Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Du har verkligen noll koll och fattar inte ens skillnaden på vad som är narkotikaklassat och vad förekomsten av en viss substans bevisar om vad en person har gjort, vilket är två helt skilda saker.
Inte heller är bensoylekgonin en ester av ekgonin. Det är inte en ester överhuvudtaget. Att påstå det är lika korkat som att påstå att vatten är en alkohol. Bensoylekgonin är en syra.
Vi vet nu att såväl Katjas snabbtest som analys påvisat bensoylekgonin, men inte bensoylmetylekgonin, aka kokain.
Vad Katja kommer att dömas för, om något, återstår att se. Men oavsett hur domstolen dömer så är bensoylekgonin i lagens mening inte narkotikaklassat. Om domstolar tillämpar en praxis som står i strid med lagstiftningen skulle det inte förvåna mig det minsta, och jag bryr mig i det specifika fallet inte särskilt mycket om saken heller, men rent rättsligt är det ett rent rättshaveri. Den som inte är påverkad av en drog vid framförandet av ett fordon ska heller inte dömas för drograttfylla, lika lite som Katja ska dömas för alkoholrattfylla.
Be nu om ursäkt och lämna tråden så vi slipper dina eviga galenskaper!
bensoylekgonin är narkotikaklassat så som en ester till ekgonin. Ditt dumma helvete.
Vi kan läsa på engelska wikipedia om bensoylekgonin:
Citat:
Chemically, benzoylecgonine is the benzoate ester of ecgonine. It is a primary metabolite of cocaine,[1]
Det är mycket enkelt för alla som har tillgång till internet att kolla upp detta!
Du har givetvis rätt till din privata åsikt men det är bevisligen inte så lagen tillämpas.
Det är domstolarna som tillämpar gällande och inte inte du. Så din privata åsikt är faktiskt helt ointressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Eller så kanske det inte står där för att inom juridiken ska man inte härleda...? Utan läsa sig till det.
Vill du fråga Läkemedelsverket får du göra det. Det är trots allt du som påstår en tolkning som inte står uttryckligen. Således ligger bevisbördan på dig att bevisa att det står där. Om du anser att Läkemedelsverket är rätt väg att gå för att bevisa något som inte står, så är du välkommen att kontakta dem.
Kod:
registrator@lakemedelsverket.se
Nu ska påpekas att det är domstolen som tolkar, inte Läkemedelsverket. Domstolen tycks i praxis lämnat åt Rättsmedicinalverket att tolka dokumentet åt dem, eftersom det inte står uttryckligen. Vilket är vad vi diskuterar.
Eftersom jag utan problem kunde läsa mig till att bensoylekgonin är narkotikaklassat så som en ester till ekgonin så är det knappast en svår tolkning som man behöver göra.
Katja har använt kokain och därefter satt sig bakom ratten samtidigt som hon hade det narkotikaklassade ämnet bensoylekgonin kvar i blodet.
Eftersom hon högst medvetet har använt kokain kan det inte ha kommit som en direkt överraskning för henne att hon gjorde sig skyldig till rattfylleri utöver ringa narkotikabrott .
Vi vet redan att domstolarna anser att bensoylekgonin är narkotikaklassat. Du ha fått flera exempel på domar i tråden.