gjorde sig skyldig till rattfylleri utöver ringa narkotikabrott .

Vi vet redan att domstolarna anser att bensoylekgonin är narkotikaklassat. Du ha fått flera exempel på domar i tråden.
Citera
2026-02-20, 08:33
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Eftersom jag utan problem kunde läsa mig till att bensoylekgonin är narkotikaklassat så som en ester till ekgonin så är det knappast en svår tolkning som man behöver göra.
Var det inte du som behövde googla dig till det med en AI för att lösa rebusen? Låter inte helt oproblematiskt med tanke på att du blir så aggressiv och anklagar andra för att göra just det när du får mothugg. Måste tärt mycket på krafterna att gå emot sina egna grundläggande ideal....

Citat:
Katja har använt kokain och därefter satt sig bakom ratten samtidigt som hon hade det narkotikaklassade ämnet bensoylekgonin kvar i blodet.
Du anser alltså att lagstiftningen är fel. Du tycker brotten ska konkurrera varandra och därmed konsumeras det ena.
Noterat. Men det är inte så det fungerar idag.

Citat:
Eftersom hon högst medvetet har använt kokain kan det inte ha kommit som en direkt överraskning för henne att hon gjorde sig skyldig till rattfylleri utöver ringa narkotikabrott .
Vem pratar du nu med? Du får skriva det där till Katja om det är henne du pratar med.

Citat:
Vi vet redan att domstolarna anser att bensoylekgonin är narkotikaklassat. Du ha fått flera exempel på domar i tråden.
Nej, domstolarna dömer inte efter bensoylekgonin. De dömer efter kokain. Vilket Rättsmedicinalverket ljuger kring att det skulle vara likställt BZE. Vilket du fått se RMV:s PR-avdelning gå ut och försvara.

Att RMV driver en politisk linje är den enda slutsatsen vi kan dra ifrån detta. Och att tusentals människor potentiellt dömts oskyldigt trots att de inte haft narkotika i kroppen.
Citera
2026-02-20, 08:47
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Svenskar generellt kan nog ha visst överseende med att ungdomar puffar en split någon gång till skillnad från Katja. Katja har både som polis och lagstiftare gått hårt fram för att ödelägga ungdomars liv ifall de släckt en holk. Det har räckt med ett positivt urinprov så har ungdomarna fått en prick som under fem år försvårar deras möjlighet att få anställningar, ta lån, i vissa fall förhindrar dem att ta körkort, nekats göra värnplikt osv. Mot denna bakgrund är det inte förvånande att många vill att Katja får börja leta annan försörjning än att vara polis. I allt övrigt verkar Katja vara helt jävla råbäng. Att hon aldrig lyckats skapa intresse för sina huvudfrågor i riksdag eller utskott säger det mesta. Katja är en drivmina, och nu small det.
Makt korrumperar. Om hon nu var positiv till kokain innan hon gick in i riksdagen så hade hon blivit utsparkad från partiet om hon hade drivit en narkotikavänlig linje. "Brott mot kommunikationsplanen" kallas det. Det är den anklagelsen man får försvara när man har alldeles för avvikande åsikter.

Jag tror helt enkelt att hon trodde hon skulle kunna partaja loss medan alla andra ska leva i rädsla medan hon sitter på sina höga hästar och dömer alla andra.

Jag tycker det är rätt åt henne. Var hon hög när hon genomförde intervjun med Riks, när Palestina-demonatrationerna var utanför riksdagen? Hon yttrade så gravt efterblivna saker att jag funderade på om hon knarkat eller bara var naturligt dum i huvudet.
Oavsett är det som du antyder. Poetisk rättvisa.
Citera
2026-02-20, 09:33
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Var det inte du som behövde googla dig till det med en AI för att lösa rebusen? Låter inte helt oproblematiskt med tanke på att du blir så aggressiv och anklagar andra för att göra just det när du får mothugg. Måste tärt mycket på krafterna att gå emot sina egna grundläggande ideal....

Du anser alltså att lagstiftningen är fel. Du tycker brotten ska konkurrera varandra och därmed konsumeras det ena.
Noterat. Men det är inte så det fungerar idag.

Vem pratar du nu med? Du får skriva det där till Katja om det är henne du pratar med.

Nej, domstolarna dömer inte efter bensoylekgonin. De dömer efter kokain. Vilket Rättsmedicinalverket ljuger kring att det skulle vara likställt BZE. Vilket du fått se RMV:s PR-avdelning gå ut och försvara.

Att RMV driver en politisk linje är den enda slutsatsen vi kan dra ifrån detta. Och att tusentals människor potentiellt dömts oskyldigt trots att de inte haft narkotika i kroppen.

Katja kommer dömas, men detta är intressant i sig.
Citera
2026-02-20, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm

Mr. Rödhatt har faktiskt en viss poäng i att det hade varit mycket mer tydligt av lagstiftaren att skriva ut bensoylekgonin uttryckligen som en narkotikaklassad substans, snarare än som en hänvisning till estrar och derivat av ekgonin.

Men tittar man noga på lagstiftningen och (viktigast av allt) domstolarnas praxis så är det tydligt att Katja kommer dömas även för rattfylleri
Citera
2026-02-20, 09:51
Medlem
Citat:
Vad dillar du om? Jag har inte uttalat mig om advokaten, jag har uttalat mig om hur rättsordningen ser ut. Åklagaren ska bevisa, försvararen behöver bara väcka rimligt tvivel. End of story.

Om försvararen kan väcka rimligt tvivel så kan domstolen inte döma Katja.
Och nej, det blir inte första gången det händer i ett narkotikafall, sluta tramsa med massa skitsnack!
Få se nu om den nu knäpptysta Åklagaren med plötsligt hög arbetsbelastning kommer med besked idag? jag killgissar kl 15,55 sen slår han ihop Laptop och tar helg.
Citera
2026-02-20, 10:07
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Man kan väl säga att Rättsmedicinalverket är samtidens visgossar som "kan se" om något "bryter mot lagen" (läs "Det stora oväsendet" 1668–1676).

Personligen tycker jag som sagt att det hade varit enklare att skriva ut i Läkemedelsverkets föreskrifter om bensoylekgonin var illegalt. Ta bort mellanhanden och låt RMV hålla sig till analyserna av substanser istället för att fingra på juridiken och bedöma om något är olagligt
Skomakare, bliv vid din läst!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/437XX9/myndighet-katja-nybergs-uppgifter-haller-inte

https://www.dn.se/sverige/rattsmedicinalverket-nybergs-ekvation-gar-inte-ihop/

(Kan återkomma med citat från den senare när kvinnan vaknar till liv och kan ge mig tillgång)

EDIT:

Citat:
Bensoylekgonin, som nedbrytningsprodukten av kokain heter, kan endast uppstå om narkotikan funnits i kroppen, enligt Rättsmedicinalverket.

– Kokain i sig är inte beständigt i kroppen, utan det bryts ned. Det man ser då är metaboliten bensoylekgonin. Den kan man inte få i sig utan att ha haft kokain i sig innan, säger Jimmy Blomqvist Larsson, pressansvarig på myndigheten.
På så vis kan brottsbekämpande myndigheter spåra restprodukter av kokain.

– Hittar man inte kokain men hittar det här i stället, då har det varit kokain i kroppen, säger Jimmy Blomqvist Larsson.

Citat:
Även bensoylekgonin är narkotikaklassat, enligt Åklagarmyndigheten och Läkemedelsverket som P3 Nyheter har varit i kontakt med.

Katja Nyberg nekar dock till alla brottsmisstankar.
– Jag har inte tagit kokain, säger hon till Kvartal.

Länken till P3 nyheter från DN:
https://www.sverigesradio.se/artikel/katja-nyberg-nekar-till-drograttfylla-amnena-narkotikaklassade
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-20 kl. 10:21.
Citera
2026-02-20, 10:49
Medlem
Varför inte alla kemiska ämnen är narkotikaklassade är för att det är för komplicerat. Då räcker det med att ändra en enda beståndsdel för att det ska bli "lagligt" och lagstiftningen hänger aldrig med i kemisternas snabba hantering. Därför är huvudbeståndsdelen förbjuden och dess sk underprodukter härleds till mammaprodukten. Detta kan ni diskutera till döddagar men ni lär aldrig komma överens.
Flytta hellre då fokus till: VAD har Katja stoppat i sig OM det inte är kokain? Och då är vi snabbt tillbaka till den enkla lösningen. Det är kokain!
Om det luktar som en hund, ser ut som en hund och låter som en hund. Då är det väldigt sällan en påfågel. Även om rassenassan i fråga ser ut som en påfågel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in