2026-02-22, 10:11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Legalitetsprincipen innebär att en handling måste vara förbjuden i lag (som i narkotikastrafflagen med hänvisningar) för att vara straffbar.

Lex Rövhatt innebär att Mr Rövhatt måste ha förstått att ett narkotikaklassat ämne är narkotika, för att ämnet ska vara narkotikaklassat.

Som vi kan se är Lex Rövhatt och legalitetsprincipen två helt olika saker.
Narkotikastrafflagen är bara tillämpligt på sådant som är listat som narkotika. Du är överens om att bensoylekgonin inte är listat som narkotika.
Citera
2026-02-22, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Även för det fall att det finns ytterligare ett sådant (vilket jag betvivlar) så är det oavsett irrelevant. Det är idag styrkt medicinskt att man inte kan få påvisbara spår av narkotika i blodet på sådant sätt, varför ursäkten inte kommer godtas.
Jaså? Funkade senast förra året, även 2020 och 2021.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/drack-flickvannens-kiss-frias-fran-knarkatal
”Mannen stod åtalad misstänkt för ringa narkotikabrott och drograttfylla. Nu frias han av Uppsala tingsrätt.
Försvaret: Han hade druckit flickvännens kiss, ovetande om att hon var påverkad av amfetamin.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/pastar-att-han-druckit-kiss-frias-fran-narkotikabrott/
”Enligt SVT Blekinge beskrev mannen det som en fetisch han har, men att han inte visste att kvinna var narkotikapåverkad. Han menade även att att det inte är olagligt att dricka urin.

Åklagaren ansåg sig inte kunna motbevisa den förklaringen, vilket ledde till att Blekinge tingsrätt valde att fria mannan från misstankarna.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/atalad-for-drograttfylleri-frias-efter-forklaring-att-hon-druckit-urin-vid-sex
”En medelålders kvinna från södra Dalarna frikänns från misstanke om drograttfylleri. Hennes förklaring att hon under sex druckit urin med narkotikaspår i bedöms inte vara motbevisad, enligt tingsrätten.”
Citera
2026-02-22, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Du är överens om att bensoylekgonin inte är listat som narkotika.

”Du är överens om”

Överens med ditt svammel är precis vad jag inte är.

Listad som narkotika är precis vad bensoylekgonin är - genom en hänvisning till Ekgonin och dess estrar och derivat.

Jag tänker inte skriva fler inlägg till dig Rövhatt eftersom jag börjar bli uttråkad. Men du är en underhållande rättshaverist och det är kul att mobba dig.
Citera
2026-02-22, 10:29
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
”Du är överens om”

Överens med ditt svammel är precis vad jag inte är.
bensoylekgonin inte är listat som narkotika.
Är en objektssats som inleds med konjunktionen "att".

Överens om är ett fast uttryck (predikat + preposition).

att bensoylekgonin... är bisatsen som förklarar vad man är överens om.

Detta är standardssvenska.

Ditt förslag
Du är överens med ditt bensoylekgonin inte är listat som narkotika.
funkar icke

Citat:
Listad som narkotika är precis vad bensoylekgonin är - genom en hänvisning till Ekgonin och dess estrar och derivat.
Fast du har påstått motsatsen tidigare. Vem vet vad du kommer tycka imorgon eller om fem minuter? Dina svängningar, grammatiska påpekanden och pseudojuridik är olidligt spännande att få bevittna såhär på gonzo-avstånd; ett fenomen i en obskyr del i utkanten av internet.

Citat:
Jag tänker inte skriva fler inlägg till dig Rövhatt eftersom jag börjar bli uttråkad. Men du är en underhållande rättshaverist och det är kul att mobba dig.
Ja, du har sagt det i ett par dagar nu. Och sen fortsätter du ändå, och samtidigt skickar konstiga PM till mig.

Du är en underlig filur.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-22 kl. 10:52.
Citera
2026-02-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Jaså? Funkade senast förra året, även 2020 och 2021.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/drack-flickvannens-kiss-frias-fran-knarkatal
”Mannen stod åtalad misstänkt för ringa narkotikabrott och drograttfylla. Nu frias han av Uppsala tingsrätt.
Försvaret: Han hade druckit flickvännens kiss, ovetande om att hon var påverkad av amfetamin.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/pastar-att-han-druckit-kiss-frias-fran-narkotikabrott/
”Enligt SVT Blekinge beskrev mannen det som en fetisch han har, men att han inte visste att kvinna var narkotikapåverkad. Han menade även att att det inte är olagligt att dricka urin.

Åklagaren ansåg sig inte kunna motbevisa den förklaringen, vilket ledde till att Blekinge tingsrätt valde att fria mannan från misstankarna.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/atalad-for-drograttfylleri-frias-efter-forklaring-att-hon-druckit-urin-vid-sex
”En medelålders kvinna från södra om Dalarna frikänns från misstanke om drograttfylleri. Hennes förklaring att hon under sex druckit urin med narkotikaspår i bedöms inte vara motbevisad, enligt tingsrätten.”

Åtminstone domen från Uppsala tingsrätt blev ändrad i hovrätten sen. Säkert den från Blekinge tingsrätt också.

I slutändan handlar det om hur höga värden som uppmäts, men det vore extremt kul om Katja Koks skulle påstå att hon druckit piss från en kokainist.
Citera
2026-02-22, 10:59
Medlem
Citat:
Åtminstone domen från Uppsala tingsrätt blev ändrad i hovrätten sen. Säkert den från Blekinge tingsrätt också.

I slutändan handlar det om hur höga värden som uppmäts, men det vore extremt kul om Katja Koks skulle påstå att hon druckit piss från en kokainist.
Okej låter ju rimligt förstås. Jag sökte lite slappt efter uppdateringar men ville i ärlighetens namn inte riktigt veta av några sådana..

Och ja vafan, kom igen nu Katja! Ingen kommer ihåg en fegis.
Citera
2026-02-22, 11:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Okej låter ju rimligt förstås. Jag sökte lite slappt efter uppdateringar men ville i ärlighetens namn inte riktigt veta av några sådana..

Och ja vafan, kom igen nu Katja! Ingen kommer ihåg en fegis.

Men är det verkligen Katjas plan att hävda att hon druckit kiss från någon som använt kokain? Det låter inte trovärdigt.

Är det något Katja vill att pressen skriver om och vad hon kommer att bli ihågkommen för? Jag tvivlar.

Bara för att andra rättshaverister hittar på fantasifulla sätt att få i sig metaboliter betyder det inte att Katja tänker göra det.

Det absolut vanligaste sättet att få kokainmetaboliter i blodet är väl genom att ta kokain?
Citera
2026-02-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Men är det verkligen Katjas plan att hävda att hon druckit kiss från någon som använt kokain? Det låter inte trovärdigt.

Är det något Katja vill att pressen skriver om och vad hon kommer att bli ihågkommen för? Jag tvivlar.

Bara för att andra rättshaverister hittar på fantasifulla sätt att få i sig metaboliter betyder det inte att Katja tänker göra det.

Det absolut vanligaste sättet att få kokainmetaboliter i blodet är väl genom att ta kokain?
Hon kanske tänker att det är ett sätt att stärka SD i HBTQ-kretsar, där sjuka fetischer är något fint och eftersträvansvärt.
Citera
2026-02-22, 11:32
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Det är ganska unikt påstående, att dricka någons piss. Här gällde det dock amfetamin:

Han åkte dit för fortkörningen. Men inte för drograttfylla eller narkotikabrott.
Juridiken kring narkotikabrott (ej rattfylleri) diskuterades i bl.a. denna tråd: (FB) En tjej som säljer sitt eget piss när hon har Adderall på recept?
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-22 kl. 11:34.
Citera
2026-02-22, 11:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hon kanske tänker att det är ett sätt att stärka SD i HBTQ-kretsar, där sjuka fetischer är något fint och eftersträvansvärt.
Samtidigt skulle det rikta misstankar om "eget bruk" mot andra i Katjas umgängeskrets i SD-miljön och då måste Katja snitcha på "kokainkissaren".

Jag tycker det låter extremt långsökt när det gäller Katja. Hon är inte direkt kvinnan som skyller på andra eller skyller ifrån sig när hon gjort något fel.

Det borde väl räcka att Katja berättade i Kvartal att hon inte använt kokain för att lägga ned åtalet?
Citera
2026-02-22, 11:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det är ganska unikt påstående, att dricka någons piss. Här gällde det dock amfetamin:

Han åkte dit för fortkörningen. Men inte för drograttfylla eller narkotikabrott.
Juridiken kring narkotikabrott (ej rattfylleri) diskuterades i bl.a. denna tråd: (FB) En tjej som säljer sitt eget piss när hon har Adderall på recept?
Men måste Katja med sin riksdagslön verkligen köpa urin från missbrukare? Hur hittar Katja dessa missbrukare?

Jag tror inte Katja kommer att hävda detta då kvinnor i hennes ställning oftast inte köper urin från missbrukare och dricker det för att bli höga.

Som spekulation på FB, men i verkligheten är väl Katja inte galen?

Jag tror inte att Katja kör på urinlinjen i sitt försvar.
Citera
2026-02-22, 11:43
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Men måste Katja med sin riksdagslön verkligen köpa urin från missbrukare? Hur hittar Katja dessa missbrukare?

Jag tror inte Katja kommer att hävda detta då kvinnor i hennes ställning oftast inte köper urin från missbrukare och dricker det för att bli höga.

Som spekulation på FB, men i verkligheten är väl Katja inte galen?

Jag tror inte att Katja kör på urinlinjen i sitt försvar.
Vilken linje tror du hon kör i sitt försvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in