2026-02-09, 15:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Jag tror ingen kommer kolla i äldre förehavanden än vad som är knutet till aktuella händelser. Det blir kanske något för Polisens ansvarsnämnd eller liknande om det skett nån trolöshet eller obehörigt nyttjande eller annat. Skitsaker som fortkörning eller annat är inte intressant alls. Politiskt, kanske, där slaskas ju all skit runt och spinns på.

Har ingen aning om vad faktiska åtalspunkter skulle kunna vara. Inte direkt standardåtal.
Det verkar vanligt att SD-politiker sparar på så kallat "kompromat". Kanske Katja lämnat över det till polisen och SÄPOs tomteverkstad går på högvarv?

Ett ytterst osannolikt scenario som inget tyder på, men vi får koka soppa på de spikar vi har.

Det i särklass troligaste är att polisen bara utreder Katjas rattfylla och narkotikainnehav.
Citera
2026-02-09, 15:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag tror ingen kommer kolla i äldre förehavanden än vad som är knutet till aktuella händelser. Det blir kanske något för Polisens ansvarsnämnd eller liknande om det skett nån trolöshet eller obehörigt nyttjande eller annat. Skitsaker som fortkörning eller annat är inte intressant alls. Politiskt, kanske, där slaskas ju all skit runt och spinns på.

Har ingen aning om vad faktiska åtalspunkter skulle kunna vara. Inte direkt standardåtal.

Jag skulle tro att utredningen (den görs ju inte av åklagaren personligen, utan av andra poliser) har ett extra öppet sinne, givet de roller som KN har haft fram till nu. Det finns i så fall flera bra skäl till detta.

Ett par av de viktiga skälen är ju att man bör vara noga med att att inte riskera beskyllas blunda för riksdagsmän och tjänstlediga polisers eventuella fuffens ("oväld" på juridiska) OCH att man vill kunna vara säker på att man utrett alla aspekter av KN:s snedsteg i det juridiska (dvs, fullständighet).

Visar det sig då att det bara handlar om en drograttfylla och man får klart för sig varifrån knarket kommer (för det KAN vara viktigt, men behöver inte vara det) så är det ju mest tråkigt för KN, hennes barn och kanske SD:s värvningskontor.
Citera
2026-02-09, 15:16
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag skulle tro att utredningen (den görs ju inte av åklagaren personligen, utan av andra poliser) har ett extra öppet sinne, givet de roller som KN har haft fram till nu. Det finns i så fall flera bra skäl till detta.

Ett par av de viktiga skälen är ju att man bör vara noga med att att inte riskera beskyllas blunda för riksdagsmän och tjänstlediga polisers eventuella fuffens ("oväld" på juridiska) OCH att man vill kunna vara säker på att man utrett alla aspekter av KN:s snedsteg i det juridiska (dvs, fullständighet).

Visar det sig då att det bara handlar om en drograttfylla och man får klart för sig varifrån knarket kommer (för det KAN vara viktigt, men behöver inte vara det) så är det ju mest tråkigt för KN, hennes barn och kanske SD:s värvningskontor.

Skadan för SD har nog redan skett, den kommer inte öka av vad som sker nu när hon är avpolletterad. Nu kommer det pekas på att det var Katja som person som varit opålitlig och inte SD. SD kan till och med gömma sig bakom äldre saker om det funnits anledning till att polisen själva skulle märkt saker tidigare. Då kanske det till och med är lite synd om SD? Den där offerkoftan sitter ju som en smäck vid det här laget och åker ju fram i tid och otid.
Citera
2026-02-09, 15:31
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Skadan för SD har nog redan skett, den kommer inte öka av vad som sker nu när hon är avpolletterad.
...

Det är inte alls sagt. Dels kan hon potentiellt peka ut nån annan i partiet, dels kan det komma fram att hon knarkat/varit påverkad på partimöten eller motsvarande.

Alla kan säkert tänka sig de rubrikerna i media. "KN hög på partidagarna", "KN: Det var inte bara jag." etc. etc.

Har hon nåt förstånd kniper hon käft, men om hon hade det skulle hon aldrig ha kört bil påverkad och aldrig åkt dit. Och sen är hon den typen som kan få en "fix idé", och just nu är hon i princip körd när det gäller framtiden ("damaged goods" för polis, "detektivbranschen" och inom politiken) så nåt måste hon hitta på. Det kan vara att ställa till ännu mer fan...
Citera
2026-02-09, 16:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är inte alls sagt. Dels kan hon potentiellt peka ut nån annan i partiet, dels kan det komma fram att hon knarkat/varit påverkad på partimöten eller motsvarande.

Alla kan säkert tänka sig de rubrikerna i media. "KN hög på partidagarna", "KN: Det var inte bara jag." etc. etc.

Har hon nåt förstånd kniper hon käft, men om hon hade det skulle hon aldrig ha kört bil påverkad och aldrig åkt dit. Och sen är hon den typen som kan få en "fix idé", och just nu är hon i princip körd när det gäller framtiden ("damaged goods" för polis, "detektivbranschen" och inom politiken) så nåt måste hon hitta på. Det kan vara att ställa till ännu mer fan...

En del kan nog uppfatta det som udda, men rutinerade poliser har ungefär samma mindset som rutinerade kriminella. Att inte erkänna, förklara eller meddela något frivilligt blir lika självklart för poliser i knipa som för valfri erfaren buse.

Därmed inte sagt att det är så det blir, men det är ganska troligt att KN tillämpar den rätt självklara metoden att förneka brott och vänta ut en utredning, som hon i så fall inte medverkar i det minsta. Därför kan en utredning komma att ta tid och ett åtalsbeslut kan dröja.

Kodspråk från åklagare brukar vara "den misstänkte har gjort vissa medgivanden". Så kan det ofta bli när "vanligt folk" hamnar i delo med rättvisan.
Citera
2026-02-09, 16:23
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En del kan nog uppfatta det som udda, men rutinerade poliser har ungefär samma mindset som rutinerade kriminella. Att inte erkänna, förklara eller meddela något frivilligt blir lika självklart för poliser i knipa som för valfri erfaren buse.

Därmed inte sagt att det är så det blir, men det är ganska troligt att KN tillämpar den rätt självklara metoden att förneka brott och vänta ut en utredning, som hon i så fall inte medverkar i det minsta. Därför kan en utredning komma att ta tid och ett åtalsbeslut kan dröja.

Kodspråk från åklagare brukar vara "den misstänkte har gjort vissa medgivanden". Så kan det ofta bli när "vanligt folk" hamnar i delo med rättvisan.

Katja har med sitt famösa "jag känner inte igen mig i" uttalande visat att hon har exakt ett sådant kriminellt beteende. Hon kommer inte säga något förrens hon får förundersökningen serverad för sig, då kommer hon att anpassa sina lögner efter den.
Citera
2026-02-09, 18:48
Medlem
BananKlases avatar
Alltså jag har hela tiden trott att det här var Case Closed från första början och att KN kommer åka dit.

Men, TV4-journalisten blev friad idag.
Åkte till horan på ledig dag.
Tog ut 2000 vilket var hennes taxa, samma dag.
Önskade att hon skulle bära tights.
Horan skrev i sina anteckningar, "Trevlig, knubbig, knullade länge"
FRIKÄND!!!!!

Då kan nog KN klara sig också på nån teknalitet. Än har vi inte sett slutet på den här härvan.
Spännande.
Citera
2026-02-09, 21:44
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Alltså jag har hela tiden trott att det här var Case Closed från första början och att KN kommer åka dit.

Men, TV4-journalisten blev friad idag.
Åkte till horan på ledig dag.
Tog ut 2000 vilket var hennes taxa, samma dag.
Önskade att hon skulle bära tights.
Horan skrev i sina anteckningar, "Trevlig, knubbig, knullade länge"
FRIKÄND!!!!!

Då kan nog KN klara sig också på nån teknalitet. Än har vi inte sett slutet på den här härvan.
Spännande.

Där kan man nog räkna med att åklagaren överklagar. Med tanke på omständigheterna blir det nog en sväng till.
Citera
2026-02-10, 07:07
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Där kan man nog räkna med att åklagaren överklagar. Med tanke på omständigheterna blir det nog en sväng till.
Såklart har du helt rätt i det. Det var mer en "Man ska aldrig ropa hej.."

Det som har förvirrat mig hela tiden är att ingen har nån uppgift om hur polisen kom till platsen.
Och att hon inte haft tillfälle att göra sig av med en 2g zippåse.

Att hon påstår sig ha väjt för ett djur är helt enligt manual 1A. Har man hamnat i diket är det precis så man ska försvara sig. Det vet KN såklart som är en gammal snut.
Citera
2026-02-10, 07:23
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Såklart har du helt rätt i det. Det var mer en "Man ska aldrig ropa hej.."

Det som har förvirrat mig hela tiden är att ingen har nån uppgift om hur polisen kom till platsen.
Och att hon inte haft tillfälle att göra sig av med en 2g zippåse.

Att hon påstår sig ha väjt för ett djur är helt enligt manual 1A. Har man hamnat i diket är det precis så man ska försvara sig. Det vet KN såklart som är en gammal snut.

Hon var väl så självsäker att hon inte trodde hon skulle åka dit. Hon hade kunnat lämna handväskan i bilen och hade inte behövt ta med den till stationen.
Citera
2026-02-10, 07:54
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Hon var väl så självsäker att hon inte trodde hon skulle åka dit. Hon hade kunnat lämna handväskan i bilen och hade inte behövt ta med den till stationen.
Ja det är en teori, men jag tror inte det. Om man har bara har en så liten bit hash på sig är man klart medveten om det.
Kan det vara att hon har under lång tid alltid haft några gram med sig, att det blivit en vana och att hon därför inte tänkte på det i första hand när polisen dök upp? Hon hade ju också intaget av alkohol att oroa sig för.
Nä, jag får inte ihop det.
Citera
2026-02-10, 07:57
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
När jag tänker efter kan du ha rätt i att hon var säker på att de aldrig skulle gå igenom väskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in