2026-02-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Så du förstår skillnaden på ett faktum om skriven lagtext och en bedömning kring en lagtolkning?

Om svaret är ja. Vad är det du egentligen tjafsar emot?

Om svaret är nej. Vad anser du kring att inom straffrätten råder ett strikt analogiförbud?
(Analogiförbudet innebär att man får inte "tolka in" ämnen som inte står i listan)
Du svamlar. Som redan visats är det klassat som narkotika och alltså inget som behöver "tolkas". Ämnet är narkotikaklassat i sig och Ambush har redan visat detta för dig men du vägrar ta in det. Du är antingen ett troll, komiker, rättshaverist eller alltihop. Du är svårläst.
Citera
2026-02-21, 18:18
Medlem
Citat:

Om svaret är nej. Vad anser du kring att inom straffrätten råder ett strikt analogiförbud?
(Analogiförbudet innebär att man får inte "tolka in" ämnen som inte står i listan)

Det var en ny och intressant beskrivning av vad en analogi är för något. Borde adderas som ett tillägg till Lex Rövhatt kanske.

Nu råkar det vara så att det inte är tolkning att bensoylekogonin är en ester av ekgonin. Antingen är det en ester av ekgonin eller så är det inte.
Citera
2026-02-21, 18:24
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Du svamlar. Som redan visats är det klassat som narkotika och alltså inget som behöver "tolkas". Ämnet är narkotikaklassat i sig och Ambush har redan visat detta för dig men du vägrar ta in det. Du är antingen ett troll, komiker, rättshaverist eller alltihop. Du är svårläst.
Istället för att byta ämne kring vem jag är som person så kanske du kan hänvisa till vart exakt det står skrivet att den metaboliten är illegal att ha i kroppen.

Vi är överens om att den såvitt känt bara kan komma från kokain. Men det bevisar bara att man har intagit kokain (medvetet eller omedvetet).

Vi är dock inte överens om att det skulle innebära att man är påverkad av narkotika i lagens mening. Jämför med att Etylglukuronid (EtG) bevisar att man har druckit, men inte att man är full.
Citera
2026-02-21, 18:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Istället för att byta ämne kring vem jag är som person så kanske du kan hänvisa till vart exakt det står skrivet att den metaboliten är illegal att ha i kroppen.

Vi är överens om att den såvitt känt bara kan komma från kokain. Men det bevisar bara att man har intagit kokain (medvetet eller omedvetet).

Vi är dock inte överens om att det skulle innebära att man är påverkad av narkotika i lagens mening. Jämför med att Etylglukuronid (EtG) bevisar att man har druckit, men inte att man är full.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Det var en ny och intressant beskrivning av vad en analogi är för något. Borde adderas som ett tillägg till Lex Rövhatt kanske.

Nu råkar det vara så att det inte är tolkning att bensoylekogonin är en ester av ekgonin. Antingen är det en ester av ekgonin eller så är det inte.
Du får samma fråga som ovanstående. Du får googla fram vad analogiförbudet inom straffrätten är, om du inte tror mig.

För övrigt trumfar inte kemi konstitutionell rätt.
Citera
2026-02-21, 18:30
Medlem
Citat:

Jo det gör det i lagstiftarens ögon eftersom det är bestämt så. Har du en narkotikaklassad susbstans i blodet så utgör det rattfylleri.

Svara på nedan fråga utan att svamla om annat.

-Varför skriver domstolen i sina domar i tusental att bensoylekgonin ÄR narkotikaklassat om det inte är det?

Svara bara på det och inget annat är du snäll.
Citera
2026-02-21, 18:44
Medlem
Citat:

-Varför skriver domstolen i sina domar i tusental att bensoylekgonin ÄR narkotikaklassat om det inte är det?

Det beror sannolikt på att domstolarna är okunniga om Lex Rövhatt. Ser ingen annan förklaring.
Citera
2026-02-21, 18:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om det nu är narkotika. Varför kan du inte visa vart det står att det är narkotika?

Nej men nu räcker det. Du har inte din bästa dag på internet fine, men vad är anledningen till att bara fortsätta och göra bort dig?
Citera
2026-02-21, 19:29
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
I Sverige givetvis. Landet där personen tråden handlar kommer åtalas, prövas och dömas för rattfylleri samt eget bruk om hon haft bensoylekgonin i blodet eftersom det i sig ÄR narkotikaklassat här oavsett om du anser att det är narkotika eller ej.

Spelar fortfarande ingen roll vad du "argumenterar emot" eftersom du är helt obetydlig i sammanhanget. Det jag skriver är vad som sker i svensk domstol och inget annat. Ditt svammel om vad du anser är irrelevant för hur verkligheten ser ut, något jag redan visat gång på gång.

Men ditt "det är vad jag argumenterar emot" är ändå en bekräftelse på att du inser att man döms i Sverige under de här förutsättningarna. Jag får får nöja mig med det. Du kommer inte svara ett rakt "Ja" på att man döms. Närmare kommer vi nog inte.

Njaee döms för eget bruk av narkotika, att ha tagit är det som enligt svensk lag är straffbart.
Inte rattfylleri, för ingen aktiv substans av narkotika finns kvar i kroppen endast metaboliter.
Så Katja har kanske inte fel i sina påståenden om att det endast funnits lagliga metaboliter.
Metaboliter kan vara lagliga men bevisar att narkotika intagits och intaget är själva brottet.
Sen har vi ju TS som kommer behålla lappen ett tag p.g.a bevisat intag av narkotika.
Enligt praxis kräver TS att det först ska lämnas slumpvisa och rena urin/blodprov i 6 mån.
Oavsett om hon skulle frikännas för rattfylla, kommer TS kräva detta innan återlämnande.
Citera
2026-02-21, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Njaee döms för eget bruk av narkotika, att ha tagit är det som enligt svensk lag är straffbart.
Inte rattfylleri, för ingen aktiv substans av narkotika finns kvar i kroppen endast metaboliter.
Inte du också....

Du upplevs onykter i din stavning. Är det så?

Du får läsa tillbaka några sidor. Har hon bensoylekgonin i blodet blir det fällande dom för rattfylleri och eget bruk. Så är det.
Citera
2026-02-21, 19:42
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jo det gör det i lagstiftarens ögon eftersom det är bestämt så. Har du en narkotikaklassad susbstans i blodet så utgör det rattfylleri.

Svara på nedan fråga utan att svamla om annat.

Svara bara på det och inget annat är du snäll.
Och vart står det? Citera de exakta orden.

En domstol gör en tolkning. Den tolkningen kan ändras i framtiden. Vi pratar om lagen, förordningar och föreskrifter.

Citat:
Inte du också....

Du upplevs onykter i din stavning. Är det så?

Du får läsa tillbaka några sidor. Har hon bensoylekgonin i blodet blir det fällande dom för rattfylleri och eget bruk. Så är det.
Du har lite svårt att släppa dina tautologier?
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-21 kl. 20:12.
Citera
2026-02-21, 19:43
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej men nu räcker det. Du har inte din bästa dag på internet fine, men vad är anledningen till att bara fortsätta och göra bort dig?
Nog för att din hatt är snyggare än min. Men du kan väl också försöka citera exakt vart det står att BZE är illegalt. Så kan du visa att jag "gjort bort mig", enligt dina ord.

Jag kan citera lagtexten:
Kod:
8 §   Med narkotika förstås i denna lag läkemedel eller hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter och som
   1. på sådan grund är föremål för kontroll enligt en internationell överenskommelse som Sverige har biträtt, eller
   2. av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika enligt lagen. Lag (1999:43).

Vi vet att den konvention från 1961 avser bland annat Narkotikaprekursorer. Det är ingen enkel sak att omvandla BZE till kokain igen.
Så om det är en tolkning man gör att BZE är illegalt utan att det står skrivet någonstans, baserat på att det med svårhet kan ombildas till kokain, så är vi långt ifrån vad som ska avses som narkotika enligt 8 § NSL

BZE är en inaktiv metabolit och således vare sig euforiserande eller beroendeframkallande. Att omvandla BZE tillbaka till kokain kräver avancerad kemisk kunskap och laboratorieutrustning är inte vad lagen menar med "lätthet". Eftersom det inte står i förordningen har regeringen inte förklarat det som narkotika.

Vilket innebär att man gör en extensiv tolkning av lagen när man bedömer att bensoylekgonin=narkotika. Vilket är fel.

Jag antar att du inte har så mycket att säga mer än att agera forum-pappa.

Edit:

Jag tittade även i 2004/273/EG (förordningen om narkotikaprekursorer) där bensoylekgonin heller inte står listad.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX%3A32004R0273

Så att jag skulle ha gjort bort mig kan jag inte se.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-21 kl. 20:10.
Citera
2026-02-21, 20:14
Medlem
Citat:
Vilket innebär att man gör en extensiv tolkning av lagen när man bedömer att bensoylekgonin=narkotika. Vilket är fel.
Och ändå döms person efter person efter person efter person i tusentals i hela Sverige och ingen gör någon affär av det. Alla försvarare bara låter det ske. Mycket märkligt. Du borde skriva in och klaga. Dom kanske lyssnar på dig....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in